Respectloos of een goede band???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Respectloos of een goede band???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 08:43

ik vroeg me af:vinden jullie dat als je bv je paard uit de wei gaat halen,en hij schuurt met zn koppie tegen je aan respectloos van zijn kant[dat je als krabpaal word gebruikt]of vind je juist dat het een band schept dat hij jouw als zn ''maatje'' Ach gut ziet.Pas een discussie over gehad,...ik kies eigenlijk voor het laatste.

Je hebt werkpaarden en luxepaarden....helaas ben ik een WERKPAARD!!!


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:47

het is het eerste, je bent toch geen boom? je bent toch een mens, schuren doen ze maar aan bomen...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:54

De mijne mag het niet, schuren doen ze maar lekker ergens anders tegenaan. Weet dat nog wel van de manegepaarden; die schuurden zó hard dat je bijna op je rug gegooid werd.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:59

Ligt er een beetje aan. Als ze wil schuren en ik vind het op dat moment goed, vind ik het wat vriendjesachtig hebben. Ze schuurt ook niet zo hard en volgens mij is ze me dan erg dankbaar, zeker als ik haar dan even erbij ga krabben.
Als ik er geen zin in heb dan mag ze het niet en dan doet ze het ook niet. Mij 'ons' is het dus niet respectloos omdat ze het niet doet als het niet mag.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:07

Op zich vind ik schuren niet zo'n probeem, ik ben best bereid om even te krabbelen als het jeukt. Dit doen paarden bij elkaar toch ook.
Ik vind het niet goed als ze zo hard schuren dat ze je van je plaats wegduwen. Dus bij mij hangt het er van af. Ze mogen veel, maar ze mogen mij niet van mijn plaats werken!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:12

Mijn paard schuurt niet bij mij (probeert het gelukkig ook niet), helaas heb ik nog moeite met het afleren van schuren langs haar been wanneer ze het hoofdstel nog om heeft.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:15

Die van ons halen dat niet in hun hoofd. Schuren kunnen ze langs hun eigen been of aan een ondergeschikt maatje doen, maar niet aan de baas. Met hoofdstel om wordt er trouwens uberhaupt niet geschuurd bij ons, ook niet langs het eigen been oid.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:20

als hij geen hoofdstel/halster om heeft mag hij best wel even schuren.
maar dan niet zo hard dan hij mij omver gooit.
gewoon lichtjes als hij jeuk heeft.
en hij duwt me eigelijk ook nooit omver.
hij doet het altijd gewoon zacht

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:55

het is respectloos, ze zien jou dan als ondergeschikt, ze gaan in de kudde ook nooit zomaar tegen een paard aanschuren toch waarom wel bij jou dan? ze mogen van mij alleen schuren aan hun been dus ook niet aan palen of bomen of zo, als ze het hoofdstel omhebben gaat dat helemaal kapot en aan hun been kan het wel.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:03

Mijn paard mag van mij alleen schuren NA het werk als ik hem afgetuigd heb.
Dus niet met het hoofdstel nog om,ookal is hij het daar niet zo mee eens...
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-02-19 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam paard vervangen

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:05

Die van mij mogen het niet, Levi probeert het altijd wel na het rijden. Krijgt altijd een waarschuwing en helpt dat niet dan een klap...ophouden daarmee punt!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:07

Mijn paard mag het niet, die heeft mijn persoonlijke ruimte te accepteren. Als ik dat soort dingen toelaat maakt ie al snel misbruik van het sukje respect dat ik kwijt ben. HIj is gewoon beetje ouwe uittestert

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:14

Rowan haalt het niet in z'n hoofd. Na het rijden & afzadelen haal ik wel eens de harde borstel achter z'n oren langs en dat vind hij heerlijk, maar het is nooit op zijn initiatief. In de kudde schuren paarden alleen aan lager in rang staanden.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:16

Locanda schreef:
Op zich vind ik schuren niet zo'n probeem, ik ben best bereid om even te krabbelen als het jeukt. Dit doen paarden bij elkaar toch ook.
Ik vind het niet goed als ze zo hard schuren dat ze je van je plaats wegduwen. Dus bij mij hangt het er van af. Ze mogen veel, maar ze mogen mij niet van mijn plaats werken!


