maximum snelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:28

Sjimmy schreef:
Er is geen minimumsnelheid

Jammer, anders hadden we nooit meer files *LOL*


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:30

Sjimmy"]
Met een aanhanger is de maximum snelheid inderdaad 80, maar mijn pa (en veel anderen) past zich aan aan de snelheid van vrachtwagens die vaak ietsje harder rijden.
[/quote]

en tegenwoordig is 100 een normale snelheid voor vrachtwagens.
Haha! Bedenk wel dat je niks uitgekeerd krijgt van je verzekering als je een ongeluk krijgt.

[quote="Sjimmy"]
Op veel plaatsen mogen die officieel niet inhalen, en dan is het erg lastig voor hen als er een combi voor hun rijdt die langzamer rijdt. Zeker als je dit vaker mee maakt zou ik toch maar ietsje harder rijden. Vrachtwagens die op de rem of opzij moeten voor je bevorderen de verkeersveiligheid nou ook niet echt.
[/quote]

Dan moeten die chauffeurs maar eens leren vooruit te kijken, dan hoeven ze nl niet op de rem of plotseling opzij. Ze mogen immers ook maar 80 dus laat ze lekker zelf uitzoeken hoe ze hun probleem oplossen met het gaspedaal.
Sterker nog, als ze te dicht achter een trailer zitten kunnen ze nog op een prent rekenen ook wegens in gevaar brengen van de verkeersveiligheid.

Wij hebben dit pas geleden nog meegemaakt, moesten met een jonge hengst die niks gewend was naar Utrecht. Reden netjes 80/85 en het dier begon ineens heel erg druk te doen, bleek er een vrachtwagen bijna IN de trailer te zitten. Gelukkig passeerde er een motoragen die de chauffeur sommerde om afstand te houden, dit hield hij ong 5km vol (agent reed al die tijd voor ons) en op een gegeven moment toen de agent de afrit af ging kroop hij er weer bijna in, agent ook niet dom, dus rijdt meteen weer de snelweg op en meneer ongeduld mocht zijn vrachtwagentje vrolijk op de vluchtstrook parkeren, hihihii
Hij mocht daar overigens gewoon inhalen, dus waarom hij dat niet deed ons een raadsel, vaak vinden ze het gewoon leuk, een paard gek zien worden van angst (jaja raar maar waar).

Mijn man is zelf ook vrachtwagenchauffeur en weet dus als geen ander hoe paarden kunnen reageren, zijn collega flikte een tijdje geleden ook zo'n zelfde geintje als hierboven, hij had alleen niet gezien dat Andy in de auto zat, dus Andy belt hem op en vraagt offie ff van zn bumper af wil gaan en alssie een ritje op de rug wil maken van mn paard dattie dat ook gewoon kan vragen. Collega schrok ze eigen helemaal de **** en Andy heeft hem een flinke uitbrander gegeven de volgende dag... Denk dattie voortaan wel afstand houdt, hihihii

[quote="Sjimmy schreef:
Daarbij komt dat sommige km tellers vrij ruim zijn afgesteld. Als je op je teller 80 rijdt dan rij je vaak maar 75 ongeveer.
Maar eigenlijk doe je niks verkeerd inderdaad OK dan!

BTW de minimumsnelheid op de snelweg is 70 km/u


Dat klopt idd wel, maar als je een ongeluk krijgt kijken ze toch naar het echte tellertje.
Dus gewoon netjes 80 rijden dan is er niks aan de hand. OK dan!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:31

mylo schreef:
Gelijk heb je !! Vooral niet harder rijden hoor !! De maximum snelheid s niet voor niets !! Het is nl zo dat als je veel harder gaat rijden de kans op kantelen en scharen van je combinatie veel groter is!! Laat die vrachtwagens maar gaan!!
Ik ken het en het meest irritante is als ze je in gaan halen met 81 en dus ook nog eens 10 minuten naast je moeten rijden om er voorbij te kunnen!! Dan verwachten ze ook nog dat je gas terug neemt om ze voor te laten !! Nou mooi niet dus!! Van mij kunnen ze het heen en weer krijgen !! Ik hou me aan de snelheid! Liever safe en wat later aankomen dan snel en helemaal niet aankomen!!

