hoeveel krachtvoer aan 2 jarige kwpn merrie?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

paulanda

hoeveel krachtvoer aan 2 jarige kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 20:05

Ze is nu iets van 2 jaar en 3 maanden,het was een flessenveulen maar absoluut niks meer aan te zien,ze ziet er nui ook verder prima uit maar vroeg me toch af wat jullie zouden geven.

ze krijgt nu 2x op een kwart bix en kwart muesli(allebei sport,bix van subli,muesli van havens,omdat alle paarden dat krijgen),s'ochtends een halve schep lucerne erdoor en s'avonds een hele schep lucerne,en nog wat hooi voor de rest staat ze overdag in het land,als het land schrale word krijgt ze uiteraard meer ruwvoer.

Ze werkt nog niet echt enkel keertje longeersingel erom heen of zo en dan krijg ze altijd nog wat krachtvoer als beloning.

Ik had dus begrepen dat je jonge paarden beter op weinig krachtvoer en veel ruwvoer kan houden,hoor graag jullie mening.

vast bedankt nathalie OK dan!

oh ja ze is wel flink aan de maat,al iets van 1.68 gokken we. Bloos

Z1+4

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:12

Twenters hebben een net zo grote voedingsbehoefte als volwassen rijpaarden waarop dagelijks wordt gereden.
Twenters behoeven vooral eiwitten en vitaminen en mineralen; je zit met een sportbrok dus beter dan met een onderhoudsbrok, maar let op, zorg dat je brok wel een 12 % of meer eiwitgehalte heeft. Muesli heeft dat vaak niet.

Ruwvoer is zeker belangrijk; enters en twenters kunnen eigenlijk gewoon de hele dag wel dooreten zonder in problemen te komen (okee, misschien wat te dik raken). Ze hebben weinig aan 'hooi van natuurweide', maar goed paardenhooi en kuil gaat er prima in. Stro voeren tegen de verveling is eigenlijk onzin; je kunt ze beter extra hooi geven.
Lucerne is heel mooi voer voor opfokdieren, ik voer het straks ook aan mijn jaarling en twenter

Zelf ga ik ook nog suikerbietenpulp bijvoeren; vanwege de kalk die erin zit, en winterpeen vanwege de vitamine A.

Advies; groene boekje der paardenvoeding; kan je leuk gaan zitten rekenen om een verstandig dieet te bepalen Haha!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:14

Bij ons krijgen ze helemaal niets en krijgen ze elke dag een stukje nieuw gras erbij. We zorgen er wel voor dat de likstenen er liggen. Persoonlijk vind ik het onzin dat dit soort paarden nu al krachtvoer krijgen. Bij ons doen de paarden het best op dit dieet.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 14:45

ja dat lucerne is lekker spul idd en doen ze rustiger over de biks als je het er lekker doormengt.

Z1+4

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:16

LuvdaTossa schreef:
Bij ons krijgen ze helemaal niets en krijgen ze elke dag een stukje nieuw gras erbij. We zorgen er wel voor dat de likstenen er liggen. Persoonlijk vind ik het onzin dat dit soort paarden nu al krachtvoer krijgen. Bij ons doen de paarden het best op dit dieet.

Zomerdags volstaat een dieet van louter gras wel.
Swinters hebben paarden gewoon echt meer nodig dan een bult kuilgras.

Er zijn hier in het Noorden idd heel veel paardenhouders die de jonge dieren alleen maar kuil geven, maar eh.. mijn mening: daar krijg je soepkippen van. Ze zien er gevuld uit, maar ondertussen botjes als biscuitjes...
Jonge paarden moet je goed voeren, en brok is dan een heel verantwoorde keuze.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie