Hoeveel betekenis hecht je aan een afstamming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:08

Als ik nu een pony zou kopen vind ik papier zeker belangrijk. Het moet nl een merrie worden voor de fokkerij. Maar papier is zeker niet het belangrijkst! Dat blijft toch altijd de uitstraling, karakter, bouw en gezondheid.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 13:13

SANEX schreef:
Bij recreatiepaarden/pony's maakt me de afstammelingen niets uit, als het dier maar braaf is, nette bouw heeft en gezond is.

Maar als je wil fokken/prestatiegericht rijden lijke me papieren toch belangrijk, bij het fokken natuurlijk helemaal.
Bij prestatiegericht ook wel, de nakomelingen van een bepaalde combinatie kun je bekijken en als die op 1 lijn liggen weet je ongeveer wat je een beetje kan verwachten.
Het blijft natuurlijk altijd een gok of verrassing, maar je hebt toch een beetje een idee.

Je hoort bv vaak zeggen: de flemming's hebben allemaal sus, de zuidhorn's allemaal zo


Dat zegt toch wel iets.

Bij mijn paard klopte de bloedlijn op kunnen niet, er zat een springgerichte lijn achter, veel familie was ook goed in springen, maar die van mij kon er geen fluit van, was er ook niet op gebouwd e.d

Het karakter klopte ook totaal niet met de rest van de familie, de stokmaat e.d weken ook sterk af.
Dus het zegt niet altijd wat.


je geeft het zelf al aan bij die van jou klopt het niet nou mijn ervaring is dus ook dat bij de paarden die ik heb gehad vaak de geijkte oordelen over de bloedlijn niet echt klopte.
Toen ik naar een hengst aan het zoeken was voor mijn merrie heb ik heel wat hengsten gezien en als ik dan dingen te horen krijg bv die fokt geen maat neem ik idd dat risico niet.
Maar blijf verder toch uitgaan van mijn eigen gevoel omdat je het eindproduct nooit in de hand hebt mischien geeft mijn merrie wel geen maat door die gok blijft altijd bestaan.
Snap dus best dat je die 2 dingen moet scheiden maar het gaat uiteindelijk toch maar om 1 ding wat wil je met het paard dat papier ligt in de la..

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:15

Gitta schreef:
Dat is dus het punt wat ik bedoel idd als je ermee wil fokken kan ik me voorstellen dat je daarna kijkt maar ik merk dat het vaak zo zwart wit wordt bekeken.
Voorbeeld ik zie een paardje staan en dat staat me aan ik rij het dier en heb daar een goed gevoel bij dus koop ik het paard aan omdat hij in mijn ogen geschikt is . daarna kijk ik pas op het papier bij wijze van spreken.
Vaak wordt er hier gevraagd ik heb een dit maal dit gezien en dan komen gelijk de vooroordelen los voordat er ook maar naar het dier is gekeken.
terwijl het mischien in de praktijk voor degene wel een heel geschikt paardje zou kunnen zijn.


Nee je begrijpt me verkeerd, ik koop een paard in eerste instantie als gebruiksdier, WAT voor papier daar dan achter zit dat boeit me niet, ik ga niet voor een bepaalde afstamming ofzo, ik koop gewoon wat ik leuk vind en wat klikt.
Echter mocht het paard niet meer geschikt zijn voor de arbeid ivm een blessure dan wil ik er misschien tzt een veulentje uit fokken en dan is het toch handig om te weten wat voor afstamming erachter zit ivm inteelt voorkomen enzo....
Verder is het gewoon leuk om te weten of een bepaalde hengst iets doorvererft, zeker bij de fjorden omdat dit een klein wereldje is, je ziet dus snel of een hengst iets doorgeeft of niet, of juist een merrie....

Helaas wordt er idd al te vaak beoordeeld op papier zonder het dier in het echt gezien te hebben....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:24

Ik vind trouwens ook dat er vaker naar de merrie gekeken moet worden, bijna altijd is het vaderxmoeders vader, maar de merrie blijft weg...
De merrie is ook een belangrijk punt in het vererfen van iets en doorgeven, die bezit ook genen.
Daar val ik wel eens over, ik wil ook weten wat voor merrielijn er achter zit.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 13:27

Vippie schreef:
Nee je begrijpt me verkeerd, ik koop een paard in eerste instantie als gebruiksdier, WAT voor papier daar dan achter zit dat boeit me niet, ik ga niet voor een bepaalde afstamming ofzo, ik koop gewoon wat ik leuk vind en wat klikt.
Echter mocht het paard niet meer geschikt zijn voor de arbeid ivm een blessure dan wil ik er misschien tzt een veulentje uit fokken en dan is het toch handig om te weten wat voor afstamming erachter zit ivm inteelt voorkomen enzo....
Verder is het gewoon leuk om te weten of een bepaalde hengst iets doorvererft, zeker bij de fjorden omdat dit een klein wereldje is, je ziet dus snel of een hengst iets doorgeeft of niet, of juist een merrie....

Helaas wordt er idd al te vaak beoordeeld op papier zonder het dier in het echt gezien te hebben....


Heb ik je idd verkeerd begrepen,ik vind het vaak zo jammer dat er dan niet meer verder wordt gekeken.
Jaren geleden stond een paard van mij te koop een karaat was al vol in onderhandeling met iemand en toen kwam er iemand mee en die zei oooh is het een karaat niet kopen hoor dat zijn domme paarden (had het dier nog niet eens zien lopen).heb er niet eens op gereageerd en idd de koop ging op die verklaring dus ook niet door hoezo kortzichtig .
Nu ik hier een poosje meekijk zie ik dat hier ook zo vaak gebeuren dat ik denk mensen ga op je gevoel en verstand af alleen zo koop je een fijn paard voor jezelf.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:30

Gitta schreef:
Bedoelde ook eigenlijk dat die broer en zus er niet toe doen als je paard zelf goed presteert is dat genoeg dan heb je die broer en zus er niet bij nodig.

Jawel hoor
Want om de merrie een extra predikaat te geven, waren 3 nakomelingen van haar nodig die Z of meer waren.
Die volle broer en zus waren nationaal, Kawa nog maar M, dus hij wer erg geliefd door de eigenaar van de merrie

Verder stamt hij af van de Oberlina stam, wat vele in de sport toch graag zagen en er dan zo ff meer voor op tafel leggen, dan een huis tuin en keuken paard dat toevallig als 5 jarige M liep.

Dus ja, in de handel heb je ze nodig.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 13:39

runningkawa schreef:
Jawel hoor
Want om de merrie een extra predikaat te geven, waren 3 nakomelingen van haar nodig die Z of meer waren.
Die volle broer en zus waren nationaal, Kawa nog maar M, dus hij wer erg geliefd door de eigenaar van de merrie

Verder stamt hij af van de Oberlina stam, wat vele in de sport toch graag zagen en er dan zo ff meer voor op tafel leggen, dan een huis tuin en keuken paard dat toevallig als 5 jarige M liep.

Dus ja, in de handel heb je ze nodig.


Ja voor de fokkerij en de meerwaarde is het dan idd interesant maar toch niet voor eigen gebruik wordt het nu een fijner paard om te rijden dan?
Maar ik vind het leuk om te zien hoe iedereen daar zo zijn eigen idee bij heeft.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:20

Voor mij om te rijden niet.
Maar als je rijd voor de verkoop wel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:30

ik vind iig een papier wel redelijk belangrijk
zowiezo om dat er later bij de verkoop moeilijk gedaan kan worden over leeftijd oid

als ik mijn droompaard tegen kom , en het heeft geen papier,dan zou ik m uiteraard niet laten lopen Knipoog

ik heb mijn schimmelmerrie puur op het papier gekocht
ik wilde perse een concorde!
en ik zou het liefste de hele stal vol willen hebben met concordes
inclusief hun vaak watdrammerige en moeilijke karakter
kwestie van smaak en wat karakter betrefd, aanpak
ik heb mijn bruine merrie gekocht omdat iemand m kwijt moest
en ik mijn schimmelruin van plan was weg te doen
zij is een ircolando x triton
op papier dus IMO ook erg interressant
maar het paard zelf sprak me in eerste instantie ook goed aan !
dat er een veulen van No Limit in zat was alleen mooi meegenomen
ik was niet zo bekend met No Limit
maar heb nu al van heel erg veel mensen gehoord dat zijn nakomelingen het vreselijk goed doen
en dat het ook nog eens een heel mooi veulen is, is dus voor mij een gelukstreffer !