Vrachtwagens die mij op een dergelijke manier inhalen, zet ik terug door gas bij te geven. Voordeel als je over voldoende power beschikt. Besef echter dat als je 80 rijdt op je teller, je eigenlijk maar ruim 70km/h rijdt en dat de tellers in een vrachtwagen gecontroleerd worden op het aangeven van de juiste (echte) snelheid, deze marges zijn veeeel kleiner dan de teller in jou auto. De vrachtwagenchauffeurs zien dus hoe hard je werkelijk rijdt en ergeren zich eraan "weer zo'n malloot die zich aan de regels denkt te houden" Ik vindt het opvallend hoe weinig vrachtwagens mij inhalen als ik 82km/h rijdt (ja, vrachtwagen met tacho erin). Als je aanhoudend wordt ingehaald, rijdt je dus echt te langzaam.
Dat een combi bij hogere snelheid eerder zou scharen is onzin, niet onder redn moet je slingeren van een aanhanger met meer snelheid oplossen (accelereren) maar dan moet je die power natuurlijk wel hebben (vandaar "kan net" kan dus eigenlijk niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:55

Margreet schreef:
Ik rij ook altijd met de vrachtwagens mee en dat is ruim harder dan 80, eerder bijna 90, op de kilometerteller althans. Moet de GPS nog eens meenemen om te kijken hoe hard het nou echt is. Vrachtwagens gaan er vaak eerst akelig kort op voordat ze in gaan halen en als ze er langs komen (met 2 kilometer snelheidsverschil...) dan voel je door de zuiging de hele combinatie schudden, fijn voor je paard... Scheve mond En dan duiken ze er vlak voor je neus weer tussen natuurlijk. En ik kan die vrachtwagenchauffeurs nog niet eens ongelijk geven ook!
Als er een hele slome duikelaar voor me zit en de situatie laat het toe, dan wil ik ook nog wel eens inhalen met de trailer.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Liever iets sneller dan 80 en veilig rijden, dan je continu laten inhalen door groot verkeer (wat veel gevaarlijker is dan een beetje doorkarren). Ik rijd zelf zeer zelden met een trailer, dat doet mijn vader. Hij houd altijd ruim afstand van zijn voorganger.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:59

ikke schreef:
Dat een combi bij hogere snelheid eerder zou scharen is onzin, niet onder redn moet je slingeren van een aanhanger met meer snelheid oplossen (accelereren) maar dan moet je die power natuurlijk wel hebben (vandaar "kan net" kan dus eigenlijk niet)


Kun je mij dit eens uitleggen?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:03

sflj schreef:
Kun je mij dit eens uitleggen?


Als je trailer/aanhanger begint te slingeren, is het het beste om gas te geven, daardoor trek je hem weer recht Lachen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:04

Ja en wat als je moet remmen??? Of een lekke band krijgt??

Iets harder rijden dan 80, tuurlijk, goed plan als je je daarmee aan het verkeer aanpast. Maar ik heb vaak genoeg 90 gereden en dan word ik nog aan alle kanten ingehaald. Is niet fijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:07

Citaat:
Ik vindt het opvallend hoe weinig vrachtwagens mij inhalen als ik 82km/h rijdt

Dat klopt.
Daar hoef geen 90 voor te rijden. Tenminste die ervaring hebben wij niet.

En hier in de buurt staan nu veel palen naast de weg die aangeven hoe hard je rijd, zodat je kunt zien dat je te hard gaat en (hopelijk) gas mindert.

Wat daar staat is exact wat onze autoteller aangeeft.
Zitten we echter in de auto van mijn moeder, is het zoals hier verteld word.
Auto zegt 60, paal zegt 55.

Zou onze auto echt kloppen met de werkelijke snelheid?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:07

Gail schreef:
Ja en wat als je moet remmen??? Of een lekke band krijgt??


Is met veel dingen hetzelfde, doe het met beleid, niet vol op de rem trappen, of vol het gas in...

