e achter b of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:17

Jantine2 schreef:
Gewicht van de auto+max. laadvermogen trailer mogen niet meer zijn dan 3500 kg en je trailer mag niet zwaarder zijn dan je auto.


Niet waar Knipoog

Zie mijn eerdere post...

Van belang is zowel het ledig gewicht van de auto (moet minimaal gelijk zijn aan het maximum laadvermogen van de aanhanger) en het laadvermogen van de auto (om te bepalen of het totale maximale gewicht van de combinatie niet boven de 3500 kg komt)

Het gaat bij het bepalen van de 3500kg dus niet om het gewicht van de auto maar om het gewicht van de auto met laadvermogen van de auto.

FF een voorbeeld om t te verduidelijken:
Ik heb een Mazda6, deze auto weegt leeg 1245 kg; het maximum laadvermogen van mijn trailer mag dus niet meer zijn dan 1245 kg (is in mijn geval 1200kg).
Het maximum beladen gewicht van mijn auto is 1815kg. Het laadvermogen van de trailer en het max laadvermogen van mijn auto (1200 + 1815 = 3060) is lager dan 3500kg. Dit mag dus zonder E...

Mijn vriend heeft een Hyundai Santa Fe, deze auto weegt leeg 1693 kg; het maximum beladen gewicht is 2520kg. Mijn trailer weegt nog steeds 1200kg... Met deze combinatie mag ik echter zonder E niet rijden...
De trailer is wel lichter dan de auto maar het totaal maximum toegestaan gewicht (1200 + 2520 = 3720) is hoger dan 3500kg.

Hopelijk is het zo duidelijk Haha!

Btw ik heb t toevallig vorige week helemaal uitgezocht en vond t erg jammer dat ik niet met de santa fe de trailer mag trekken (staat nl veel leuker voor de trailer Schijnheilig ) maar dat het met de mazda zonder E wel mag was ik natuurlijk wel erg blij mee Haha!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:27

mmouse, met maximum laadvermogen van de trailer bedoel je toch hopelijk de maximaal toegestane massa? Dat is wel iets anders dan alleen het laadvermogen namelijk....

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:29

Klopt idd margreet, het leeggewicht van de trailer plus laadvermogen.

Het gewicht dus dat op het kentekenbewijs vermeld staat.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:38

Ok, dan is het helder, misschien kun je je tekst dan even aanpassen, anders komt daar weer verwarring over Haha!
Het is ook zo moeilijk allemaal...

Ik zal het voor de -tigste keer dan maar weer eens samenvatten (kan hier geen sticky van komen ofzo?!):

B-rijbewijs:
Eigen gewicht + laadvermogen trailer (maximaal toegestane massa) lager dan leeggewicht trekkend voertuig.
EN
Leeggewicht trailer + laadvermogen trailer + leeggewicht auto + laadvermogen auto minder dan 3500kg.

Grijs of geel kenteken maakt niets uit, de regels zijn gelijk.

BE-rijbewijs:
Alles wat de auto mag trekken, mag je mee rijden.

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je hier met BE best een 2-paards met een MTM van 2000 kg achter hangen, als je maar zorgt dat je 'm met beladen niet zwaarder maakt dan die 1500 kg. Bij twijfel op de weegbrug!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:52

Dank je margreet, en sticky is iid niet zo'n gek id Knipoog

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:01

Ik heb op het Afbeelding gehangen, zal mij benieuwen....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:16

Lame schreef:
Dat is ook het probleem met de Feroza en een tweepaardstrailer, 2 paarden erin.. Hij kan het makkelijk trekken, maar je moet niet te hard rijden (50 km) en je moet er geen noodstop mee moeten maken.. Dan duwt de trailer je mooi door hoor.. Wij gebruiken nu de Feroza alleen om naar les te gaan (5 minuten rijden) en als we op wedstrijd gaan nemen we altijd de auto van mijn buurman, een galloper, mee. En daar hebben we nooit problemen mee, die trekt alles..




Je meent het Verward . Als er iets verboden is is dit het wel. Een Feroza mag toch rond de 1400 kilo trekken. Met een twee paard combinatie achter je van minimaal 2000 kilo zit je ver over toegestane waarde. En wat een bullshit om dan maar te zeggen dat je niet hard moet rijden. Van 50 naar nul komt ook hard aan als je te zwaar beladen is. En of je nu 1, 5 of 600 minuten moet rijden, elke minuut is teveel!!! Daarbij komt trek je je auto ook nog naar gort, de koppeling, versnellingsbak, onderstel, schokdempers en remmen gaan sneller naar de grootjes en je wordt daarmee nog onveiliger. Succes ermee, ik hoop je nooit zo tegen te komen.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:37

Eleonoor schreef:
Je meent het Verward . Als er iets verboden is is dit het wel. Een Feroza mag toch rond de 1400 kilo trekken. Met een twee paard combinatie achter je van minimaal 2000 kilo zit je ver over toegestane waarde. En wat een bullshit om dan maar te zeggen dat je niet hard moet rijden. Van 50 naar nul komt ook hard aan als je te zwaar beladen is. En of je nu 1, 5 of 600 minuten moet rijden, elke minuut is teveel!!! Daarbij komt trek je je auto ook nog naar gort, de koppeling, versnellingsbak, onderstel, schokdempers en remmen gaan sneller naar de grootjes en je wordt daarmee nog onveiliger. Succes ermee, ik hoop je nooit zo tegen te komen.


He, wat heerlijk negatief! Misschien moet je je eerst even afvragen wat voor een motor ik er in heb liggen en daarom weet je ook niet hoeveel deze auto mag trekken.. Daarnaast rijden we door de bebouwde kom naar de manege en dat gaat bijna stapvoets.. Je hebt geen idee hoe voorzichtig ik ben met de trailer en de paarden (bijna op het idiote af), dus je reactie slaat als een tang op een drumstel!