Een pony kopen die blind is aan een oog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:04

Als ze aan jou verwachtingen doet kan het heel leuk zijn. Zo staat er bij ons op stal een Haflinger met 1 oog, de eigenaar van dit beesje is helemaal naar Friesland gereden en was gelijk opslag verliefd dat ze der kocht. Ik heb ook enkele keren op dit paardje gereden, maar ik merkte wel dat ze linksom moeilijker was dan rechtsom, omdat der blinde oog aan de rechter kant zit. Je moet er wel rekening mee houden dat ze je wel moet kunnen vertrouwen en dat je veel gedult met haar moet hebben.

Succes!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:09

het is dan wel geen paard, maar een aantal jaren terug heb ik op uitstap in Duitsland een ezel gezien met een blind oog. Die werd ingezet in ritjes voor kinderen van toeristn om de berg op te geraken, en als die niet betrouwbaar was zouden ze hem zeker nooit inzetten. De ezel stond ook heel normaal, het enige wat ik toen kon opmerken is dat als je aan de kant van zijn blinde oog staat hij zijn hoofd probeerde te draaien zodat hij je toch kon zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:13

Een paard heeft weinig last van het missen van een oog......... is voor mij niet een reden om het dier te laten staan

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:14

Die van mij is ook aan 1 oog blind, heeft als veulen een doorn in zijn oog gehad.
Loopt er al heel zijn leven mee en weet niet anders.
Ik merk er bij hem ook niets van, nouja in zo verre eignelijk nooit iets.

Heel soms op vreemd terrein schrikt hij ineens van iets aan de rechterkant van de weg ( zijn blinde kant).
Maar die keren zijn op een hand te telllen sinds ik hem heb ( nu 4 jaar).

Tja ik denk dat je er heel goed over na moet denken en maar eens goed moet kijken in hoeverre het beestje er last van heeft.

Springen kan met die van mij prima, maar ik hou (als ik spring) het voor mij en voor hem op gewone hoogte en zal er nooit mee parcoursen gaan springen.
Misschien kan het wel,maar op een gegeven moment wordt het in de hoogte en het technische gedeelte gewoon wat moeilijker en dan zou ik het niet moeilijker maken dan het al is.

Succes ermee !

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:22

ik zou gewoon gaan testen
rij er mee in de piste, maak een sprongetje, en rij eesn buiten
zo zioe je direct welk vlees je in de kuip hebt Haha!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:41

geral schreef:


Je moet alleen voorzichtig zijn met benadering van rechts, dan kan hij tegen je op lopen omdat hij je niet ziet Haha!



Of ze meppen eens even flink, dan vergeet je nooit weer dat je dat soort paarden aan de 'ziende' kant moet benaderen Haha! Scheve mond

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:22

Ik ken wel niet iemand die een paard heeft gehad met een blind oog. Maar wel iemand die een blind paard had. En ik denk wel eenmaal als ze je vertrouwen gaat het best.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:11

Amulet schreef:
Of ze meppen eens even flink, dan vergeet je nooit weer dat je dat soort paarden aan de 'ziende' kant moet benaderen Haha! Scheve mond

Hoe zit dat dan met paarden op de wei? In een groepje kan dan toch niet zo snel? Ze zien dan met 1 kant niet dat er een ander aan komt die misschien wel wil dat ze uit de weg gaat en uiteindelijk dus een mep geeft? Verward

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:16

Citaat:
Hoe zit dat dan met paarden op de wei? In een groepje kan dan toch niet zo snel? Ze zien dan met 1 kant niet dat er een ander aan komt die misschien wel wil dat ze uit de weg gaat en uiteindelijk dus een mep geeft?


Gelukkig heeft een paard ook nog oren
Volgens mij is het gehoord nog beter dan het zicht.
Dus lijkt het me verstandig als je een blind paard nadert altijd tegen hem praat.

Ik denk dat zo'n paard zich snel aanpast in de kudde.

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 18:16

Nogmaals bedankt voor alle reacties, dit geeft mij toch een gerust gevoel om te gaan kijken. Ik zal zeker jullie op de hoogte houden of het mijn droom pony was. Groetjes Roxana

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:42

Je zei net dat je niet wist hoe je foto's op bokt kreeg. Kijk hier maar eens: http://www.bokt.nl/forums/faq.php#18 . Ze hebben [url]groups.msn.com[/url] er niet bij staan maar daar upload ik ze altijd en dan kun je ook nog een site erbij maken Lachen (gratis).

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:58

Ik zou er geen problemen mee hebben. Sterker nog, als ik Eldientje niet al had, had ik misschien ook een paard gekocht met één blind oog.
Dat paard heb ik op stage veel gereden, Santalevus heet ie, was 5 jaar, en verkocht door de vorige eigenaar onder het motto 'hij kan niet springen want hij is half blind'.
Geloof het of niet, maar dat paard staat daar nu een tijdje en is wat doorgereden, en ik heb nog nooit zo'n fijn en braaf springpaard onder mn kont gehad, hij nam de ruiter echt altijd mee en was heel fijn te rijden en bleef super relaxed. Ik heb heel veel van dat dier geleerd. Tnx Santa Lovers

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:32

crossmonster schreef:
een pony die blind is aan een oog, kan vaak schrikachtig zijn !
ook met dressuur kan het zo zijn dat ze ineens de andere kant opgaat
ik ken een pony die blind is aan een oog,die liep in een manege, en tijdens de proef, als ze linksom een volte moest draaien, brak ie altijd uit naar rechts, draaide een klein rondje rechtsom en vervolgde de volte weer

springen kun je vergeten met zo'n dier
aangezien ie geen diepte kan zien
als je echt alleen recreatief wil rijden, en de prijs is ook naar dit mankement.. dan kan het evt geen kwaad


daar ben ik het niet mee eens mijn vriendin heeft een Lancet(ja dressuur ja! Knipoog ) waarmee ze M springt! dit paardje is zowat blind aan 1 oog, en er is kans dat het uitslaat naar het andere! het paard is er wel op afgekeurd(helaas) maar hij loopt super zijn rondje in het M!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:24

Ineke2 schreef:
Hoe zit dat dan met paarden op de wei? In een groepje kan dan toch niet zo snel? Ze zien dan met 1 kant niet dat er een ander aan komt die misschien wel wil dat ze uit de weg gaat en uiteindelijk dus een mep geeft? Verward



Idd zoals Cowgirl zegt; gehoor. Daar heb ik bij Amulet nooit problemen mee gehad, hij is direct weer de kudde in gegaan na de oogverwijdering. Dit incident (dat hij flink mepte) is me ook maar een keer gebeurt hoor, hij had mij niet aan horen komen en ik was nog niet zo enorm gewend aan zijn oogloos-zijn, sinds die tijd praatte ik ALTIJD in de wei en benaderde hem alleen nog maar aan zijn ziende kant.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:37

Mijn pony is ook halfblind, je kan er alles mee, we springen er een meter mee en vandaag zijn we zelfs gaan zwemmen. Ik vind het vooral voordelen hebben als bijna alle paarden schrikken van die blauwe kledingzakken die bij die inzamelingsacties horen, dan ziet zij dat niet en loopt er gelijk langs. Het enige wat wij er niet mee kunnen doen is voor het wagentje, omdat ze telkens opzij wil kijken en dan de hele wagen meeneemt.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:40

gijsenkim schreef:
Een paard heeft weinig last van het missen van een oog......... is voor mij niet een reden om het dier te laten staan




sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:55

Mijn pony van vroeger had maar 1 oog! De andere had hij met een tragisch ongeluk verloren. Hij was inderdaad wat schrikachtig, met buitenrijden maakte hij nogal eens wat schijnbewegingen. Tijdens "dressuur" had hij nergens last van. Springen ging hem ook nog goed af. Maar daar is wel wederzijds vertrouwen voor nodig omdat de pony meer van jou uitgaat wanneer ie moet springen! Het was echt een superpony en als dit paardje jou aanspreekt zou ik hem er ook niet om laten staan!

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:28

Nou Jullie hebben me wel gerust gesteld want ik zelf was op de foto opslag verliefd en toen hoorde ik dat ze blind was aan een oog. Toen begon ik wel te twijfelen. Maar ik verheug me er nu echt op om te gaan kijken zondag!! Ik hou jullie op de hoogte als ik geweest ben hoe het was. Groetjes Roxana

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:34

Het hoeft geen probleem te zijn maar bij enigszins twijfel moet je het niet doen. We hebben een land vol met pony's die te koop staan.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:44

Bij ons op stal staat een paardje die volledig blind is.
Nu kennen hij en zijn eigenaresse elkaar al heel wat jaren,maar bij hun is er sprake van "blind" vertrouwen OK dan!
Als je helemaal weg bent van dit paardje,zou ik met zijn huidige eigenaar overleggen dat je hem een maandje(of 2) op proef neemt.
Om te kijken hoe het gaat tussen jullie.
Ik vind het onzin om een paard met 1 blind oog meteen af te schrijven
Je kunt er hartstikke veel plezier mee hebben!
Succes met je beslissing! OK dan!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:48

Ik denk ook als ik de verhalen hoor dat het sterk afhangt van het karakter van de pony.
Evita is al schrikachtig van haar eigen, en ik denk dat als ze blind is het alleen maar erger zou zijn. Die zou dus heel veel schrikken.
Prima is daarentegen nergens bang voor. Is die blind zou ze het nog eens niet merken Haha! .
Ga er zondag maar naar toe en bekijk hem daar. Als het nog altijd goed klikt, maak een proefritje en laat iemand desnoods aan zijn blinde kant geluiden maken als je langskomt, zodat je kan zien hoe hij reageert.

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 10:41

Ja het hangt zeker af van het karakter van de pony. En hoe die ermee omgaat. Maar ik ga gewoon kijken of het klikt en hoe het gaat. En denk zeker wel dat ik haar op proef kan krijgen om dat de eigenaar zelf ook wil dat ze heel goed terecht komt.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:32

Sonja schreef:
Geen hand vol, maar een land vol. Ik zou geen paard met een handicap kopen.

idd waarom in hemelsnaam een paard kopen meteen handicap? Verward
er zijn zo vreselijk veel paarden te koop die wel helemaal in orde zijn. Dit zal vast niet de enige pony zijn waarmee het klikt. Mijn advies even verder kijken, en geen paard kopen met een handicap, tenzij je hem gratis krijgt natuurlijk.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:42

Als jij denk dat je er mee kan leven dat je pony 1 oog hebt zou ik het gewoon doen!
Ga gewoon een paar keer langs en vrag of je haar mag rijden....
Is ze helemaal zoals jij je pony had voorgesteld dan zou ik het doen als ik jou was....
Wij hebben ook een pony op stal staan met 1 oog, nou super!
Die loopt met alle kleintjes op haar rug en heeft nergens wat van....
Dus ook dat kan....

Groetjes

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 11:58

Hey Mies bedankt voor je reactie, zoals ik zie kom jij ook uit hoofddorp!! Wat leuk ik heb vroeger bij Mieke een Haflinger verzorgd het was wel een prive pony. Maar ik ga zeker kijken je weet het nooit, straks loop ik de pony van mijn dromen mis omdat ik niet wilde gaan kijken....