Bandages te warm met dit weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:51

Fonnie schreef:
Bandages geven wel steun hoor... Tape je eigen benen maar eens in met die bandages...

Zelf rijd ik nooit meer met iets om Bruno zijn benen, die hitte die eronder komt kan nooit gezond zijn...
Het schijnt ook dat de benen er slapper van worden. Scheve mond


Het geeft steun op het moment je je gewricht intaped, zoals een enkel pols of knie.. Maar als je alleen je kuit of je onder arm intaped geeft het echt geen steun hoor. En dat is wat je bij je paard doet, want als je wel het gewricht intaped kan hij toch niet meer normaal lopen?!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 17:54

Hey

Citaat:
Waarom rij je eigenlijk met bandages? Zonder is echt zoveel beter voor je paard....

Eigenlijk ligt het eraan wat ik ga doen.

In de bak rijd ik eigenlijk altijd met (ligt ook aan de tijd). Steun en misschien ergens ook wel voor de leuk.

Buiten op het springveld (ook al staan er geen hindernissen) met peesbeschermers. Dit omdat de grond vrij hard is waardoor ze meer gaat aantikken voor. Goed voorwaarts rijden werkt wel, maar niet optimaal. Vandaar en omdat ik het een veiliger gevoel vind.
Hetzelfde met buiten, gewoon voor de veiligheid.

Springen: beschermers. Ik durf niet met bandages te springen omdat ik een keer zag gebeuren dat een paard viel omdat de bandage losschoot tijdens een sprong!

Ellenn
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Klarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:28

Ik rijd mijn paarden altijd met bandages om voor en achter, wanneer ik naar buiten toe ga krijgen ze ook nog springschoenen om, dit doe ik ter bescherming van de benen, en omdat het steun geeft aan het been, verder gebruik ik weinig peesbeschermers etc, want hier kan zand tussen komen(hoeft niet bij iedereen te gebeuren), en dat heb ik met bandages niet..

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:43

Als enduranceruiter ben ik geen fan van bandages. De temperatuur wordt zo wie zo hoger onder de bandages....dus kan je nagaan wanneer de temperaturen al hoog zijn....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:55

Voor iedereen die denkt dat koud afspuiten na het werk voldoende is:

Pezen bestaan uit eiwitten. Eiwittten stollen als ze verhit worden boven een bepaalde temperatuur (denk maar aan een eitje dat je kookt of bakt). Eiwit van een rauw ei is soepel en kan nog alle kanten uit bewegen. Eiwit van een gebakken ei is niet meer zo soepel. Vervang nu in gedachten het ei eens door de pees van het paard. Wat gebeurd er met een pees die te warm wordt door het werk, een waarvan de hitte niet weg kan door de beenbeschermers? (En dan maakt het in dit geval niet uit wat voor soort beenbescherming je gebruikt) Juist, de pees wordt warm, en eiwitten stollen, de elasticiteit van de pees gaat achteruit, je krijgt zo sneller blessures.

Dus iedereen die denkt door het afspuiten van de benen na het rijden de pezen te kunnen koelen: wordt een gekookt of gebakken ei ook weer rauw als je het in koud water gooit?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:33

Omdat Pablo een super gevoelige huid heeft en niet tegen gewone peesbeschermers kan, bandageer ik zijn voorbenen. Achter heb ik nu super zachte strijkkappen van Gera. Nu met deze hitte valt het me juist op dat de benen onder de bandages (uiteraard met Eskadron onderlappen) minder warm zijn dan met beschermers achter. Achter druipt de zweet onder de beschermer en voor zijn de onderlappen niet drijfnat en voelen zijn benen redelijk aan.

Dus, bandages kan in mijn ogen heel goed met dit warme weer, mits gecombineerd met goede onderlappen van Eskadron en niet met elastische bandages.

