Korte rug? wat voor zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Korte rug? wat voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:57

Ik zit dus met een probleem.
Duncan heeft een hele korte rug, met zadel erop is meteen zijn hele rug bedekt. Zijn rug is ook iets doorgezakt, een holle rug om het zo te zeggen.
Ik heb nu een normaal, standaard zadel, dat goed past, maar dat wel ietsjes (niet veel) achterover helt (hij ligt gewoon niet helemaal recht). Hij loopt er prima onder, maar ik ben er toch niet zeker over of het nu goed of fout is.

Kan iemand mij vertellen wat ik er nou mee moet, wat is verstandig met een korte rug...

als ik het zadel iets naar achteren leg, dan ligt het recht, maar dat zit het uiteinde van het zadel bijna op de 'bokplek' en zie ik zijn rug heel erg meeveren... dan ligt het zadel naar mijn oog... meerin zijn rug dan erop...

met het zadel gewoon op de 'normale' plek, ligt het dus iets naar achter, en ligt het er wel op, maar je zit wel in zijn rug...

ik weet het echt niet meer... moet ik anders een dressuurzadel met dubbel kussen gebruiken??

Wie weet wat ik moet doen...
tips gevraagd...

muurbloem
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Meestal op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:58

Misschien een Haflingerzadel? Alleen volgensmij zijn die wel weer gemaakt voor vlakke schaoften. Misschien kan je ook een zadel op maat laten maken, maar dat is wel duur Scheve mond .

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:59

als ie achterover helt dan kun je samen in overleg met de zadelmaker, een tennisraket oid eronder leggen
een korter zadel is niet van toepassing, omdat het zadel dan juist gaat drukken omdat JIJ er dan niet inpast !
ik zou gewoon even de zadelmaker bellen en laten komen kijken !

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:04

een zadel wat achterover helt is nooit goed. Ik heb ook een paard met een vrij korte rug. Het zadel wat ik nu heb (Rossner veelzijdig), zit goed.

Ik zou een zadelmaker laten komen, die kan je helpen bij de keuze van een zadel. Een zadel wat in de rug van een paard ligt i.pv. erop is niet goed en dat achterover hellen, dat deed mijn vorige zadel ook en mijn paard heeft daar vreselijk last van gehad. En die liep ook alsof hij geen last had....

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:14

ik weet niet of het hetzelfde is, maar het paard van mijn zus heeft enorm hoge schoft en dan vrij diepe rug (zijn bouw) ze heeft pas een ander zadel, deze is met extra hoge kussens van achter waardoor het gewoon goed ligt. Misschien is dat wat? Ik weet niet of het te vergelijken is nl.
Anders de zadelmaker laten kijken wat die ervan zegt.