Een lekker band met een paardentrailer hoeft geen wereldprobleem te zijn aangezien het tandemassers zijn, dus je heb altijd nog drie banden die het gewicht moeten dragen.

Keyword: Kalmte!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:08

Diana_Mabel schreef:
Dus toch wat gas erbij en als de politie je dan aanhoud heb je dan een goed verhaal?


Hangt van de poltieagent af, denk ik, maar ik zou er geen boete om
riskeren.

Zag op tv dat er plannen zijn om vrachtwagens helemaal niet meer
op de linker rijstrook toe te staan, juist door dit soort onveilige toestanden.
De verantwoordelijkheid daarvoor ligt toch echt bij de
vrachtwagenchauffeurs en ik vind het wel begrijpelijk, maar niet
acceptabel dat die overtredingen begaan doordat een ander zich
wèl aan de regels houdt.

Als jouw autootje iets langzamer gaat dan de teller aangeeft, dan zal
dat bij een vrachtwagen ook wel zo zijn, neem ik aan? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:09

Citaat:
Als jouw autootje iets langzamer gaat dan de teller aangeeft, dan zal
dat bij een vrachtwagen ook wel zo zijn, neem ik aan

Die worden toch wel geeikt ? (lange of korte ij Bloos! )

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:11

runningkawa schreef:
Die worden toch wel geeikt ? (lange of korte ij Bloos! )


Idd, volgens mij zijn ze allemaal begrenst op 80 ECHTE kilometers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:13

Nou, door die lieve vrachtwagenchauffeurs ben ik laatst tot 3x bijna over de kop gegaan met 2 paarden achter de wagen Boos! . We werken compleet over 2 rijstroken heen en weer geslinerd. En mijn auto kon de combinatie makkelijk aan (een grote Renault espace).
Ze rijden zo dicht langs en achter je, en als t dan nog wat waait krijg je elke keer die slinger als je ingehaalt wordt. In combinatie met een slecht wegdek kan je die vrachtwagenchauffeurs wel schieten
Ik kon met geen mogelijkheid de combinatie rechttrekken, dus mijn enige optie was steeds vol in de rem hangen en de vluchtstrook opschieten.
Sindsdien vind ik het doodeng om met een trailer te rijden.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:14

Tessya schreef:
. We werken compleet over 2 rijstroken heen en weer geslinerd. En mijn auto kon de combinatie makkelijk aan (een grote Renault espace).
.


Heb met mij Patrol en met twee paarden in de trailer nog NOOIT last gehad van het "zuigen" van vrachtwagens Scheve mond

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:15

Ik heb met mijn vorige auto wel eens de GPS mee gehad onderweg en die afwijking van 10% klopte bij die auto heel behoorlijk!

Tessya, ik heb wel eens een Espace voor de trailer gehad en ik vond het eerlijk gezegd niet zo'n hele beste trekauto. Met name door de windgevoeligheid.... Met mijn bestelbus (toch een beetje een vergelijkbaar model) had ik daar veel minder last van.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 02-08-04 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:16

Wouter24 schreef:
Idd, volgens mij zijn ze allemaal begrenst op 80 ECHTE kilometers


Nee, vrachtwagens zijn en mogen begrensd op 89 echte kilometers. + die (waarschijnlijke) 10% afwijking is dat op jouw tellertje dus bijna 100!

En leg mij nou eens uit waarom ik gas bij moet geven als mijn combinatie begint te slingeren. (wat volgens mij grote onzin is, weet ik ook uit ervaring)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:20

runningkawa schreef:
Die worden toch wel geeikt ? (lange of korte ij Bloos! )



Zo ver was ik nog niet met bijlezen. Haha!

(Lange ij.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:21

thanks botervlieg

Omdat je dan alles rechttrekt, of heb ik dat verkeerd (nee ik rij niet met de trailer Tong uitsteken )

ps, dat heb ik ook geleerd met gewoon auto rijden.
Als er een scherpe bocht aankomt, voor de bocht gas los/remmen.
In de bocht gas, zodat je door de bocht trekt.