Dus voor iedereen die beweert dat benen onder bandages veel warmer wordt dan peesbeschermers, NO WAY!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:38

Klopt inderdaad wat Eleonoor en enkele anderen zeggen.
Ik rij regelmatig met bandages met de Eskadron Climatex onderlappen, en het komt regelmatig voor dat de benen niet eens klam zijn. Dat heb ik bij mijn peesbeschermers nog nooit meegemaakt en ik heb zeker niet de minste merken; Eskadron, Veredus, leren van BR etc.

Een duidelijk geval van hear say.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:57

Sjuimpje schreef:
Een duidelijk geval van hear say.


Je hoeft niet alle fouten zelf te maken...Lips are sealed

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:00

Klein vraagje... gebruiken jullie dan bij alle bandages onderlappen, of gebruiken jullie gewoonweg enkel elastische bandages?

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:06

@ Tanjake: Ik gebruik bij alle bandages de climatex onderlappen van Eskadron. Ik gebruik overigens geen elastische bandages, maar vooral van die gewone katoenen.

Ik rijd ongeveer 2 keer per week met bandages (namelijk de keren dat ze op de trailer naar les gaat) en heb dus altijd de climatex lappen eronder, Syl haar benen zijn eigenlijk nooit echt klam als ik ze eraf haal. Zolang je maar op de goede manier bandageert en er goede lappen onder hebt zie ik persoonlijk geen probleem, ook niet bij warm weer Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:07

Feit is gewoon dat hier conclusies getrokken worden die van geen kanten kloppen, tuurlijk wordt het warm onder een elastische bandages met bijv. fleece onderlappen. Maar zo hoor je ook niet te bandageren.

Feit is dat als je goed bandageert, het been er minder onder te leiden heeft dan met een peesbeschermer. Beter is het natuurlijk om helemaal niets om te doen maar dat risico durf ik niet te nemen. De kans op blessures door aantikken is mij te groot, dus denk ik dat de beesten beter af zijn met bescherming.

Een goede slogan zou zijn: "Bandages, wie is er niet groot mee geworden?"
Tenslotte worden de beste paarden vrijwel altijd gebandageerd en hoewel paarden als Bonfire ook heus wel eens geblesseerd zijn geweest, was dat nooit aan de pezen, dat zegt toch wel wat aangezien hij met 17 jaar nog een OS wist te winnen. Daarbij had Bonfire een ongelooflijke kootvering, iets wat volgens het verhaaltje van Cassidy onmogelijk zou zijn.


Tanjake,
ik bandageer nooit met elastische bandages, ik vind dat die de druk slecht verdelen. Ik gebruik het liefst gewone bandages en ik gebruik altijd een (Eskadron) onderlap.

prompter

Berichten: 11140
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:24

Fonnie schreef:
Bandages geven wel steun hoor... Tape je eigen benen maar eens in met die bandages...


In jouw onderbenen zitten spieren, die worden inderdaad ondersteund met elastische bandages.

In de onderbenen van het paard zitten geen spieren, alleen maar pezen en die zijn niet elastisch - pezen kún je helemaal niet ondersteunen Lachen.

Bandages staan leuk, met onderlappen beschermen ze een heel klein beetje tegen aantikken, maar verder hebben ze weinig praktisch nut.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:19

Ben zelf ook niet echt weg van elastische bandages, vandaar ook een beetje dat ik het vroeg. Ik gebruik zelf 'gewone' bandages en fleece bandages... en ok dit zal wel een domme vraag zijn, maar toch vraag ik het maar even. Ik was laatst met een vriendin mee gaan kijken naar haar les en daarna heb ik het paard afgezadeld. Paard had de les met fleece bandages gelopen, de benen waren echt nat en warm onder de bandage, logisch met die warmte maar nu vroeg ik me af, kunnen er onder die fleece bandages ook onderlappen (en zou dit kunnen helpen of gaat het geheel nog warmer worden)?

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:34

Harold heeft ook gewoon bandages om met warm weer. Gewoon de benen goed afspuiten na het rijden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:35

Kijk, als ik het bovenstaande bericht weer lees, jij hebt dus duidelijk geen ervaringen en roept maar wat.

