Wat doen jullie als je paard oud is geworden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:32

Banjer blijft haar hele leven bij me... waarom zou ik haar in een rusthuis "dumpen" omdat ik haar te oud vind, of omdat ik niet meer op haar kan rijden? Ze geeft mij nu heel veel plezier en liefde, dus als ze oud is (en ik heb besloten dat ze heel oud gaat worden... Haha!) zorg ik gewoon zelf voor haar... tegen die tijd heb ik vast wel een huis met een stukje land voor mezelf, waar ze in de winter ook op mag uiteraard... zo niet... dan zoek ik gewoon een boer waar dat wel kan... Lachen

Overigens heb ik niks tegen rusthuizen hoor... ik vind het geweldig dat ze er zijn!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:40

Dat weet ik nog niet, het kan iedere dag afgelopen zijn hoe oud/jong een dier ook is. Daar denk ik verder dus nog niet echt over na...er kan zóveel veranderen in je leven...

bubbelbee
Berichten: 61
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: nieuwe niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:21

het fijnste voor het paard/pony is om tot het laatste moment te worden betrokken bij het werk.
gewoon nog een paar sjokritjes voor de buurkids, lekker vertroeteld worden en af en toe een wandeltochtje met de baas.
Alleen in een weitje zonder aanspraak, daar worden ze niet gelukkiger door en meestal worden die beestjes dan een beetje depri. Vooral als het jongere paard het werk overneemt en het oudje niets meer te doen heeft.
Lekker overal bij betrekken dus
mijn oude pony's heb ik aan een kinderboerderij van een gehandicapten instelling gegeven
Ze lopen daar nu al 10 jaar ( ze zijn 40 en 30 jaar oud)
De kinderen vertroetelen ze enorm en af en toe mogen ze een rondje op hun rug meehobbelen. Ze hebben mij geen moment gemist ( wat ik toch ook wel weer een beetje hard voor mijzelf vond!)

Sandy_

Berichten: 634
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:26

Als ik een eigen paard zou hebben en het paard word zo oud dat ze/hij niet meer bereden ect. mag worden, zou ik haar/hem lekker bij een rusthuis doen met landje ect met leeftijdsgenootjes. Maar natuurlijk wel blijven opzoeken!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:26

mm, tsja,
Senja is nu 25, die staat lekker met de rest van de kudde dagelijks op de wei, en 's nachts binnen.
We maken 1 of 2 keer in de week een buitenrit, en verder heeft oma pensioen.

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:42

Onze oude paarden staan in de groep van jonge merries (1,2,3 jaar) op de wei, het hele jaar door, in de winter hebben ze een inloopstal. In die groep staan ook een paar oudjes van kenissen. Ook ons oudje maakt af en toe een bosritje.

Een van de oudjes is de baas, ze voed de jonkies ook een beetje op. Zo hebben we een keer een oudje (toen 18) bij een lastige 2 jarige hengst in de groep gezet (merrie kon niet meer drachtig worden) die hengst was binnen een week op zijn plek gezet en we (maar vooral die andere hengstjes) hebben geen last meer van hem gehad.

Ik zou dus bijvoorbeeld een fokbedrijf/boer/grondbezitter Knipoog zoeken die een groepje op de wei heeft lopen. Dit hoeft niet duur te zijn als je in een landelijk gebied zoekt! En een groepje/maatjes houd je oudje levendig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:46

Voor mijn oude pony heb ik destijds een weitje geregeld bij een boer die zelf een wat oudere pony had staan. In de zomer stond hij met onze andere pony in een eigen wei, in de winter stond hij bij dat boertje. Ik hoop dat ik voor Ameretto t.z.t. ook zoiets kan regelen. Mocht ik tegen die tijd land bij huis hebben, dan is de keus natuurlijk nog makkelijker: dan blijft-ie gewoon lekker bij mij.

Mijn pony stond trouwens ingeschreven voor het paardenrusthuis in Soest, om toch iets achter de hand te hebben. Toen hij op 30-jarige leeftijd overleed, stond hij iets van 50e op de wachtlijst, dus dat had nog wel heel wat jaartjes kunnen duren. Ben achteraf blij dat ik hem lekker in de buurt had en dat hij daar is overleden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:15

Mijn paard is nu net 24 geworden, en hij is nog steeds (in lichte mate) aan het werk. Hij heeft hoefkatrol en artrose ( 6 jaar geleden geconstateerd, daarna nooit meer last van gehad) en dus moet hij altijd in beweging blijven. Zet je hem stil ,dan zal hij hard achteruit gaan Scheve mond

Maar hij werkt nog graag, en staat op een pensionstal waar hij in de zomer de hele dag buiten kan. In de winter komen ze een aantal uren in de paddock en er wordt overal op gelet.

Dus hij blijft waar hij is, en zolang als het gaat, zal hij aan het werk blijven. maar hij blijft lekker waar hij is. Aan zijn lijf geen gesleur meer naar andere stallen Knipoog

En zolang hij gelukkig is, ben ik het ook Lachen

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:25

Mijn oude merrie is 23 en krijgt sinds kort weer een beetje beweging. Ze heeft de afgelopen drie jaar heel slecht gelopen, dus heb ik er niet op gereden. Ze blijft gewoon bij mij staan (op pensionstal), maar is wel met pensioen, ik ga er geen 'gekke' dingen meer mee doen. Voor de rest elke dag poetsen, de knuffel en een wandel. Rijden 1x per week een rustig ritje.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:50

Danny laat ik gewoon op de pensionstal staan, daar heeft ze het naar haar zin en kan ze elke dag naar buiten. Danny is geen paard voor ergens in een weiland, dat kon ze 5 jaar geleden al niet aan... Zolang ze geen pijn heeft en dus prettig kan blijven leven, blijft ze op haar eigen vertrouwde plekkie staan. Ook al is ze straks echt oud, ik blijf gewoon lekker dagelijks met haar rond rommelen Lachen.

DoLcE

Berichten: 144
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:36

Mijn paard (haflinger merrie) is 17...dik.. Haha! als ik ga rijden wil ze zo snel mogelijk weer stoppen...dus eigenlijk nix doen..maar het voelt niet dat ze oud is...heel veel mensen vinden het raar als ik zegt dat ze 17 is..ze ziet er niet zo uit...als ze nog een paar jaar ouder is dan ga ik gewoon stoppen met rijden en dan blijft ze gewoon staan waar ze nu staat...bij 2 andere paarden(eigenlijk 3 maar dat paard((zadinia stond op manege valknebos))staat als het goed is maar tijdellijk)tot ze dood gaat maar dat hoop ik nog niet