Havens versus Equiral

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 11:24

Wij voeren al jaren Equiral(geel) en willen overstappen op Havens draversbrok. Iemand hier ervaring mee. Graag de voors en tegens! Dank.


hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:40

Ik ga voor Spillers, te verkrijgen via Reuvekamp voeders

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:43

Ik ben Havens-fan, en vind het zeker beter als Equiral (dat ik ook een tijdje heb gebruikt). Ik voer o.a. Draversbrok van havens.

Heel natuurlijk, geen troep erin, en de kwaliteit is zeer constant. Eiwitgehalte is lekker laag en de meeste paarden doen het er heel goed op (van verschillende rassen).

Meer weten? PB maar.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:44

Zelf voer ik al jaren Havens en ik ben heel tevreden. In mijn omgeving voeren veel mensen Havens. Ik heb overigens de basissportbrok.

Groetjes Alexandra

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 12:57

Carola, waarom vind je Havens beter?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:59

Mijn paarden stonden eerst op Havens en nu op Pavo, ik merk eigenlijk weinig verschil. Volgens mij zit er niet zo heel veel verschil in de betere merken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:28

Mijn merries kregen havens onderhoudsbrok en nu Equiral Stud (blauw label). Kwa uiterlijk geen verschil, toch met Equiral minder gevoelighied voor stalbenen (ik heb zo'n eiwit-barometer op stal staan). Verder, het viel me meteen op dat ze Equiral grager eten. Dus ik blijf bij Equiral.
Wat de ingredienten betreft; ik geloof niet dat er erg veel verschil zit in de kwaliteit van de ingredienten, beide merken maken een paard-verantwoorde brok.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 14:54

Hmmm, daar was ik al een beetje bang voor. Had van de week een zak Havens meegenomen en L liet het uit zijn bekkie vallen. Volgende dag at hij wel beter. Mischien fff aan de smaak wennen. Het is overigens wel een heel stuk goedkoper, Havens.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:54

Havens is goedkoper en in ieder geval 100% plantaardig. Van equiral weet ik dit niet maar Pavo bv. is dit niet.
Havens heeft grotere brokken en ik vind dat een voordeel. Ik vind dat je van Havens in verhouding weinig hoeft te voeren om ze in basis conditie te houden in tegenstelling tot bv. cavalor.
Het is inderdaad wel zo dat het eiwit gehalte laag is en ik heb 1 x meegemaakt dat een paard dat heel gevoelig is op eiwit geen havens brok meer mocht, wel die nieuwe muesli (ben naam ff kwijt) en zij gebruikt nu equiral sport. Maar dit is de enige uitzondering die ik ken.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:18

Ik ben absoluut voorstander van Equiral. Zeer goede kwaliteit en geeft voldoende energie.
Mijn pony kreeg bij de vorige eigenaar 4kg Pavo per dag en nu bij mij 1/2 kg Equiral Stud en 1/2 kg Structuurmix. Omdat er meer 'energie' in zit combineer ik biks met muesli. Mijn pony is koliekgevoelig en daarom geef ik Equiral, het is goed verteerbaar en ik hoef maar kleine hoeveelheden te geven.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:21

Het paard van mijn vriendin kon helemaal geen krachtvoer hebben wegens eiwit allergie. Het paard doet het prima op equiral sport.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:29

Citaat:
Op 2001-11-07 12:57, schreef UniferB:
Carola, waarom vind je Havens beter?


Heel simpel: mijn paarden zien er beter uit, de vacht is beter, de verhoudingen van de voedingselementen kloppen beter en het is gegarandeert 100% natuurlijk.

Equiral garandeerd dat niet, en mijn paarden en vele anderen deden het er een stuk slechter op. De vacht was minder, en ook geestelijk zaten ze minder lekker in hun vel.

Havens heeft lekker grote brokken, en dat vind ik ook een voordeel. Ze moeten inderdaad ff wennen voor ze het lekker vinden, maar die van mij doen er nu een moord voor!

Havens geeft je ook een goed en eerlijk voedingsadvies, ik heb daar heel veel aan gehad, en ook mijn vragen werden zeer uitgebreid beantwoord.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:27

ik ben na mijn proefzak Subli granenmix toch weer overgestapt op equiral.
Ik weet dat equiral gewoon veel meer energie bevat.
Ben dus ook maar met 1kg per dag weer begonnen ipv de 2 kg subli en half kg slobber.
Pavo vind ik niks tenminste niet de brokken de muesli's zijn wel okay maar die geef ik meer voor een lekkere hap dan echt voor de arbeid.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:56

Citaat:
Op 2001-11-07 16:54, schreef Elise:

Het is inderdaad wel zo dat het eiwit gehalte laag is en ik heb 1 x meegemaakt dat een paard dat heel gevoelig is op eiwit geen havens brok meer mocht, wel die nieuwe muesli (ben naam ff kwijt) en zij gebruikt nu equiral sport. Maar dit is de enige uitzondering die ik ken.



ik denk dat je de kruiden Reform muesli bedoeld?

die voer ik Carina en is idd heel fijn!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:39

Ik heb me laten vertellen dat de receptuur van Equiral niet meer dezelfde is .Wat vroeger in de Equiral zat is nu verkocht aan Hartogs (de brok Concept).
Ik voer op advies van de paardentandenverzorger Equisanum.Voor eiwitgevoelige paarden hebben ze Equi Arabian 10.40% ruw Eiwit.(muesli)Nog lager zit de Equi Western 9.22% ruw eiwit.
http://www.equisanum.nl

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 15:11

Dat verhaal heb in idd ook eens gehoord. Overigens zijn mijn paarden niet gevoelig voor eiwitten en mogen ze wel een brok hebben waar wat in zit. Ze moeten er best wel aan trekken. Buiten de brok krijgen ze ook granenmix, muslie en lucerne aangevult met vitamine.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:56

Voordeel van Havens zijn inderdaad wat hier allemaal al genoemd is. Maar zal zeker Equiral niet als slechter betitelen. Het is even proberen waar je paard het het beste op doet, zoals met elk voeder natuurlijk.
Wat voor het ene paard fantastisch is kan voor het andere paard slecht zijn.
Kijken dus.
Heb trouwens allebei gevoerd. En ga nu uiteindelijk na 5 jaar op equiral sport gevoerd te hebben over op Havens draversbrok omdat ze garanderen dat het honderd procent natuurlijk is en de prijs iets gunstiger ligt.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 08:24

Om die reden stap ik denk ik ook over. Zelf heb ik bijna jaat Equiral Sport gevoerd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, lazy, RianneH en 7 bezoekers