Opstijgen als je zwaarder bent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:43

Het is beslist geen schande om een op/afstap te gebruiken, veel beter voor de rug van het paard. Maar je hebt wel een probleem als je er tijdens een buitenrit onverhoopt af- en dus ook weer op moet. Er is niet altijd een omgevallen boom voorhanden Haha!

Wat in andere landen veel gebruikt wordt is het zgn. 'parking-out'. Hierbij wordt het paard geleerd om de voorbenen naar voren te verplaatsen en de achterbenen naar achteren. Hierdoor zakt het paard als het ware iets naar beneden en wordt dus lager. Dus is het makkelijker opstappen Pling

Het probleem van een hoop mensen is dat ze hun lichaam te ver van het paard vandaan houden en daarom is het moeilijk het lichaamsgewicht op de stijgbeugel te plaatsen.
Om dit te verbeteren kun je zelf gymnastiek-oefeningen gaan doen. Ga met je lichaam dicht tegen een opject (begin met een stevig krukje) en plaats je voet hierop, breng nu je gewicht over op deze voet en kom omhoog. Je kunt altijd ergens tegenaan steunen in het begin.
Oefen dit regelmatig en zoek steeds een hoger object om te oefenen. Op het laatst kun je je voet op de eettafel plaatsen en je gewicht hierop verplaatsen en omhoog krijgen.

Als dit eenmaal lukt kun je op een behoorlijk groot paard opstijgen zonder problemen. Pling

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:23

Ga ik eens proberen, Sugarmiss!
Ik heb meestal niet zo'n problemen met opstijgen (juist met afstijgen) maar ik plof soms wel eens neer... Oeps...
Ik vind het namelijk nogal moeilijk om gewoon zachtjes neer te komen, best wel raar.
En ja niets van aantrekken hoor, en probeer dat schaamtegevoel maar opzij te zetten, nergens voor nodig!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 23:41

Begin eerst eens met rechts afstijgen.... Da's al lastig...
Maar idd, ik heb ook wel eens moeite met opstappen. Dan pak ik er of een stoel bij (is niet altijd even makkelijk want mijn paard stapt weg voor ik goed zit....) of doe de gaatjes wat langer. Ik merk het vooral als ik na een vakantie weer ge rijden, of na een tijdje ziek te zijn geweest.... Op het moment gaat het weer vrij goed (zowel links als rechts).

De manen zijn bij mij geen optie, want ook bij mijn paard sta je dan zelf nog naast je paard maar wel met een pluk manen in de hand....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 00:23

Grappig, toevallig was ik gisteren bij een meisje dat ik via internet ken (niet Bokt), met een klein merrietje van 1.45. Ze stapte op... aan de rechterkant! Dus ik meteen: 'Hee, wissel jij het af?' Ja dus. Het toeval wil dat zij ook een tijdje op de manege/pensionstal heeft gestaan waar Leys ook staat, en als ze daar rechts opsteeg, dan keek men haar heel raar aan. Als ze dan het verhaal erachter uitlegde, was het van 'ja, daar zit inderdaad iets in'. Maar overnemen? Ho maar. Want rechts opstijgen, 'dat hoort toch niet'?

Mmm... ik wil die gezichten dan wel eens zien als IK rechts ga opstijgen bij Leys... Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 02:09

Herna, mijn stalgenootje stijgt altijd gewoon aan de linkerkant op en aan de rechterkant weer af. Dit om de rug van het paard aan beide kanten evenveel te belasten.

Hoe ik opstijg? Als een zak aardappelen.. Lachen Ik ben zo stijf als een deur, heb het laaste jaar nauwelijks gereden en heb nu een reus van 1.80 tot mijn beschikking. De beugels moeten zo lang om op te stijgen, dat ik nauwelijks nog mijn been er overheen kan slaan. *LOL* Ach, oefening baart kunst. Ik ben nu al aan het uitvogelen hoe ik er de volgende keer op moet komen. Met hulp lukt het me nog wel. Maar wat als ik alleen ben *LOL*

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 15:07

Gisteren weer geprobeerd, nou wat een ramp. Maar na 4 of 5 pogingen is het mij dan wel zelf gelukt om op te stijgen. Vraag niet hoe, halverwege blijf ik altijd hangen en kan ik net niet doorzetten. Niet erg goed voor het paard, maar volgens de IJslandse manier werkt het op zich wel. Nu alleen nog oefenenen, hi, hi. Dinsdag nog maar eens een poging wagen, maar ik zat er gisteren wel weer als laatste op. Het valt niet mee. Maar bedankt voor jullie reacties hoor. Alleen opstappen op een manege aan de rechterkant is blijkbaar geen optie?! Toch tijd voor een eigen paard? Ik rij nu ook 3 x per week ongeveer.

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 15:52

ik ben ook best zwaar maar ik ben ook lenig en mijn paard is dan ook niet zo groot Haha!
Maar ik heb nu geen moeite meer met op stappen toen ik hem ging beleren deed ik het in het begin wel met een krukje maar dan staat die ook in de bak tenzij iemand hem eruit haalt Haha!
gewoon oefenen en een paard is een gewoonte dier en als je opeens aan de andere kant op stapt raakt het paard nog een beetje meer in de war en dan heb je wel kans dat ie zowat omvalt (wat absoluut niet snel gebeurt maar als ze jong zijn wel sneller!!)

nu iig suc6 ermee !! Party!!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 11:13

Ja, gelukt. Gisteren even op het paard van een vriendin gestapt, zo'n echt hoge dressuurcrack. Zij hielp mij even door achter mijn linker been aan te raken en ik zat er op een of andere reden zo op???????????