Climatex onderlappen helpen dus wel degelijk. Bandageren zonder onderlappen heeft volgens mij zo wie zo geen zien. Doe dan voor bescherming goede peesbeschermers om. Aangezien mijn paard niet tegen peesbeschermers kan, gebruik ik dus bandages MET onderlappen. Dit doe ik niet om mee te doen aan een mode gril, mee te doen aan de setjes woede, of omdat er zogenaamd steun zou zijn. Ik doe het om zijn benen te beschermen tegen geweld van buiten af. En dat heb je onvoldoende met alleen fleece bandages ZONDER onderlappen. In dat geval doe je het alleen om om met de rage mee te lopen....

Herhaling, met goede onderlappen worden ze dus NIET nog warmer, sterker nog, juist minder warm.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:45

Vorig jaar met dit warme weer stond er in de hoefslag of in de strengen dat de temperatuur onder de bandage's wel op kan lopen tot de 50 graden, en dus uitermate slecht is voor je paard. Daarom gebruik ik met dit weer liever peesberschermers.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:02

Angeliek schreef:
Vorig jaar met dit warme weer stond er in de hoefslag of in de strengen dat de temperatuur onder de bandage's wel op kan lopen tot de 50 graden, en dus uitermate slecht is voor je paard. Daarom gebruik ik met dit weer liever peesberschermers.


Zoals reeds eerder genoemd hierboven, ligt et eraan welke onderlappen je gebruikt! Ik gebruik zelf ook die van Eskadron.. mijn paard heeft echt geen natte en verhitte benen (en hij heeft er ook nog sokken aan.. Haha! Haha! )!
Onder peesbeschermers zweten paarden ook!

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:22

Eleonoor schreef:
Kijk, als ik het bovenstaande bericht weer lees, jij hebt dus duidelijk geen ervaringen en roept maar wat.

Climatex onderlappen helpen dus wel degelijk. Bandageren zonder onderlappen heeft volgens mij zo wie zo geen zien. Doe dan voor bescherming goede peesbeschermers om. Aangezien mijn paard niet tegen peesbeschermers kan, gebruik ik dus bandages MET onderlappen. Dit doe ik niet om mee te doen aan een mode gril, mee te doen aan de setjes woede, of omdat er zogenaamd steun zou zijn. Ik doe het om zijn benen te beschermen tegen geweld van buiten af. En dat heb je onvoldoende met alleen fleece bandages ZONDER onderlappen. In dat geval doe je het alleen om om met de rage mee te lopen....

Herhaling, met goede onderlappen worden ze dus NIET nog warmer, sterker nog, juist minder warm.


Ow rustig, ik roep dus niets ik stel gewoon een vraag! Ik heb nergens beweerd wat slecht of goed was, ik stelde gewoon een vraag om wat bij te leren en om dan misschien dat meisje aan te raden onderlappen te gebruiken omdat ik ze écht wel heel warm vond...

Ik gebruikte de bandages dus ook niet om ergens aan mee te doen, als het even kon gebruikte is ze wel in bijpassende kleur, maar als dat niet zo was spijtig, dan maar andere kleuren. Meestal reed ik zonder iets, als een paard niets nodig had ging er dus ook niets om. Ik moest van de eigenaar van een paard dat ik reed tijdens de springles met fleece bandages rijden, peesbeschermers wou die absoluut niet. Weet je, dan doe ik dat, het was niet mijn paard en mijn instructice zei toen dat die bandages even goed waren. Intussen al een paar jaar geleden en ja ik heb dat toen gewoon geloofd dat die zonder onderlappen aangebracht moesten worden. Ik heb toen namelijk nog gevraagd of daar onderlappen onder moesten omdat ik daarvoor nog nooit fleece bandages had gebruikt en toen hebben ze met die vraag eens goed gelachen (niet instructrice, die zei gewoon: zonder onderlappen). Die mensen reden al 20 jaar en ik toen een jaar of drie, ik dacht dat ze wel wisten waar ze mee bezig waren. Misschien naïef, maar geef toe, als je het zelf niet weet dan neem je het toch van mensen met ervaring aan, iedereen daar op stal reed er zo mee, wat wil je dan? Maar ik ben niet te koppig om te vragen hoe en wat, dan hoef ik dus niet aangevallen te worden dat ik het alleen om de mode doe. Soms heb je dingen verkeerd aangeleerd, tja dan is het enige dat je kan doen open staan om het eens kritisch te bekijken en het juist te leren, meer opties heb je helaas niet. Hoe meer ervaring je opdoet hoe meer meningen je tegenkomt en hoe meer verschillende mensen die je tegenkomt die met paarden bezig zijn... tja dan merk je vanzelf dat dingen anders kunnen en soms zelfs anders moeten

