Zelf maken van mash/slobber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Zelf maken van mash/slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 23:54

Op aanraden van onze DA moeten we Lowara (de Tinker met regelmatige gaskoliek) 1 keer per week mash gaan voeren (mash is Duits voor slobber Haha!).
Hij gaf ons de volgende ingredienten:
1 tot 3 kg (tarwe)zemelen
50-100 gr. lijnzaad
25-50 gr. zout.

Nou zijn we alleen vergeten te vragen hoeveel water we bij de zemelen moeten doen Bloos En of je gekookt water op de zemelen moet doen of de zemelen met het water aan de kook moet brengen en voor hoe lang aan de kook houden? Verder hebben we geen gewoon lijnzaad maar lijnzaadolie. Hoeveel lijnzaadolie kun je max. per keer geven?(dit ivm die blauwzuur o.i.d.)
Iemand die ons uit de brand kan helpen zodat we voor Lowara een lekker papje kunnen maken? Vingers aflikken

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:35

Ik heb begrepen dat alleen bij onbewerkte/ongekookte lijnzaad blauwzuur aan de orde is. De lijnzaadolie zou dan ook geen probleem mogen geven.
Waar ik stage heb gelopen kregen ze iedere dag een flinke scheut door het voer (ca 2 a 3 eetlepels schat ik).
Op de zak van de zemelen staat vaak al of het met gekookt of warm water kan/mag. Wij gebruikten altijd warm water uit de kraan en dan zoveel dat het een lekker slobberig papje werd (zodat als je met een lepel de zemelen aan de kant houdt het witzige water eruit komt lopen). Als je er te weinig water bij doet, dan krijgen ze het bijna niet weg Scheve mond .

Verder heb ik Sayla vorig jaar gewoon kant-en-klare slobber gegeven. Staat precies op de zak hoe je het moet geven en er zit alles is granen/lijnzaad enz...

Succes ermee... Knipoog

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:36


/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:41

Er zit een groot verschil tussen lijnzaad en lijnzaad olie.
Lijnzaad word als je het kookt een soort brij. Dit zou ook afvoer van gas etc. KUNNEN stimuleren.
Lijnzaadolie legt een laagje in de darmen, evenals zonnebloem olie etc.

Lijnzaad ongekookt, mag je een pijpekopje perdag geven. Dan is er nog niets schadelijks aan.

Zemelen kun je ook met gewoon koud water aan maken. en er zijn zelfs stallen waar ze het niet aanmaken en zo voeren. Maar hoe en waarom dat precies is, durf ik ook niet te vertellen.

Het beste is om toch even de veearts te bellen om het allemaal na te vragen!!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:00

Ja misschien is het wel essentieel dat je lijnzaad en niet de olie gebruikt Scheve mond --> zou het dan toch maar even navragen

Bedenk me ineens dat gaskoliek toch ook veroorzaakt kan worden door zand in lijf Scheve mond --> dan is misschien een kuur van Sand-gard/Sand-Clear ook verstandig Knipoog

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:40

1 tot 3 kilo zemelen? Lijkt mij dat zemelen niet veel wegen ik geef altijd een slobber gemaakt van een halve tot hele voerschep zemelen, halve tot hele schep muesli, supplement en schep knoflook (zomer) of foenegriek (winter). Daar doet mijn oudje die ook vaak koliek had het goed op. Ook gebruik ik over de biks in de winter lijnzaadolie 3 pompjes.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:49

Bloos heb dat stukje van 1-3 kilo niet gezien --> lijkt mij ook dat het niet zoveel weegt en wij gaven ook ongeveer 1 volle voerschep!!

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Cezanne

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:08

Hey Ien, weet je al meer over het 'recept'? Want het is inmiddels al een week geleden en ik moet dat spul denk ik toch eens gaan voeren! Ik denk eigenlijk ook dat we gewoon lijnzaad moeten gebruiken... Maar zal ervoor zorgen dat ik om 20 hr thuis ben vanavond, dan kunnen we ff overleggen...

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18040
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:58

ppffff...ik weet het ook niet meer, of hij nou zei 'aan de kook brengen' of 'met kokend water overgieten'. Volgens mij was het aan de kook brengen hoor en dan even laten sudderen.
Staat het op de zak?

Miesje

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:31

ehm ik neem aan dat jullie het nu ondertussen wel weten? arme koetje.. wat oh wat gaan ze je nu voeren?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rocky_1995, Veldbloem, YandexBot en 87 bezoekers