paarden krijgen slecht te eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 21:36

nou je doet nou of dat paard doodziek is mar dat is ie helmaal niet!! Hij krijgt nog maar 2 dagen geen biks... En rijden is helemaal niet het belangrijkste!!! we voerden ze trouwens ook al bij met slobber ( al heel vaak gezged) en dat wil dus zeggen dat wij er alles aan doen om het voor die paarden goed te krijgen!!! Je kan nou wel doen alsof wij zo vreselijk slecht zijn, maar ondertussen betalen wij het voer en andere onderhoud voor ze!!!
Tegen kritiek kunnen we heus wel, maar dat moiet dan wel kritiek zijn die ergens op slaat!! Wij hebben dus ook nooit gezegd dat de paarden doodziek zijn en dat ze absoluut niet kunnen rijden!!
Het enige wat wij hebben gezge d is dat ze nu dus geen biks meer krijgen en dat we daar van balen... En dat ze te dun waren. Maar dat was met de slobber verholpen!!!
En als je niet weet hoe hij eraan toe is, moet je dus niet zulke reacties zetten. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.
Ff ter duidelijkheid:
Wij doen dus nix met hem wat hij niet aan kan.
hij krijgt door ons betaalde slobber en strax door ons betaalde biks!!!

Onderschriftloos :Y)


axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:10

Citaat:
Op 2001-11-07 23:14, schreef Expensive:
expensive is ook dun aan sommige paarden kan je daar niks aan doen......



Daar heb je wel gelijk in, maar volgens mij is het een fries en die hoort niet dun te zijn hoor!!

Als je zelf bix gaat kopen dan moet je er wel opletten dat je niet te veel geeft.

Mijn verzorgpony's rijden ongeveer 2/3 keer in de week. Ze lopen de hele dag in de wei en 's avonds krijgen ze hooi en een beetje bix. En ze zien er super uit.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 22:32

jep het is idd een fries en die horen niet dun te zijn nee. Wel is het voor hem beter als ie wat dunner is, dan normale friezen. Begrijp me niet verkeerd: ik zeg hier wat dunner, en niet mager!!! Wegens ademhalingsproblemen kan hij al minder aan en is het makkelijker om minder gewicht mee te hoeven slepen...

En een beetje biks? Hoeveel versta je daar onder? Wij gaven ze namelijk 3 kwart per dag.

Onderschriftloos :Y)

springkoe

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:48

ik geloof toch toch wel dat ik zo af en toe lees dat jullie niet echt tegen kritiek kunnen guido lover hebben jullie er ook al op aangevallen
en ik zag ergens staan van we hebben niet eens dekens
dat is helemaal niet zielig als je je paard geen deken omdoet dan krijgt ie s'winters alleen een dikkere vacht wat betekent dat ie eerder bezweet als je hem intensief gaat berijden.
ik denk dat jullie iets te soft zijn , en ik snap het dan ook best een verzorgponny moet geknuffeld worden , maar paarden zijn best wel wat gewend en hoor je ooit iemand zeuren als een konijn alleen maar groenafval krijgt en geen hard voer?!
en dat ze geen deken omkrijgen ??
nee daar hoor je niemand over ,,een konijn met een deken hahahaha belachelijk toch ??
maar dus in ieder geval een paard is dan wel wat groter dan een konijn , maar wat ik dus effe kwijt wou is dus dat hetgeen wat jullie zielig vinden is geen kwestie van zielig maar luxe.
biks >luxe
deken>luxe
ik ken genoeg boeren die hun ponies brood wortels groenafval enz geven en de ponies doen het er prima op en zijn ook goed gezond en die krijgen ook geen deken om.
de meeste boeren gaan anders met hun paarden om dan wij stadse en toch geven hun om hun beurt toch om de beesten.
en oke er zijn natuurlijk ook een hoop handelaren die slecht zijn voor hun paarden , maar ik denk dat jullie iets te snel zijn met jullie conclusie!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:01

Mijn pony staat gewoon nog 24 uur per dag buiten en ik voer hem pas sinds een paar weken weer bij. Naast twee balen hooi per week krijgt hij nu per dag een schep granenmix en een half schepje brokken. Als ik rij geef ik hem een half schepje extra brokken.
Doet ie het prima op hoor.

Maar wat ik me afvraag: waarom hebben jullie slobber gekocht en niet gelijk bix?? Ik voer mijn pony alleen slobber als hij juist niet gereden wordt.

Als hij zoals nu gewoon bereden wordt voer ik hem alleen brokken. Krijgen ze veel meer energie van als van slobber.

Ik heb vorige week nog voer gehaald: een zak granenmix (aan de duurdere kant) + een zak conditiebrok (dus duurder dan een gewone basisbrok) beide zakken van 25 kilo en ik was drie tientjes kwijt.
Als je hiervan twee of drie paarden voert kun je wel even vooruit hoor.

Op dit moment kom ik met 50 kilo de hele maand door.

Dus mijn tip: laat de slobber zitten en koop een normale basisbrok, kost hier zo'n twaalf gulden per zak.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 23:29

nou kaj, wij hebben slobber gekocht, als voer NAAST de biks. Op dat moment kregen ze dat nog. Maar nu kopen we dus idd zelf de biks..

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 23:44

nou springkoe, ik vind dat je nu wel errug ver gaat! Waat slaat dat nou weer op: een konijn heeft tog ook geen deken?! Nee tuurlijk niet, maar een paard is ff heel iets anders dan een konijn. En dat deken? Dat sloeg op een zeer ziek paard wat de eigenaar heeft staan. Dit paardje moet daar de slacht en is vel over been. Ze staat WEL af en toe op het land en soms ook in de regen.. Je heb wel gemerkt dat het al een stuk kouder is geworden en nu is een deken dus geen (overbodige) luxe, maar een noodzaak. Het is een paard met chronische bronchitis (niet fred, maar dat andere paard dus)
En het is heel normaal hoor, als een paard biks krijgt...
Jij vindt het heel tercht wat de eigenaar doet, maar ze zouden 3 broden per week krijgen als d eigenaar ze zou voeren wat hij vindt datgoed is! Ongeveer drie broden per week en hooi. Nou sorry, maar dat is allesbehalve genoeg. Ook al zouden wij ze niet rijden en zouden ze alleen maar stil staan. En zoals in eerdere reacties van steef: als wij niet komen wordt er nix met die beesten gedaan: geen eten dus ook!!!
En guidolover kunnen wij dan wel degelijk aangevallen hebben maar dat was niet zo bedoeld en hebben daar ook ons excuus voor aan geboden!!! Je moet LEZEN voordat je iets ter sprake brengt!! Op zijn beurt heeft guidolover ook aangegeven dat het iets verkeerd over kwam.
En dat je denkt dat wij iets te soft zijn??? Denk het niet!!! Wij kennen de situatie van de paarden maar al te goed!!! Weten heel goed wat die paarden nodig hebben. Beide paarden zijn niet honder % gezond en kunnen best wel wat extra's (zoals jij het ziet) gebruiken... Dat zieke paard heeft dat "extra's" dus niet gehad en gaat nu naar de slacht!!!
Reden genoeg om er alleen maar tegen te zijn dat ze biks moeten krijgen.

Onderschriftloos :Y)

springkoe

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:54

we komen hier toch niet uit dus trek ik me terug uit de discussie.
als jullie wat ouder en wijzer worden dan zullen we er nog wel eens over kletsen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers