Lange manen, verzorging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iersas

Berichten: 701
Geregistreerd: 24-04-07

Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:17

Hoi allemaal,

Ik heb een haflinger met mega bos manen, hoe houden jullie de manen mooi? vlechten los?

Ik ben benieuwd!

Bij mij staat ze voornamelijk met vlechten en soms losse manen.

:D laat je horen!

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:18

Ik heb een shet met mega manen, die hou ik in toom door er anti klit/conditioner in te spuiten, verder lees ik even mee.. In de voorpluk maak ik vaak een vlecht anders schud ze onder het rijden zo met haar hoofd.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:20

zelf heb ik friese paarden met bijna allemaal behang tot over de boeg en ik moet zetten dat ik weinig doe aan de manen.
Als zij in de klit gedraaid zijn neem ik echt de tijd om dit netjes eruit te halen maar een dagelijkse of wekelijkse borstelbeurt van staart en manen zeker niet.
Als ik een tutdag heb dan vlecht ik de manen, maar de vlechten haal ik er na een paar dagen zeker weer uit. (globaal zijn de manen hooguit 1 maand op jaarbasis ingevlochten).

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:22

Ik doe bij de shire met z'n dikke bos manen meestal 1 x p week
Even van dat riders magic in z'n manen en staart en dan borstel ik ze
Van onder na boven helemaal uit. En heb het eigenlijk altijd los behalve Als het heel warm is
Voor het zweten dan doe ik er een hengsten vlecht in. En ze blijven ook mooi en vol.

Iersas

Berichten: 701
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:24

De voorpluk vlecht ik idd ook altijd, elke dag, ze ziet anders echt niets en het irriteert erg!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:25

Ik gebruik Cowboy-magic voor de manen en de staart. Vlechten schud ie eruit!

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:27

Iersas schreef:
De voorpluk vlecht ik idd ook altijd, elke dag, ze ziet anders echt niets en het irriteert erg!

Mwa, denk dat het 'niks zien' wel meevalt, paarden kijken toch niet recht naar voren. Laat het in de wei los zodat ze niet kan blijven hangen (en de hele vlecht kapot trekt) en tegen eventuele vliegjes. Mooi toch, zo'n natuurlijk vliegen netje.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:28

Voor pluk vlecht ik ook alleen in als het heel warm is
Hij heeft anders heel snel last van zweetvlekken om z'n ogen heen
Ben dan altijd bang dat er zout in z'n ogen komt

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:29

Patries90 schreef:
Voor pluk vlecht ik ook alleen in als het heel warm is
Hij heeft anders heel snel last van zweetvlekken om z'n ogen heen
Ben dan altijd bang dat er zout in z'n ogen komt

Oogvocht en tranen zijn ook zout :) door vliegjes in de ogen kunnen ze juist weer oog ontsteking krijgen.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:32

xSCWx schreef:
Iersas schreef:
De voorpluk vlecht ik idd ook altijd, elke dag, ze ziet anders echt niets en het irriteert erg!

Mwa, denk dat het 'niks zien' wel meevalt, paarden kijken toch niet recht naar voren. Laat het in de wei los zodat ze niet kan blijven hangen (en de hele vlecht kapot trekt) en tegen eventuele vliegjes. Mooi toch, zo'n natuurlijk vliegen netje.



Mijn Fjord had zo'n hele mooie lange voorpluk, maar met het verharen schuurde ze vreselijk (was hier in maar plots een week echt warm) en ze zweette er zo onder, dus knipte ik het kort. Staat haar wel lief, maar nu heeft ze last van vliegjes -O-

Gelukkig groeit haar haar aan een sneltempo (ze heeft zo'n heerlijke dikke dos in geen tijd); ik kan niet wachten tot haar oogjes weer bedekt zijn! Rotvliegen ...

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:34

In de winter laat ik alles los hangen, zo heeft ze haar eigen halsdeken :Y)
In de zomer vlecht in het in, deels om ze uit de klit te houden en deels om de hals te laten luchten, zodat het niet zo warm wordt. Anders staat ze te zweten onder haar manen. Bovendien heeft ze in de zomer een vliegendeken met hals om en dan houden de manen een stuk beter als ze ingevlochten zijn.


