Voervraagje veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Voervraagje veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 22:51

Mijn veulen van 4 maanden staat sinds afgelopen dinsdag op de wei. Dag en nacht (Hiervoor overdag met nog wat veulens en moeders). Het gras staat zo'n 20 a 30 cm hoog. Ze staat samen met een ander veulen op de wei. Ze is net afgespeend en terecht gekomen bij haar nieuwe eigenaar (mij Haha! ).

Nou wil ik eens weten hoe ik haar het verstandigst kan bijvoeren. Een veulen heeft natuurlijk de voedingsstoffen nodig in dat extra voer en kan dat niet halen uit alleen gras is mijn idee. Toch? Verward Ze is sinds het spenen heel mager (ribben zijn goed te zien), maar heeft ook wel zo'n postuur dat nooit echt superdik zal worden.

Hoeveel voedingsstoffen zitten nu nog in het gras? Heb ik de kans dat ze overvoedt raakt van dat gras en moet ze misschien 's nachts op stal?

Ik zou zeggen 1x per dag bijvoeren, te beginnen met een handje en oplopend tot 1 a 1,5 kilo Verward .

Naast het weiland waar zij staan, staan ook een 4 jonge hengsten (zullen nu zo'n 2 of 3 jaar zijn). Naar mijn weten worden zij helemaal niets bijgevoerd. Krijgen ze op die leeftijd voldoende voedingsstoffen binnen via het gras?

Heeft iemand hier veel verstand van? Hoeveel voeren jullie je veulen bij?

<3 2014 <3
<3 2016 <3


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:16

Ze hoeft in ieder geval nog lang niet 's nachts binnen, dat kan nog wel in oktober/november! Ze moet ook een beetje afharden hoor, daar heb je later alleen maar voordeel van.
Wij voeren onze veulens na het spenen standaard 1 kg per dag bij en laten dat oplopen in het najaar omdat het dan kouder is en het gras minder voedingsstoffen bevat. Vier maand is vrij jong om te spenen, dus ik zou zeker wat bijvoeren nu. Wij geven altijd Pavo opfokkorrel omdat daar Podo in zit, dat is goed voor de botten.
Jaarlingen en twenters krijgen 's zomers niks bij, maar veulentjes hebben juist na het afspenen wat extra's nodig. Voer 'op het oog': zijn ze vrolijk, gezond, niet te dik en niet te mager, liggen ze af en toe languit te slapen, dan doe je het prima.
Goed op tijd ontwormen, entingen niet vergeten - zo komt het vanzelf goed.

GHIS_1990

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:49

Wij hebben onze paarden ook als veulens gekocht en hebben ze ook bijgevoerd, oplopend tot 3 kilo omdat er geen gras meer stond in de winter! En daarnaast kregen ze ook nog hooi. Ze hebben tot nu toe nog nooit op stal gestaan (zijn nu 3), maar krijgen dit jaar een stal. We hebben er nu keiharde paarde van gekregen, en ze zijn nooit ziek! Hebben ook nooit dekens op gehad, ze hadden namelijk een superdikke wintervacht.

I LOVE CASIN! HvJ Katie, Ser! NwLy

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 18:09

Bedankt voor het advies!! Ik denk dat het wel zal lukken!

<3 2014 <3
<3 2016 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: arjaaaaa, boemel, Finesse, GrapeshotBot, Groetje, sas27 en 141 bezoekers