hoe warm wordt een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonardus

Berichten: 95
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Heusden

hoe warm wordt een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 21:37

Hallo het is al twee weken behoorlijk warm en mijn paard Tum staat de hele dag in de wei en dus ook in de volle zon.
Telkens als ik haar uit de wei haal dan voelt ze onwijs warm aan en nu is mijn vraag hoe warm wordt een paard op een warme zonnige dag en wat is de gevaarlijke grens Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:26

Het is zowiezo gevaarlijk je paard zonder beschutting in de volle zon te zitten, want daar kunnen ze inderdaad oververhit en onwel van worden en daarbij is het niet prettig voor het dier. Je kan beter zorgen voor wat schaduw en in ieder geval altijd zorgen voor fris koel drinkwater.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:29

Ik ben ook erg nieuwschierig naar dit antwoord, want ik ging m'n verzorgpony na het rijden temperaturen, gewoon even uit nieuwschierigheid en het verschilde 0,4 graden. Dat vond ik schrikbarend veel, maar meten ze dit ook op bij bv endurance?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:33

Volgens mij wordt een paard onder/na het rijden zo'n 39 graden (37,5 - 38 graden is normaal).
En ik geloof dat, net als bij mensen, 42 graden de dood is. Maar dat zou ik even moeten checken.

Maar waarom doe je d'r dan niet even temperaturen als je dat graag wilt weten. (hoe warm hij is als hij in de wei staat)

leonardus

Berichten: 95
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 09:14

Volgens mij heb ik de vraag verkeerd gesteld mijn paard staat bij een pensionstal met 50 andere paarden in verschillende weilanden en ik vroeg mij af hoe warm een paard aan de buitenkant wordt of kan worden want ze voelt voor mij met haar donkerbruine huidje heel warm aan.
Zou dit bij schimmels lager uitvallen?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:47

Citaat:
hoe warm een paard aan de buitenkant wordt of kan worden want ze voelt voor mij met haar donkerbruine huidje heel warm aan.


als het pal in de zon zo tegen de 50 graden aan loopt, kun je verwachten dat het paard aardig wat moet verzetten om tot een normale temperatuur te komen. Logisch voelt het paard heet aan, het zou raar zijn als hij dat niet deed. Bij extreme weersomstandigheden, ben ik er geen voorstander van om een paaard geen beschutting te geven.

Hoe warm een paard kan hebben? poeh, ik zou het niet durven zeggen, misschien lees je eerdaags wel in de krant dat er dieren in de wei bezwijken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:52

Vonnie84 schreef:
En ik geloof dat, net als bij mensen, 42 graden de dood is. Maar dat zou ik even moeten checken.


Ik heb ook een keer 42 koorts gehad, maar bij mijn weten leef ik nog.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de duur van die hoge temperatuur. Als het lichaam gelijk de hitte afvoert en de temperatuur daalt meteen, is er niets aan de hand.
Langdurige oververhitting veroorzaakt schade aan diverse organen en dat kan dodelijk zijn.

Volgens mij zijn er bij mij alleen een paar hersencelletjes kapot gegaan... Clown

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:24

Ook al is het geen antwoord op je vraag, ik kan het even niet laten om dit te zeggen (omdat ik het al zo vaak heb gezien, en mensen er maar geen rekening mee houden - zonder iemand met de vinger te wijzen, hoor): een paard heeft een plekje in de schaduw nodig als het warm weer is. Een schuilstal in de wei is VOORAL in de zomer belangrijk. Een paard in de sneeuw is minder erg dan een paard in de volle zon.
Als je een paard met zo'n warm weer in een wei zet waar geen schaduw is, dan ben je verkeerd bezig. Als je paard op een pension staat waar geen schuilstallen staan op de wei of zelfs geen boom waar schaduw onder is, dan is die pension stal verkeerd bezig én staat je paard niet goed.

Hoe warm een paard nu precies wordt, zou ik niet weten. Maar ik hoef het ook helemaal niet te weten. Als een paard een fris plekje in de schaduw heeft en continu vers water kan drinken, is het al lang goed en zou ik me ook niet te veel zorgen maken. Noordelijke rassen (zoals ijslanders) hebben het natuurlijk altijd wel wat harder te verduren in ons klimaat.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:49

Stennisje schreef:
Ik heb ook een keer 42 koorts gehad, maar bij mijn weten leef ik nog.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de duur van die hoge temperatuur. Als het lichaam gelijk de hitte afvoert en de temperatuur daalt meteen, is er niets aan de hand.
Langdurige oververhitting veroorzaakt schade aan diverse organen en dat kan dodelijk zijn.



Er gebeurt dan iets met de eiwitten in je lichaam geloof ik. Die denatureren (vallen uit elkaar). Zoiets staat me bij van bio.