Doe het wel zo, of heb ik het verkeerd geleerd?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:28

Misschien heb je het verkeerd geleerd, maar ik dan toevallig Verward net
zo en het werkt wèl.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:36

sflj schreef:
Nee, vrachtwagens zijn en mogen begrensd op 89 echte kilometers. + die (waarschijnlijke) 10% afwijking is dat op jouw tellertje dus bijna 100!

En leg mij nou eens uit waarom ik gas bij moet geven als mijn combinatie begint te slingeren. (wat volgens mij grote onzin is, weet ik ook uit ervaring)


De snelheidsbegrenzer staat op 82-85km/h. Voor de meeste personenautobezitters onder ons betekent dat er voor hun gevoel ruim 90km/h gereden wordt. De snelheidsmeters van de vrachtwagens mogen maar 2% (!!) afwijken t.o.v. de werkelijke snelheid. Als zij 85 rijden op hun teller, dan rijden ze dus ong. 83km/h.

Dat je gas bij moet geven als de boel gaat slingeren is heel eenvoudig: Je krijgt een grotere voorwaartse kracht op de koppeling, waardoor het effect van de zijwaartse krachten van het slingeren minder wordt. Dit werkt alleen als je versneld, zolang je gas bijgeeft (sneller gaat) gaat dit verhaal op. Het punt is dat je met een twee-paardstrailer achter 2000kg auto wel veel vermogen (en koppel) nodig hebt om dit te bewerkstelligen, denk aan minimaal 150PK bij een beschikbaar koppel van rond 250 - 300Nm. Er zijn niet zo heel veel auto's die dergelijke cijfers uit hun motortje kunnen toveren, vandaar ook dat hier zo fel wordt geageerd tegen die "ken-net" combinaties.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:43

Het beste wat je kunt doen is met je auto een keer de snelweg opgaan als het rustig is en 1km lan 80km/u rijden terwijl er iemand naast je klokt met een stopwatch. (niet je eigen km teller gebruiken voor de afstand maar de hm-bordjes)
Is vaak verassend om te zien hoeveel het afwijkt je hebt best kans dat je maar rond de 70km/u rijdt en daardoor voor irritatie zorgt bij je medeweggebruikers.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:52

Of gewoon een handheld GPS mee, nog makkelijker!
Watersporters hebben die dingen vaak, maar je ziet ze ook steeds vaker bij andere buitensporten. Wel even op kilometers zetten, niet op mijlen Haha!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:53

De snelheidsbegrenzers mogen echt op 89km. p. u. staan. In de praktijk echter, zijn er ook heel wat die nog iets hoger staan afgesteld.

En wat het versnellen tijdens het slingeren betreft; Het verhaal van Ikke klopt natuurlijk in theorie helemaal. Ik denk alleen dat het er maar net aan ligt wat de oorzaak van het slingeren is. Als je een te zware aanhanger achter de auto hebt bijvoorbeeld, kan die ook makkelijk -vooral i.c.m. spoorvorming of/en zijwind- gaan slingeren. (is haast gegarandeerd!)Als je langzaam rijdt valt dat meestal nog wel mee maar wanneer je bijv. op de snelweg komt begint het gedonder. Gas loslaten is dan echt de enige optie! Niet remmen! Om dit te voorkomen moet je natuurlijk niet met een te zware aanhanger gaan rijden, maar dat weten we allemaal!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:53

Helaas is niet iedere GPS even goed maar het is wel makkelijk en betrouwbaarder dan de km-teller.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:55

Wouter24 schreef:
Die laatste opmerking begrijp ik niet zo Verward


Ik doelde hier op de imo nogal gevaarlijke inhaalacties die sommige mensen op de snelweg uitvoeren alleen maar omdat ze vinden dat je niet hard genoeg rijdt. Ik heb het hier dus niet over mensen met aanhangers. Natuurlijk moet je je in het verkeer waar mogelijk aanpassen aan anderen, maar ik vind dat er grenzen zijn. Als een ander zich duidelijk niet bewust is van geldende regels en jou daardoor in een gevaarlijke situatie probeert te "dwingen" (bijv. veel te hard rijden met een paard achterin), moet je daar niet zonder meer aan toegeven.