Die vriendin wil niets anders dan fleece, ik had geopperd gewone bandages met onderlappen te gebruiken (omdat ik daar van weet dat het dan minder warm wordt) maar ze wil alleen maar fleece... daarvan wist ik het niet omdat ik daarmee inderdaad geen ervaring heb dus vroeg ik het maar omdat ik iets liever weet dan dat ik zomaar even gok en iets roep

Maar toch bedankt voor je antwoord, zal haar zeggen dat ze er beter van die eskadron onderlappen doet

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:25

Ik zie het vaker, fleece bandages gebruiken zonder onderlappen, dus je bent echt niet de enige. Ben soms ook wel eens een beetje bot door de bocht, maar het blijft toch beter met onderlappen, ook wat bescherming betreft.

En, euh, ik moet dus wel de bandages gebruiken, en tja, dan probeer ik ze meestal ook wel te kleuren met mijn dekje (lukt niet altijd, heb geen echte setjes).

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:33

De meest van de eeuw vind ik wel de bandages met de aangenaaide neopreen onderlappen . Dat is vragen om moeilijkheden !!!
En ja, deze dingen werden ook op de markt gezet door het merk dat wel weet hoe het goed moet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:36

Lovely schreef:
De meest van de eeuw vind ik wel de bandages met de aangenaaide neopreen onderlappen . Dat is vragen om moeilijkheden !!!
En ja, deze dingen werden ook op de markt gezet door het merk dat wel weet hoe het goed moet.


Tja, nieuwste rage he, je moet toch in de picture blijven. En ouderwets (maar goed) verkoopt niet Lips are sealed

Ayasha
Blogger

Berichten: 57961
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:56

ik doe Pharaon alleen bij het springen peesbeschermers aan, en ga sowieso niet rijden als het 30 ° je kan beter wachten tot de avond! dan is lekker afgekoelt en zit je niet met over verhitte pezen als je bandages om doet Knipoog
volgens mij is het zelfs slecht voor een paard om nu met deze hitte intens te gaan dressuren Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:19

Cassidy schreef:
Tja, nieuwste rage he, je moet toch in de picture blijven. En ouderwets (maar goed) verkoopt niet Lips are sealed

Nee hoor, die zijn er al 2 jaar.
Weet je wat ook ellende is? Die 3in1 dingen van Action, Professionals choice en andere bekende merken, waarbij het been tot onder de kogel ingepakt zit in warmte-isolerend materiaal.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:37

Eleonoor schreef:
Ik zie het vaker, fleece bandages gebruiken zonder onderlappen, dus je bent echt niet de enige. Ben soms ook wel eens een beetje bot door de bocht, maar het blijft toch beter met onderlappen, ook wat bescherming betreft.

En, euh, ik moet dus wel de bandages gebruiken, en tja, dan probeer ik ze meestal ook wel te kleuren met mijn dekje (lukt niet altijd, heb geen echte setjes).

Succes!


Dank je Lachen

In mijn geval dus gebruikte, vanaf nu als ik bandager met fleece bandages gaan er onderlappen onder, ik heb ze toch dus kan ik ze evengoed ook dan gebruiken. Ik vrees alleen een beetje of dat meisje het ook zal aannemen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:31

KarinvdM schreef:
Kan je me uitleggen waarom??



omdat ze dan meer steun geven.