Paard kopen..maar in dat opzicht weinig ervaring!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:06

Dan ben je idd te laat..............


ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:27

ik vind les eigenlijk ook zo'n verkeerd woord!
als ik tgen famillie zeg dat ik paardrijles heb,roepen ze gelijk:"je rijd al 20 jaar paard,kun je het dan nu nog niet!!"
't word eigenlijk meer trainen onder begeleiding!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:34

Ik bedoel dit echt niet aanvallend, maar volgens mij moet jij ECHT nog geen paard kopen. Je hebt pas 1 jaar ervaring en geeft aan eigenlijk niet meer op les te willen. Dit kan eigenlijk niet anders dan fout gaan. Je gaat met nagenoeg geen ervaring. Na een jaar les op een manege kan je eigenlijk niet veel meer dan erop blijven zitten. Je weet dan nog helemaal niks van de echte verzorging van een paard, herkennen van blessures, ziektes enz. Een eigen paard is zo iets anders dan een manegeknol die 3x per dag z'n lesjes loopt. Het komt op mij gewoon niet over als een goed idee, waar je grondig over nagedacht hebt. Volgens mij zie je alleen het droombeeld van het hebben van een paardje waar je fijn alleen ritjes mee kan maken.

babylonagirl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:40

Hmm dat is niet helemaal waar. Een paar jaar terug had ik een verzorgpony en daar reed ik buiten op en die verzorgde ik enzo, dat ging prima! Maar dan heb ik natuurlijk geen ervaringen met ziektes enzo..dat soort dingen maakte ik niet mee. (was ook nog vrij jong)

En grondig erover nagedacht, dat heb ik ook! Het gaat er niet perse om dat ik niet meer op les wil, maar dat lessen gewoon duur zijn en ik me afvraag hoe nodig het is als je alleen rustig buiten wilt rijden. Maar zo te horen is het nodig;)

En hoe het mogelijk is in de randstad buiten te rijden? Woon in het gooi, dus daar zijn weer best veel mogelijkheden!(y)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:50

babylonagirl schreef:
En grondig erover nagedacht, dat heb ik ook! Het gaat er niet perse om dat ik niet meer op les wil, maar dat lessen gewoon duur zijn en ik me afvraag hoe nodig het is als je alleen rustig buiten wilt rijden. Maar zo te horen is het nodig;)

Ligt er maar net welke instructeur je kiest, 1 met diploma's is over het algemeen duurder dan 1 zonder...1 die zelf grand prix rijd is duurder dan 1 die zelf M rijd. etc....

Als je lessen al duur vind, vind ik persoonlijk dat je niet aan een paard moet beginnen. Wat denk je dat de veearts af en toe kost als een paard ziek is?!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:47

Kendra schreef:
Volgens mij ben je dan te laat............


hoezo te laat? je praat alsof het dan al hopeloos is? ik vind dat je eerst zelf goed je paard moet leren kennen voordat iemand anders je de les kan lezen.

make your dreams come true

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:49

babylonagirl schreef:
Hmm dat is niet helemaal waar. Een paar jaar terug had ik een verzorgpony en daar reed ik buiten op en die verzorgde ik enzo, dat ging prima! Maar dan heb ik natuurlijk geen ervaringen met ziektes enzo..dat soort dingen maakte ik niet mee. (was ook nog vrij jong)

En grondig erover nagedacht, dat heb ik ook! Het gaat er niet perse om dat ik niet meer op les wil, maar dat lessen gewoon duur zijn en ik me afvraag hoe nodig het is als je alleen rustig buiten wilt rijden. Maar zo te horen is het nodig;)

En hoe het mogelijk is in de randstad buiten te rijden? Woon in het gooi, dus daar zijn weer best veel mogelijkheden!(y)


als je alleen buiten rijd vin dik niet dat je echt les nodig heb hoor, als jij de baas bent over je paard dan ken je toch heerlijk buiten rijden? lukt het niet de baas over je paard te zijn dan zou ik wel hulp in roepen.. maar wat dus belangrijk is is dat je 100% weet dat je de baas over je paard bent..
en les/training ken je daarbij helpen maar is toch echt meer vind ik om hoger op in de dressuur te komen en niet recreatief.

make your dreams come true

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:04

expresso schreef:
als je alleen buiten rijd vin dik niet dat je echt les nodig heb hoor, als jij de baas bent over je paard dan ken je toch heerlijk buiten rijden? lukt het niet de baas over je paard te zijn dan zou ik wel hulp in roepen..

