paarden krijgen slecht te eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 22:50

ooooh de iegnaar van mijn verzorgpaardje is een echte lompe boer... Hij krijgt van de bakker oud brood dus waarom zou je ze dan nog biks gaan geven?!
Niet helemaal slim leek mij?? Een van zijn paarden gaat deze week naar de slacht... Snapt ie nou niet dattie zijn paarden es wat beter moet gaan verzorgen?? (nou ja, wat eten en zo betreft want het verzorgen doen wij...)
Maar wij geven de paarden nu dus slobber en voorheen biks, omdat ze dus te dun zijn.. (gek he als ze amper eten krijgen!!!) Maar nu krijgen ze dus alleen brood en slobber...
Is dat heel errug schadelijk??? Hij rijd wel elke dag en eerlijk gezegd vind ik dattie de biks echt wel nodig heeft...
en wat kost een zak biks???

[Edit] titel duidelijker gemaakt [/edit]
_________________
een paard zonder ruiter blijft een paard, een ruiter zonder paard is nix!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-07 00:00 ]</font>


Charlie
Berichten: 48
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:08

een zak bix kost ongeveer 25/30,-.
ik weet niet precies HOE schadelijk het is als paarden te weinig eten krijgen maar het is zeker niet goed en ik zou er als ik jou was met de eigenaar over gaan praten ofzo.
suc6 xxx soraya

---> ~I LOVE CHARLIE~ <---

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:16

Een zak Pavo Stibro (prima ervaringen mee) kost fl15.50 per zak. Ik doe er bijna 2 maanden mee maar ik doe een shetje..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 23:22

thx ik ga dan wel uit van tog wel 25 gulden per zak... Er moet een grote fries mee gevoerd worden. Tenzij de verzorger van die ander pony mee wil betalen dan dus ook een pony...
Mara praten met de eigenaar wordt errug moeilijk, want hij is niet helemaal goed geloof ik. Dat bovenkamertje van hem klopt niet honderd %!!!
Hij ziet niet in dat paarden moeten eten en als er een hopeloos ziek is en vreselijk hoest, is het eerste wat hij zegt: ach jij hoest tog ook wel eens?? Niet echt het antwoord dat ik verw8..

Nee dat wordt echt nis, we hebben op zich best wel problemen met de eigenaar want hijj kijkt totaal niet om naar zijn paarden, is zo geirig als de pest..
We hadden gewoon niet eens dekens... En het zadel kwam echt uit de jaren 0... Maar dan ook echt...
ik denk dat de enige oplossing is zelf biks kopen net als we met de slobber doen...
sniksnik en ik ben al niet zo rijk.... Huilen

Onderschriftloos :Y)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:27

Ik zou er zeker wat van zeggen, misschien op een tactische manier van:
een vriendin van mij kreeg van de dierenarts te horen dat als een pony bijna elke dag rijdt, hij biks bijgevoerd moet worden...
Dus dat die man denkt "Goh dan moet die van mij dat ook"?
Hopelijk dat-ie de hint begrijpt dan. Wie weet kun je er nog een verhaal bij vertellen van iemand die dat niet deed, en dat dit paardje al gauw rijp was voor de slacht... zoiets.
Als je meteen bij die boer gaat vertellen zo van: je MOET dit en je MOET dat, dan zal hij het al helemaal niet doen denk ik, grijnz...
Wat ook kan: als je weet dat de hoefsmid komt, zorgen dat je er bent, en op een moment dat de boer even weg is, vraag je aan de hoefsmid:
Kunt u even tegen de boer zeggen dat z'n paardjes zo mager zien en best wat bix mogen hebben?
Van een persoon die zoveel ervaring met paarden heeft neemt een boer het vaak wel eerder aan?
Bij mijn vorige verzorgpaard hielp het echter niet, de eigenaresse was ontzettend koppig en bleef teveel bix aan het paard voeren.
Paard was veels te dik, leek wel drachtig, maar dat lijkt me wat onmogelijk... hij was een ruin grijnz...
Veel succes met de boer!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:29

ik denk dat je het op een manier over moet brengen als dorine net heeft getypt want anders wordt hij misschien boos
ik heb masters basic horsebrok, 25 kilo voor 14 gulden

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:57

ik geef subli basisbrok of sportpaardenbrok, ongeveer 15,- voor 25 kilo. Je zou misschien ook wat minder kunnen gaan rijden ipv elke dag... hij heeft zn energie die hij uit het voedsel kan halen hard genoeg nodig als hij zo mager is. en als je perse iedere dag wil rijden vind ik dat je het er best voor over kan hebben om hem wat extra te geven.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 00:57

Er van uitgaande dat er alleen sprake is van recreatief gebruik hoeft brok niet zo erg duur te zijn. Pavo Sibro (onderhoudsbrok) is uiteraard prima. Zelf gebruik ik een paardenbrok van een cooperatie uit de buurt, nog goedkoper (11,50 per 25 kilo) en de samenstelling is vergelijkbaar. Enige bemerking die ik van iemand hoorde was dat het wel eens zo kon zijn dat er "sporen" van andere (b.v. geitenbrok) in aangetroffen konden worden, omdat die ook in dezelfde machine gemaakt worden.

Wat ik echter mis in het verhaal is HOOI !
Minstens zo belangrijk is dat het paard dagelijks voldoende goed hooi te eten krijgt, of anders goede weidegang.

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:30

Hoi Fred Lover,

Je zit echt in een Misselijk situatie! En ik kan me voorstellen dat je niet al te hard tegen die boer tekeer wilt gaan want straks mag je zijn paard niet meer verzorgen en dat is dan helemaal stinkmodder voor het paard! en voor jou natuurlijk.

Als ik jou was, zou ik eerst Dorine's raad opvolgen en als dat niet lukt, dan maar zelf in de buidel tasten!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:44

Wat een rotsituatie zeg!
Ik heb dat ook eens meegemaakt, zo'n vent. Op een gegeven moment ging er zelfs een pony dood,("ach ja, dat is de natuur he?" zei hij) ik heb gezegd: "ik wil nooit meer wat met u te maken hebben."

Veel sterkte ermee, ik hoop dat je die man wat bij kan brengen!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 23:16

Citaat:
Op 2001-11-06 22:57, schreef guidolover:
ik geef subli basisbrok of sportpaardenbrok, ongeveer 15,- voor 25 kilo. Je zou misschien ook wat minder kunnen gaan rijden ipv elke dag... hij heeft zn energie die hij uit het voedsel kan halen hard genoeg nodig als hij zo mager is. en als je perse iedere dag wil rijden vind ik dat je het er best voor over kan hebben om hem wat extra te geven.


uhm wil niet banketstaaflig doen, maar had ik niet geschreven dat we hem bijvoerden met slobber? En dat we zelf dan maar de biks wilden kopen? Ik weet heel goed dat hij de biks nodig heeft als hij elke dag rijd... Dat is nou juist ons probleem. Hij werd trouwnes ook al dikker door de slobber, maar ja...zonder biks is dat tog ook niet echt alles...

Maar de opmerkind die hij pas maakte sloeg echt alles!!! Hij vroeg of 1 zak brood genoeg was? Uhm, nou 3 paarden, alleen brood??? Denk het niet.... Zak is ongeveer net zo groot als een zak biks, maar natuurlijk met minder inhoud...

[Edit] quote aangepast [/edit]
_________________
een paard zonder ruiter blijft een paard, een ruiter zonder paard is nix!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-07 23:26 ]</font>

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 23:18

[Wat ik echter mis in het verhaal is HOOI !
Minstens zo belangrijk is dat het paard dagelijks voldoende goed hooi te eten krijgt, of anders goede weidegang.
[/quote]
ow ja sorry vergeten te vertellen: Hij krijgt idd hooi.. en staat nog een paar uurtjes per dag op land.
Totaal krijgt hij nu dus hooi slobber en brood. Het enige wat ik nu nog mis is de biks, maar daar moeten we dan zelf maar voor zorgen

Onderschriftloos :Y)

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:22

ja ik weet wel dat je dat geschreven had, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, maar ik doelde eigenlijk meer op dat rijden.

natuurlijk is het de verantwoording van die boer eigenlijk, maarja als die er niets aan doet! sommige boeren zijn heel erg ouderwets ja, hier in de buurt ook; ach joh, paarden hebben helemaal geen biks nodig, in het wild leven ze toch ook alleen van gras?! ZUCHT!!

ik bedoelde het dus niet verkeerd tegenover jouw, maar meer naar die boeren toe.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 23:37

haha owkee sorry, was niet zo bedoeld hoor!!
mara je heb gelijk: de boeren zijn idd errug makkelijk en naar mijn mening doen ze hun naam gewoon echt eer aan!!!
Maar idd we kopen de biks zelf maar, maar zullen het wel eerst voorleggen aan de eiegnaar.
Vorige keer met de slobber niet zo handig gedaan, dat hadden we gewoon gekocht zonder dat hij het wist...
maar ja we weten heel goed dat hij dan had gezegd: ow nou dan hoeven ze dus ook geen biks meer!! Maar ja nu zijn we nog verder van huis.
Hij was trouwesn ook best wel niet zo blij dat we de slobber hadden gekocht, heel begrijpelijk, maar tog balen!!!

Onderschriftloos :Y)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:52

Ik mis ook hooi.
Geeft hij zijn paarden ook geen hooi?
Dát zou ik wel erg vinden, want een paard heeft wel hooi nodig.
Ik koop altijd conditiebrok van Havens, F14,90 niet duur dus! En nog goede brok ook, mijn paardjes zien er best uit! Party!!
Maar ik zou als ik jou was eens om de tafel gaan zitten met die eigenaar, en praten over dat voeren, en vertellen dat jij best mee wilt betalen. Lachen
Succes!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 23:58

nee hoor het hooi krijgen ze wel. (al eerder gezegd in een reactie..) Gelukkig wel zeg... Hij vindt alleen wel dat we ze te veel hooi geven, nou misschien drie plakken, vin ik tog echt niet te veel!!! Er gaat een baal hooi per dag door heen voor dire paarden.. Das tog vrij normaal, als het al niet te weinig is???

