Paard gevaarlijk bij smid en veearts....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Paard gevaarlijk bij smid en veearts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:42

Mijn paard is echt een schat van een beest, je kunt eigenlijk zo'n beetje alles met haar doen ze zal nooit iemand opzettelijk pijn doen. Ook bij de hoefsmid en veearts was ze voorheen echt een makkelijk paard maar lijkt ze omgeslagen als een blad aan een boom... Scheve mond

Zo'n 2 maanden terug bleek mijn paard een ontsteking te hebben in een van haar hoeven waardoor ze zowel door de smid als door de VA is behandeld. Beide behandelingen gingen toen al niet vlekkeloos, uiteindelijk heeft de veearts de klus geklaard door haar te verdoven. Die keer wijten wij haar gedrag aan de pijn van de ontsteking, het was immers helemaal niet het paard dat ik kende. Gister kwam de smid echter weer op haar te bekappen en te beslaan en dit ging niet veel beter Scheve mond

Mijn paard was onwijs nerveus en deed niks anders als steigeren en naar de smid uithalen Hij heeft haar vervolgens een praam om gedaan maar ook dit leek niks uit te halen, ze bleef maar tekeer gaan en zich verzetten. Na haast 1,5 uur worstelen kreeg de smid nog een trap vol op zijn been en melde hij me dat hij haar de volgende keer niet meer zou doen mits ze verdoofd werd door de VA.

Ik snap de reactie van mijn smid zeker, ik zou het risico ook niet willen nemen. De reactie van mijn paard snap ik echter allerminst, ze moet wel een enorme angst hebben aangezien ze dit gedrag vertoont. Ergens zie ik het ook niet zitten om haar iedere keer te moeten laten verdoven aangezien ze dan weer een halve dag als een wezenloze in haar stalletje staat Scheve mond Wat zouden jullie doen in dit geval en kan dit probleem ook op een andere manier opgelost worden?

Zoals ik al zei is ze verderest hartstikke makkelijk in de omgang, hoefjes krabben of voetjes geven is nooit een probleem Scheve mond

Alvast bedankt voor jullie tips OK dan!
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 10-08-04 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:49

Een vriendin van mij had dit probleem ook met haar paard.
Die hoefsmid had dat paard ook behandelt en ging niet echt zo best.
De keren daarop was het paard dus bang voor de hoefsmid.
Nadat de hoefsmid ook haar paard niet meer wou doen heeft ze een andere hoefsmid genomen.
Toen ging het eigelijk stukken beter.
Misschien ligt daar het probleem van jullie ook wel,dat je paard bang is van die hoefsmid.
Misschien moet je eens een andere hoefsmid proberen.

Succes ermee

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 08:44

Iemand misschien nog tips/adviezen voor het oplossen van dit probleem en/of wat zouden jullie zelf doen in een dergelijk geval?

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:03

ik zou haar zelf sederen van te voren, ik heb dat ooit ook eens met een paard gedaan dat zich niet netjes gedroeg ( wel een ander geval als dat van jou natuurlijk Tong uitsteken ) en toen ging het natuurlijk heel goed en de keren daarna kon het gewoon weer zonder.
in jouw geval zou ik het anders iedere keer doen maar om dat door de veearts te laten doen is zo duur dus zou ik het dan zelf doen.

succes.

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:16

Mijn pony is ook zo erg bij de hoefsmid Bloos! ! Is normaal ook zo mak als een lammetje. De voorbenen geeft ze niks om, maar de achterbenen was een ramp.

Nou heeft ze afgelopen keer een middeltje van de hoefsmid gehad waarvan ze rustig werd en een beetje slaperig--> Niks aan de hand!

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:23

dat is waarschijnlijk dat spul wat ik ook bedoel dimpie.
volgens mij heet het sedalin of zo.

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:27

Zou kunnen, ik weet het niet. Het was in elk geval geel!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:30

Je zou zelf voor smid kunnen gaan spelen, of misschien nog wel beter: vraag een bevriende mannelijke stalgenoot om voor smid te spelen. Natuurlijk niet zelf aan die ijzers gaan kloten, maar een beetje met een hamer op de hoef kloppen en dat soort dingen kun je best doen. Ze moet weer even door krijgen dat die pijn eenmalig was en dat het nu weer normaal is.

Verder zou ik kiezen voor sedatie voor de volgende keer dat de smid komt. En dan echt laten sederen door de DA. Sedalin is op zich goed spul, maar een echt angstig paard kan er ook nóg angstiger door worden. Dus even overleggen met je DA.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:33

My way heeft dat ook.... Nooit wat aan de hand, paard is zo mak als een lammetje.... maar zodra de hoefsmid komt..... gister heeft dat lompe beest WEER een halstertouw naar de knoppen geholpen. fijn beest is dat. hou echt geen touwen over. tja, gerustellen is het enige wat ik doe, maar dat heeft toch weinig effect. gelukkig hoeft ie maar 1 keer in de 8 weken.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:47

wij hebben een pony op stal die heeft de oude smid wel eens zo'n trap verkocht dat de smid zo in de mest hoop vloog! het leek wel een tekenfilm!! maar nu hebben we een nieuwe smid en meneer is super braaf!! dus misschien is dat een oplossing?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 12:49

Citaat:
maar nu hebben we een nieuwe smid en meneer is super braaf!! dus misschien is dat een oplossing?


Tja, ik ben eigenlijk wel tevreden over mijn huidige smid Scheve mond

Citaat:
Je zou zelf voor smid kunnen gaan spelen, of misschien nog wel beter: vraag een bevriende mannelijke stalgenoot om voor smid te spelen. Natuurlijk niet zelf aan die ijzers gaan stinkmoddern, maar een beetje met een hamer op de hoef kloppen en dat soort dingen kun je best doen. Ze moet weer even door krijgen dat die pijn eenmalig was en dat het nu weer normaal is.


Bedankt voor de tip Margreet OK dan! ! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, wie weet wordt ze daar iets rustiger van!