Kijk en dan heeft het paard dus al door dat hij lekker zijn gang kan gaan... Als je dan pas ermee aan de slag gaat duurt het veel langer om hem er van te overtuigen dat hij niet de baas is!
Neem je vanaf dat je hem hebt eerst een aantal 'trainingen' Knipoog dan leg je een goede basis!

Faber quisque fortunae suae

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:10

expresso schreef:
hoezo te laat? je praat alsof het dan al hopeloos is? ik vind dat je eerst zelf goed je paard moet leren kennen voordat iemand anders je de les kan lezen.

Tja, zo kun je ook tegen les aankijken: "je de les laten lezen.......". Ik zie het liever als een paar extra ogen die vanaf de grond meekijken om bijvoorbeeld te bevestigen of te ontkennen of hetgeen ik voel ook correspondeert met de werkelijkheid. Daarnaast kan ik in navolging van 100 anderen nog wel uitleggen waarom les belangrijk is, maar als je goede instructie hebt is het ook vooral erg LEUK omdat je paard en jij er alleen maar beter van worden!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 07:40

expresso schreef:
hoezo te laat? je praat alsof het dan al hopeloos is? ik vind dat je eerst zelf goed je paard moet leren kennen voordat iemand anders je de les kan lezen.



Als mensen pas les gaan nemen als het niet meer lukt, dan ben je als instructeur de eerste 4 maanden bezig om alleen het dier weer onder controle te krijgen, ondertussen moet je de ruiter zn vreselijke houding aan alle kanten corrigeren........... fouten die er in een maand inzitten kan je een jaar mee bezig zijn om te corrigeren bij een keer in de week les.

Dus het is zeker zaak om vanaf het begin goed les te nemen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:32

hmm... i wanna join in the disussion Haha!

ik rij zelf ook pas weer sinds een jaar, maar ben vrij fanatiek geworden meteen. ik ga zodra ik terugben uit Amerika ook eens rondsnuffelen of het perfecte paardje voor mij ergens rondloopt.
Te snel? Nee, absoluut niet. Snel, dat wel. Maar hey, volg je hart en betrek je verstand erbij... dan komt het wel goed.

Zelf ben ik lid van Bokt, wat echt onwijs helpt!! En ik heb net 8 weken fulltime op een paardrijkamp in de VS gewerkt, wat me echt allerlei soorten ervaringen heeft opgedaan. Ik kan nu een paard met koliek, hoefzweren, vocht in de knieen, een slechte bui, een drukke bui, dat hard geschopt is, dat kreupel is, dat gebeten is (en wat je ook maar kan bedenken) behandelen met enig zelfvertrouwen. Want volgens mij is dat hetgene dat heel belangrijk is: zelfvertrouwen.

Een paard is net als een kind, het vertrouwd op jou. Als jij aangeeft niet meer te willen lessen ben je uiteraard fout bezig. Maar dat realiseer je jezelf ook wel als je over enig gezond verstand beschikt.

Koop dat paard, go ahead! Maar bedenk je je wel dat jij er moet zijn voor je paard, en niet andersom!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:58

Alet schreef:
Kijk en dan heeft het paard dus al door dat hij lekker zijn gang kan gaan... Als je dan pas ermee aan de slag gaat duurt het veel langer om hem er van te overtuigen dat hij niet de baas is!
Neem je vanaf dat je hem hebt eerst een aantal 'trainingen' Knipoog dan leg je een goede basis!