Ik denk dat we idd maar es moeten praten met de eigenaar maar dat is al velen malen geprobeert om verschillende dingen, maar hij heb steeds van die rare antwoorden!! Echt met die man valt niet te praten. Maar we zullen het proberen. Alweer!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 00:02

Heb je toevallig foto's van die paarden?

Wel vervelend dat ze zo mager zijn. Zijn ze wel ontwormd en zo? Dat kan ook een oorzaak zijn...

Expensive

Berichten: 599
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 00:14

expensive is ook dun aan sommige paarden kan je daar niks aan doen......

www.bokt.nl
jij bent echt de leukste ja zeker zegt dat wel!!

springkoe

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 00:20

Citaat:
Op 2001-11-07 22:18, schreef fred lover:
[Wat ik echter mis in het verhaal is HOOI !
Minstens zo belangrijk is dat het paard dagelijks voldoende goed hooi te eten krijgt, of anders goede weidegang.
[/quote]
ow ja sorry vergeten te vertellen: Hij krijgt idd hooi.. en staat nog een paar uurtjes per dag op land.
Totaal krijgt hij nu dus hooi slobber en brood. Het enige wat ik nu nog mis is de biks, maar daar moeten we dan zelf maar voor zorgen

het gene wat ik hier mis is rust voor de peerdjes de boer is o zo slecht voor de paarden , maar ze moeten wel elke dag gereden worden ja he er gaat geen dagje zonder rijden he meiden!!!
wij zijn goed voor de beestjes want wij gaan kijken of we ze biks en slobber kunnen geven.
als het echt zo slecht gaat met een paard of pony dan pep je hem eerst wat op met krachtvoer en rust want als je ze gewoon elke dag rijdt dan verbruiken ze ook meer energie he

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:57

Er zijn genoeg paarden die het doen met gras en hooi, mits ze niet hard hoeven te werken. Mijn pony leefde heel goed op hooi, brood, groenafval en heel af en toe een vitaminekuur. Dat was toen ik hem verzorgde. Als hij dan af en toe vers gras kreeg, had hij wel meer energie, en werd soms zelfs dik.
Met rijden kon ik zo'n 1 a 2 uur rijden, en dan was hij moe...
Hij zag er niet te dik of te dun uit. Toen ik hem overkocht en hem verhuisde naar pensionstal vonden ze allemaal dat hij er zo gezond en slank uit zag! (echt niet dun hoor!)
Voor de vitamines is brok of een vitaminekuurtje wel aan te raden, voor energie ok wel wat brok. Maar je kunt je paard, mits je niet overdreven zwaar traint best in conditie houden met voldoende hooi en gras!
Misschien moet je gewoon meer hooi bijvoeren! Die van mij (1.48) kreeg per dag vier dikke plakken.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 15:00

ja maar het wordt moeilijk want hij moet getraind worden op wedstrijdniveau. Dus vink wel dattie tog echt biks moet hebben...
maaruh ik denk dat ie zo wel genoeg krijgt als we de biks er zelf bij kopen.. de slobber kunnen we er dan niet ook nog es n=bij betalen, maar zo moet het lukken..

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 20:34

[/quote]het gene wat ik hier mis is rust voor de peerdjes de boer is o zo slecht voor de paarden , maar ze moeten wel elke dag gereden worden ja he er gaat geen dagje zonder rijden he meiden!!!
wij zijn goed voor de beestjes want wij gaan kijken of we ze biks en slobber kunnen geven.
als het echt zo slecht gaat met een paard of pony dan pep je hem eerst wat op met krachtvoer en rust want als je ze gewoon elke dag rijdt dan verbruiken ze ook meer energie he
[/quote]

nou uhm... dit slaat helemaal nergens op!!!! je zou eerst een kunnen vragen of j=hij wel elke dag rijd!!! Want dat doettie helemaal niet!! Hij rijd 5 dagen in de week en wat rijdt ie dan heej??? Hij rijd misschien een half uurtje per dag nou en dat ken ie echt wel aan!!!
En ik zit dus echt niet op zulke reacties te w8en hoor!!!! moest dat nou weer zo banketstaaflig!!!! Kan dat niet aardig gevraagd worden!!!

Onderschriftloos :Y)

springkoe

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:27

ik vind persoonlijk dat jullie een ieder om een mening vragen en ja een ieder zijn mening is weer anders als je een discussie uitlokt dan moet je ook tegen kritiek kunnen, ik geef alleen aan dat ik rijden niet het belangrijkste deel van de verzorging vind en als een paard er echt zo slecht aan toe is dan heeft ie inderdaad meer rust nodig dan twee dagen in de week ga stukjes met hem lopen laat hem aansterken en als ie er dan helemaal bovenop is dan kan je is gaan denken aan rijden
ga jezelf maar is na als je ziek bent geweest en je hebt bv een hele week bijna niets gegeten dan heb je toch ook weer enige tijd nodig om aan te sterken voordat je weer door kunt gaan met de dingen die je altijd al deed toch?!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pillow, YandexBot en 109 bezoekers