Scheertips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 00:46

Janna, Jippie en Zep: omdat jullie helaas alledrie te ver wonen, huur ik toch maar een scheerapparaat bij de ruitersportzaak hier in de buurt.

Maar waar beginnen jullie meestal?
Begin je met de benen, met de rug, afijn, ik heb dus geen flauw benul.
En hoe kan ik een beetje netjes de zadeldekjes vorm en de bakstukkenlijk uitscheren?
Kortom, laat jullie kennis eens op mij los Haha! anders ziet Fitz er de komende winter niet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 00:54

Ik begin meestal met de benen, want die zijn het lastigste. Benen en hoofd duurt net zolang als de rest van het paard Haha! die grote stukken op buik en billen ed scheer je er zo uit, dat gaat heel snel.

Het rugstukje doe ik meestal uit de losse pols, je kunt het ook aftekenen met een krijtje.

tip als je een apparaat huurt: koop zelf een setje messen voor het betreffende apparaat, dan weet je zeker dat die scherp zijn. Botte messen = lelijk (streperig) paard namelijk.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 01:56

een kleine tondeuze erbij is wel handig voor kootholtes en hoofd

tegen het haar inscheren iig, met de richting van de vacht meegaan, zorgen dat je het scheerapparaat steeds onder dezelfde hoek t.o.v. de huid houdt

voor de rug leg ik er altijd ff de gelpad op en dat laat ik naar voren toe schuin oplopen naar de schoft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 08:58

Ik doe de kootholtes en het hoofd gewoon met het scheerapparaat, maar ik moet er wel bij zeggen dat het mijn pony echt geen bal kan schelen.
Ik begin op de kont en werk rustig naar voren. Daarna doe ik de benen en als laatste het hoofd en dat rottige kleine randje bij de manen.
Voor het hoofd doe ik even het hoofdstel om, en dan scheer ik met het apparaat tot tegen het bakstuk aan. Daarna doe ik het hoofdstel af, en scheer ik een centimetertje van voor naar achter, dus met de haarlijn mee ipv ertegenin. Daardoor wordt de overgang wat zachter.
De benen en kootholtes doe ik dus ook gewoon met het grote geval. Kootholtes van het voorbeen zijn makkelijk te doen door het voorbeen tussen je eigen benen te nemen (je kont richting zijn hoofd), dus zeg maar net zoals de hoefsmid het doet met bekappen.
De achterbenen: Over je eigen knie nemen zoals met uitkrabben, en dan lekker laten hangen. Het voetje hangt dan ontspannen, en je scheert de koot zo uit.

Succes Fitz, zie ik zaterdag het resultaat al? Hoop dat het niet te koud is, want dan wordt 'ie vast een beetje joepie, met zo'n guur windje over z'n blote billen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 09:19

Ik probeer altijd zo te scheren dat je niet kunt zien dat het paard geschoren is. Ik laat nooit een 3-hoekje bij de staart zitten en probeer het hoofd zo te scheren dat je een natuurlijke overgang krijgt van het haar op het hoofd bij de bakstukken. Ik scheer de kaak en haal geleidelijk het scheerapparaat van de huid af naarmate ik meer naar het oog toe ga. Als het nodig is scheer ik het hele hoofd.
Voor het stukje waar het zadel ligt leg ik altijd een gelpad op de rug waar ik omheen scheer.
Bij paarden die niet heel veel haar op de benen hebben scheer ik de benen niet behalve dat ik de kootholtes even uitscheer [met de haren mee scheren]. Dat extra haar op de benen is toch weer extra warmte.

De beste tips die ik je kan geven: wees niet te zuinig met de Sedalin en gebruik een helper die een voetje kan vasthouden. Olie het apparaat iedere 5 minuten en stel regelmatig de messen bij. Succes met scheren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:14

Oh ja, en let op de inlaat van je luchtkoeling; schoon houden met een borstel! Om de binnenkant van de scheerkop schoon te maken is een dikke ronde verfkwast handig.