Hoelang staan jullie paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 20:16

gekke_koei schreef:
ghehehehe nouw ben ik een keer het zeikpunt Haha! humor

wat ik bedoelde.. en trouwens een maandje maakt niet uit.. er zijn mensen die hun paarden 3 maanden of wel langer op de wei zetten.. dag en nacht.. er af en toe naar komen kijken maar dus absoluut niet meer rijden.. en dan vrolijk het nieuwe seizoen nog verwachten dat je paardje weer lekker die dressuuur in 1 keer op wil pakken.. over dat soort dinen heb ik het,..

ik heb een oud manege paard gekocht waar ik zoveel moeite voor heb gedaan om hem te krijgen hoe die nu is.. krijg les van seth bosman en ga dus echt niet dat gene weg gooien wat ik in al die tijd heb bereikt.. met 2 uurtjes per dag is hij net zo blij.. en komtie een keer niet op de wei?? je zal hemniet horen huilen hoor

en dat de wei beter bij het natuurlijke hoort is zo.. maar daar hoort rijden, poetsen, wassen, vlechten... noem maar op toch niet bij..
op mijn stal staan zoveel paarden die de wei niet opgaan maar waar alleen mee aan de hand wordt gegrazen..


Tuurlijk ben je geen zeikpunt!
Ik begreep je niet goed ik dacht dat je een maandje weide al erg vond Clown
Die van mij gaat ook maar 4 a 5 weken omdat ze zowiezo daarna anders ploft van de dikte Clown

Camm
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:31

Mijn pony mag gedurende de "zomer" maanden van eind juni tot ca september op het land, 5 a 6 dagen in de week, van 8 tot 12,5 uur, maar ik moet in het voorjaar opbouwen omdat m'n paard aanleg heeft voor hoefbevangenheid.

Uit ervaring weet ik inmiddels ook dat een paard dag en nacht buiten zetten, op termijn niet voor alle paarden is haalbaar is! Maar er zijn natuurlijk ook paarden die er prima tegen kunnen...

M'n paard is bv een echte veelvraat, gaat net zolang door met eten totdat hij er letterlijk bij neer valt.... en toen hij hoefbevangen was wilde hij koste wat het koste meer eten hebben.... Boos! Neeh dan maar een klein schraal stukje en een paar uur per dag Knipoog
Laatst bijgewerkt door Camm op 09-08-04 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:35

Alle leuke reacties wil ik niet afkraken, maar de vraag was hoelang paarden die normaal op stal staan (zoals de mijne die op een manege staat waar geen weiland bij is) 's zomers vakantie krijgen.
Ik begrijp dat paarden beter af zijn met het hele jaar door weidegang, maar ons landje is maar klein en er zijn veel meer paarden dan weiland, vooral hier in de Randstad. En dat wil niet zeggen dat die paarden niet goed verzorgd worden of ongelukkig zijn, ze zijn het gewend Knipoog
Maar het is wel fijn om je paard lekker een week of 4 vakantie te geven en hem dan te zien genieten. Dat heeft ie dan dan wel verdiend!

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:12

Mijn paard gaat elke dag van 13.00 tot 19.00 uur naar buiten, en als we er zelf zijn gaat ze wat eerder naar buiten.(alle paarden worden buiten gezet)

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 16:25

Nandoman dat was idd mijn vraag,iedereen beantwoord gewoon hoevaak z'n paard naar buiten gaat *LOL*

_Angelique_

Berichten: 2361
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:20

Mijn shetjes staan het hele jaar door 24/7
Maar als het echt heel erg slecht weer is gaan ze op stal..

xfyx
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:03

mijn paardje staat van april tot september lekker dag en nacht met zijn vriendjes in de wei. de rest van het jaar in een lekkere warme box. maar ook dan gaat hij elke dag 1 a 2 uurtjes naar buiten.

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:32

tobilover schreef:
Nandoman dat was idd mijn vraag,iedereen beantwoord gewoon hoevaak z'n paard naar buiten gaat *LOL*

Dank je Knipoog En ik zal eens antwoord op je vraag geven. Mijn paard heeft dit jaar 4 weken vakantie en komt (helaas) donderdag al weer terug, dan zit het er al weer op Verdrietig Maar er zijn ook weer voordelen: dan kan ik weer lekker rijden OK dan! ! Hij heeft afgelopen winter een peesblessure gehad, dus we hebben nog een lange weg te gaan met spieren kweken

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 09:42

Ja nandoman!Die van mij zou ook maar 4 weken gaan,maar het paard waar ze mee staat bleef nog een week,dus ninla mocht van mij dus ook maar Knipoog [lief ben ik toch Schijnheilig ]

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:30

in de zomer 24/7 en in de winter 's nachts op stal en overdag in de bak/erf

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:48

Timber gaat iedere dag op het land van 7 uur s'ochtends tot 7 uur s'avonds {soms wat langer en soms ook wat korter}

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:01

die van mij staan van af mei 24/7 buiten tot ongeveer september, oktober (ligt een beetje aan eht weer) gaan ze naar buiten van 9 tot 18 ongeveer... ik moet er niet aan denken dat foshie de hele dag op stal zou staan!! daar zou ze echt gek van worden!!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:14

Mijn paard krijgt nooit langer dan een paar dagen vakantie. Hij gaat winter (10 tot 16 uur) en zomer (10 - 19 uur) overdag naar buiten. Dan kom ik 's avonds en dan gaan we rijden of hij mag nog een uurtje naar buiten met een paar andere paarden.

Ik geef hem geen vakantie omdat ik denk dat hij zich dan verveelt en omdat ik het gevoel heb dat als ik hem 4 weken of langer stilzet ik weer helemaal overnieuw kan beginnen. Misschien is dat wel onzin, maar ik heb er geen lekker gevoel bij om een paard wat niks mankeert zolang stil te zetten. Maar mijn paard komt dan ook iedere dag in de wei en heeft naar mijn idee iedere dag wel een beetje vakantie. Ik vind het anders als een paard het hele jaar door op stal staat. Dan zou ik mijn paard ook 4 weken of langer vakantie geven, absoluut!

Misschien zou het mijn paard ook wel goed doen, gewoon een paar weken geen gezeik aan z'n lichaam...kwestie van uitproberen denk ik. Ik denk dat hij er niks van begrijpt als we zolang niet gaan rijden.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:31

Zomers 9:00 tot 's avonds, ligt eraan hoe laat ik ga rijden. Normaal uurtje of half 5. Rijd ik niet dan een uur of half 8. Winters gewoon hele dagen op stal, vanwege slechte weides (staan aan de Ijssel, manege is naast de dijk zeg maar, ene kant van de dijk is manege, andere kant zijn de weides, en daarachter de Ijssel, dus als die overstroomt, is er geen weide meer)

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:41

24/7 van maart/april tot september/oktober
en in een inloopstal met een groep in de winter

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:43

Een uurtje of 5 a 6 per dag.
Sando gaat over enkele maanden voorgoed de wei op ivm artrose.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:49

Ja bij ons staan ook een paar paardjes [2] met atrose,die gaan ook altijd elke dag naar buiten en de andere staat nu voor goed in de weide en alleen s'winters als het echt nood weer is op stal Lachen