Precies! Voorkomen is beter dan genezen, geld ook hier weer voor

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:20

Je volgt juist lessen met je paard om op een goede verantwoorde manier buiten te kunnen rijden OK dan!
Ja,kan het nog wel een keer allemaal uitgaan leggen maar de goede ruiters onder ons (goed is misschien niet de juiste woordkeuze)weten dat op een paard zitten iets heel anders is dan paardrijden.
Ook buiten,vooral buiten!,moet een paard gehoorzaam zijn,aan je been staan,op een juiste manier zijn rug gebruiken en plezier in het werk hebben.
Snap niet hoe iemand dit voor elkaar kan krijgen zonder goed te lessen Scheve mond
Rij al ruim dertig jaar,zit dagelijks tussen de paarden en zie bij veel paarden die niet dressuurmatig getraind worden een hoop ellende!!!
Ellende lichamelijk maar ook in het koppie(snap de ruiter niet,tegenstrijdige hulpen,dominantie probleem)
Mijn advies is dan ook,ondanks je grote droom,schuif het nog een tijd voor je uit.Zoek een verzorgpaard of ga eens rondkijken tussen de paarden.Ga nog een hele tijd les nemen en kijk dan of het nog steeds leuk is.
Zoek hulp,een fijne stalling,een instructeur en ga dan je droom verwezelijken.Uiteraard kies een goed beleerd paard van rond de 10 en ga ermee aan de slag.
Ik wens je heel veel plezier en wijsheid,ja het bezig zijn met paarden is geweldig mits je dit verantwoord doet.
Groet dagmach

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:22

gijsenkim schreef:
Als mensen pas les gaan nemen als het niet meer lukt, dan ben je als instructeur de eerste 4 maanden bezig om alleen het dier weer onder controle te krijgen, ondertussen moet je de ruiter zn vreselijke houding aan alle kanten corrigeren........... fouten die er in een maand inzitten kan je een jaar mee bezig zijn om te corrigeren bij een keer in de week les.

Dus het is zeker zaak om vanaf het begin goed les te nemen,


ik bedoel het niet op de manier van niet meer lukken in de vorm geen controle maar op de manier van ik wil meer dingen leren met mijn paard..

wat betreft vastlopen dan ben je idd wel wat verder van huis ja..

make your dreams come true

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:23

Kleintje19 schreef:
hmm... i wanna join in the disussion Haha!

ik rij zelf ook pas weer sinds een jaar, maar ben vrij fanatiek geworden meteen. ik ga zodra ik terugben uit Amerika ook eens rondsnuffelen of het perfecte paardje voor mij ergens rondloopt.
Te snel? Nee, absoluut niet. Snel, dat wel. Maar hey, volg je hart en betrek je verstand erbij... dan komt het wel goed.

Zelf ben ik lid van Bokt, wat echt onwijs helpt!! En ik heb net 8 weken fulltime op een paardrijkamp in de VS gewerkt, wat me echt allerlei soorten ervaringen heeft opgedaan. Ik kan nu een paard met koliek, hoefzweren, vocht in de knieen, een slechte bui, een drukke bui, dat hard geschopt is, dat kreupel is, dat gebeten is (en wat je ook maar kan bedenken) behandelen met enig zelfvertrouwen. Want volgens mij is dat hetgene dat heel belangrijk is: zelfvertrouwen.

Een paard is net als een kind, het vertrouwd op jou. Als jij aangeeft niet meer te willen lessen ben je uiteraard fout bezig. Maar dat realiseer je jezelf ook wel als je over enig gezond verstand beschikt.

Koop dat paard, go ahead! Maar bedenk je je wel dat jij er moet zijn voor je paard, en niet andersom!


jij er moet zijn voor je paard, en niet andersom,
dit vind ik een hele mooie!

make your dreams come true


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, xDaylight en 86 bezoekers