ik zou bijvoorbeeld overigens nooit naar een jazz gaan kijken
heb er al veel gezien , en het type spreekt me niet aan , de meeste zijn ook nog eens vos ook..
maar het karakter ook niet
heb er een aantal gereden,en kreeg ze goed aan het werk, maar als het paard me niet aanspreekt, is er ook geen *klik*
gregors idem dito, daar ga ik niet naar kijken

uniform is ook niet het bloed waar ik voor val

en daarom vind ik IMO een papier behoorlijk handig
scheelt je een hoop ritjes als je op zoek bent naar een paard
kijk als je wil gaan springen ga je dus niet bepaald kijken naar een jazz of uniform
en als je wil dressuren ga je in eerste instantie niet kijken naar een concorde of ircolando
uiteraard zijn daar ook leuke dresuurtoppers uitgekomen,maar een papier is dus een leidraadje voor de richting waarin je een paard zoekt

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:51

Mij gaat het niet om de afstamming.
Natuurlijk is het leuk als je een paardje bijvoorbeeld van Gribaldi hebt,
maar een paard met onbekende afstamming kan ook goed worden in de sport.
En een paard met goede afstammeling hoeft ook niet altijd even goed te worden.
Ik ben ervan overtuigt dat elk paard met goede begeleiding een goed sportpaard kan worden. Misschien minder als al die Grand Prix paarden, maar toch ook leuk voor Z.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:54

Zelf vind ik het niet zo belangrijk, maar ik snap wel dat mensen die willen fokken of een paard willen hebben die gericht op een bepaalde takt van sport is gefokt dat wel belangrijk vinden. Zelf vind ik ruintjes altijd het leukst, en aangezien ik niet aan wedstrijden etc. doe kijk ik dan niet verder dan wat ik op dat moment zie.

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:59

Op papieren kun je niet rijden, maar misschien kijk ik er wel te simpel tegenaan omdat het blijft bij een hobby.
Daarbij komt ook dat ik mijn paarden in principe niet verkoop dus daar heb ik ze ook niet voor nodig.
Mijn paard heeft geen papier en ik vind dat wel jammer omdat ik nieuwschierig ben wie zijn ouders zijn maar het is geen vereiste.

The thing I treasure most in life can not be taken away!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:21

zeker is een papier niet te berijden Tong uitsteken

maar het is IMO wel een richtlijn bij de koop , wat betrefd je gebruiksdoel !

zeker als je een veulen koopt !
daar kan nog zoveel aan veranderen
met papier heb je alles behalve een garantie
maar je hebt wel een richtlijn..

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:36

Ik weet de complete afstammingen van mijn paarden, maar wil ik er wat aan hebben, zal ik om te beginnen duits moeten leren ik heb nooit zo goed opgelet Bloos en dan ook nog eens naar Oostenrijk af moeten reizen. Waarschijnlijk weet ik dan nog niet veel en kan ik nog een paar keer.
Daarbij zijn het beide paarden uit de Schaunitz-lijn, en die schijnen voor het ras vrij druk te zijn. dat klopt voor mn ene paardje wel ja, maar de andere is niet zo snel hoor Knipoog

Ook bij een kwpn ofzo zou het me niet veel uitmaken, maar ik áls ik een veulentje zou willen, zou ik het zelf houden, dus daarvoor hoef ik niet bij de aankoop van de merrie te kijken naar haar afstamming.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:23

Weinig.
Ik vind het leuk om te weten, maar verder....

paardje van Meavey heeft het op de keuring maar bewezen dat afstamming er niet veel toe doet, aangezien haar *afstamming onbekend* merrietje kampioen werd in de kleine maat luxe type.

Zelf fok ik wel met hengsten die ggk zijn (dus niet de papierloze hengst van de buren) maar dit vooral omdat ik de veulens niet kan houden, en niet iedereen geen waarde hecht aan afstamming

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:57

Papieren zijn in de sport mooi meegenomen maar om te fokken onontbeerlijk. Laatst heb ik een pony gekocht voor mijn dochter(s) (en mezelf Knipoog ) Dat beestje moest in eerste instantie schaapmak zijn en super betrouwbaar. Dat ik toevallig met een stermerrie thuiskwam deed er verder niet toe maar is mooi meegenomen.

Fokken met een papierloze merrie is geen fokken maar vermeerderen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:51

Ja, maar een goed paard met een papier dat me minder aanspreekt zal ik niet laten staan! Maar in eerste instantie kijk ik naar het papier als ik op zoek ben naar een ander paard.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:11

Eerst gaf ik er nooit iets om! Een pony was toch wel goud waard! met of zonder papieren! Maar toen ik zelf mijn eerster pony kocht (van particulier)zat er toevallig een papier bij. Toen ik mijn 2e pony kocht (bij fokker) zat er wel een papier bij. Ik moet zeggen dat ik er nu wel mee bezig ben enzo, weet wie de ouders zijn, welke premies en predikaten zijn behaalt, en zo kan ik een beetje in de geschiedenis spitten. Maar nogmaals een pony zonder papieren is niet minder, maar het is wel handig!

Kris now she's an angel in heaven...

Farjen

Berichten: 7910
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:06

Toen ik nog zocht naar een paard wou ik zeker eentje met papier. Wat daar opstond vond ik niet zo belangrijk, maar ik ben naar een paard gaan zien, en zijn vader staat bekend om zijn moeilijke karakter. Met het rijden was hij normaal braaf, maar als het hem niet echt aanstond voelde je het wel. Dan vind ik het wel weer belangrijk

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:12

Ik vind bloedlijnen wel belangerijk, ook al is het een ruin. Dan wete je tenminste wat hij ZOU aankunnen. En bij een merrie of hengst is het natuurlijk top om verder te fokken.

Coentjuh

Berichten: 9834
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:34

Ik vind het wel gaaf om alles op te zoeken van de voorouders enzo! Met papieren enzo is leuk, maar de paarden zonder papieren zijn minstens zo leuk!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 06:35

Als je gaat selecteren voordat je paarden gaat kijken maak ik wel degelijk een selectie op basis van papieren.
Je hebt toch een bepaald doel voor ogen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 06:37

Bij mijn vroegere pony had ik geen papieren en dat maakte mij ook niet uit, ik was toch niet van plan om met dr te fokken en de lol die ik met dr had werd er niet minder om.
Toen ik op een gegeven moment ging kijken voor een paard, wilde ik graag een jonge merrie met goed papier, omdat ik later graag een keer wil fokken. Maar als ik een ontzettend leuke merrie was tegengekomen met een mindergoed papier, had ik haar niet laten staan.
Maar nu ik eenmaal een goede merrie heb met goed papier, vind ik het toch eigenlijk nog wel leuker dan ik had gedacht, aangezien er al twee mensen naar mij toegekomen zijn met de vraag of ze een veulen mochten fokken uit haar (waarvan ik tegen 1 toestem Haha! )
Dus als je echt alleen met dat paard de sport in wil, vind ik idd het paard in principe belangrijker dan papier.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 06:39

Voor de fokkerij vind ik het wel van betekenis. Voor de sport niet, als het paard maar 3 goede basisgangen heeft en uitstraling, dan kan het me niet schelen welke 'ezel' haar/zijn vader is.

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 06:43

Ik ben wel benieuwd hoe de mensen die geen waarde hechten aan een papier maar wel een nieuw paard willen hun selectie dan maken. Ik neem aan dat je niet ieder paard af gaat in den lande Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 19 bezoekers