Zo zie ik het ook en daarbij ligt het ook aan mijn stemming... heel slecht en inconsequent dus *LOL*

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:19

ja das eigenlijjk wel inconsequent.......want dan snapt je paard jou ook niet meer.......

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:22

ja, dan vind ik het eigenlijk nog minder erg dat het gewoon nooit mag, weet zo'n paard in ieder geval waar het aan toe is, nu raakt hij/zij alleen maar in de war lijkt mij.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:24

ik vergelijk het ook wel eens zo, als ik met jou sta te praten en ik geef jou steeds een duw (heel onbeleefd) dan zou je ook boos worden en terugduwen of er in ieder geval wat van zeggen maar dan gaat het om ons paard en dan mag dat allemaal wel.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:47

Par mag niet schuren, ze doet het ook niet tegen mij of andere volwassen mensen.
Maar bij kleintjes wil ze het nog weleens proberen, die doen toch weinig terug.

Ik heb haar in het begin gewoon weggeduwd.

Als ze braaf is geweest tijdens het rijden weet ik dat ze kriebels heeft op haar hoofd van hjet zweet en schuim, dan wrijf ik gewoon met mijn vlakke hand over haar hoofd, maar alleen als ik het zelf wil, en dan is ze er ook onwijs blij mee Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:10

Hij mag het niet
of het nu respectloos is of niet, het doet me zeer, dus hij krabt maar aan zijn eigen benen.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:21

Danea schreef:
het is respectloos, ze zien jou dan als ondergeschikt, ze gaan in de kudde ook nooit zomaar tegen een paard aanschuren toch waarom wel bij jou dan? ze mogen van mij alleen schuren aan hun been dus ook niet aan palen of bomen of zo, als ze het hoofdstel omhebben gaat dat helemaal kapot en aan hun been kan het wel.


Is dat echt zo?
Iwan schuurt nooit echt aan mij, maar geeft mij altijd een keer een duw in mijn rug met zijn hoofd als ik hem uit de wei haal.
Ziet hij mij dan als zijn ondergeschikte? Tong uitsteken

Jaike, wat ben je toch een topper!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:00

Ik ga nog een stapje verder,
schuren mogen ze alleen in hun eigen tijd.
Zo blijven mijn hoofdstellen knap en wordt ik nooit uit het zadel getrokken of omgestoten als ik er naast loop.
De jonge paarden maken nog wel eens een foutje, maar de oudere weten het dondersgoed en houden het netjes in tot ik ze loslaat in de wei, paddock of stal.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:09

Wat doe je als ze dat doen dan?
Krijgen ze dan een mep?

Jaike, wat ben je toch een topper!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:23

ja dan krijgt de mijne een mep.
ik vraag eerst vriendelijk of ie niet meer wil schuren, en als ie niet luistert of hij flikt het de volgende keer weer dan krijgt ie een tik.
ik heb een hekel aan schurende paarden, precies wat sjuimpje zegt, heb gezien zin om te stoppen met rijden omdat meneer zo nodig moet schuren, en wil ook graag wat langer met mn hoofdstellen doen dan een week Haha!

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:25

Ik had het trouwens over schuren na het rijden als het tuig af is. Onder het rijden al helemaal niet en ook niet met hoofdstel om. Als ze te hard zou schuren moet ze ermee kappen.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:34

het ligt eraan hoe ze schuren en wanneer.. de situatie die jij beschrijft.. als je hem uit de wei haald.. is volgens mij dat die je onder plaats.. Mijn paard mag nooit met zn hoofd tegen mn aanschuren ook na het rijden niet..! Omdat het en pijn doet bij mij en ze der hoofdstel mee sloopt.. die veulens die ik heb mogen het ook niet..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers