te brede boom, hoe zie je dat en hoe slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

te brede boom, hoe zie je dat en hoe slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-05 10:50

N.a.v een aantal topics over te smalle zadels (bomen) begin ik mij af te vragen hoe je ziet dat een zadel 'te groot' is en wat de problemen hiervan zijn. Ik heb namelijk altijd te horen gekregen van "Let goed op dat je zadel goed past, dat het niet te smal is". Nu ben ik wel benieuwd naar het andere uiterste .

When nothing goes right,

go left.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: te brede boom, hoe zie je dat en hoe slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:09

Te breed zal hij voorover duiken en op de schoft liggen waarschijnlijk.
Ook kun je problemen verwachten met schuiven.

Nulla tenaci invia est via

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: te brede boom, hoe zie je dat en hoe slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:23

Tja goed is het natuurlijk niet maar ik vind het altijd nog beter dan te smal..
Mijn paard heeft 3 maanden stil gestaan met een ontsteking aan zijn wervelkolom door een te smalle boom, bij elke buiging in het lichaam drukte het behoorlijk..
Ik heb van de zadelmaker die later kwam een "leenzadel" gekregen maar van de fysio moest het er een zijn met een iets te brede boom dan dat mijn paard eigenlijk hebben moet.
het zadel drukte niet op de schoft en zakte ook niet echt vol op de rug, schoof ook niet maar was toch te breed voor mijn paard.

Als het zo veel te breed is dat het nergens meer op steunt dan zal dat ongetwijfeld net zo slecht zijn als te smal

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: te brede boom, hoe zie je dat en hoe slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:58

mijn haf was enorm afgevallen... daardoor was haar zadel ook te breed geworden... wat er dan gebeurd vooral in draf is dat het zadel gaat kiepen. dus iedere keer als je gaat staan gaat het zadel van achter om hoog en als jegaat zitten klapt het weer naar beneden.... dat is tenminste wat ik bij mijn te breede zadel kon zien

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 132 bezoekers