Iersas

Berichten: 701
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:41

xSCWx schreef:
Iersas schreef:
De voorpluk vlecht ik idd ook altijd, elke dag, ze ziet anders echt niets en het irriteert erg!

Mwa, denk dat het 'niks zien' wel meevalt, paarden kijken toch niet recht naar voren. Laat het in de wei los zodat ze niet kan blijven hangen (en de hele vlecht kapot trekt) en tegen eventuele vliegjes. Mooi toch, zo'n natuurlijk vliegen netje.



Paarden kijken idd opzij, maar die v mij heeft zulke lange en dikke manen/voorpluk dat ze niets ziet! Ze loopt dan regelmatig tegen een stukje deur aan of stoot haar neus steeds! En ze krijgt ook snel ontstoken ogen;)

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:46

Even in je profiel gespiekt, dat is inderdaad wel eens hele dikke lange voorpluk :p je zou eventueel meerdere vlechtjes in de voorpluk kunnen maken zodat de vlechtjes wel lang de ogen gaan als ze haar hoofd schud zodat de vliegjes weg gaan (is maar een ideetje hoor, klinkt heel betweterig maar is niet zo bedoeld)

Iersas

Berichten: 701
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:49

xSCWx schreef:
Even in je profiel gespiekt, dat is inderdaad wel eens hele dikke lange voorpluk :p je zou eventueel meerdere vlechtjes in de voorpluk kunnen maken zodat de vlechtjes wel lang de ogen gaan als ze haar hoofd schud zodat de vliegjes weg gaan (is maar een ideetje hoor, klinkt heel betweterig maar is niet zo bedoeld)


Ik heb zomers altijd vliegenmasker om (alleen als het echt erg is!), dat gaat prima!

JesterXLizzy
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-10-10

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:45

elke dag of om de dag doorkammen en alleen als je op wedstrijd gaat vlechten ofso, dan blijven ze langer mooi (:

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:52

een hengstenvlecht erin doen
en anders equi shine erin sprayen

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:54

hackny schreef:
een hengstenvlecht erin doen
en anders equi shine erin sprayen

Dit maakt het haar droog en broos
Een echte no no dus
Gebruik dan een creme voeding en of cowboy magic

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:15

Niet elke dag anti klit spuiten , krijg je paard vette manen van ( mijn ervaring )

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:19

Waardoor weer jeuk..

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:40

mijn tinker heeft ook ontzettende lange en vooral dikke manen
heb ze wel continu in vlechten zitten het hele jaar door.
de voorpluk is zo lang dat ze zich aan irriteert, manen in vlecht anders eet ze ze op of staat er op .
ik heb 6 vlechten voor manen en 1 vlecht voor voorlok.
ik vlecht ze en dan knoop ik de voorpluk en eerste 3 vlechten op zodat ze alsnog niet in de weg zitten.
laat het 1 week zitten en verzorgingsspul er in en dan voorzichtig van onder tot boven uitkammen
1 keer per 3 a 4 maand punt in de uiteinden bij zodat het niet te dun wordt.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 09-05-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:40

Veel van dit
Afbeelding

En elke week kammen met deze kam de oster borstel
en ook op de kam spuiten voor hem door manen trek

Afbeelding

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:42

Niet kammen met een borstel.. je trekt dan onnodig veel haar los..

Lekker met je vingers en cowboy magic ontklitten, dan lekker grote losse vlechten erin, en zo hou ik ze het mooist <3

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:47

die borstel van oster gebruik in wel
haaruitval is normaal als je ze uit de vlechten haalt.
normaal met losse manen verliezen ze ook haren wat je dus niet ziet en in vlechten blijve de losse haren zitten dus moeten verwijderd worden om goed te kunnen luchten.
ik ben wel dan 15 min bezig met de manen want doe het wel erg voorzichtig.
haal de manen dan ook naar andere kant zodat ik de onderkant ook goed doorkam want daar broiet het het meest. teminste bij zoe wel .
voerpluk moet ik echt 1 keer per maand met kleine hondenkam doen want gaat helemaal indraaien tussen de oren.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Lange manen, verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:52

losse haren gaan er ook uit met bijv. een harde borsel, zonder dat je met je borstel blijft hangen en door de klitjes de haren die wel vast zit los trekt.
Voorzichtig kan natuurlijk wel, maar als ik zie hoe veel mensen zo'n borstel er doorheen raggen, raad ik het af :P