waar laten jullie het veulen tijdens het rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:27

In een dichte stal met toezicht. Een aantal jaren terug is trouwens een meisje hier in zwolle verongelukt door een merrie met veulen. Veulen liep in de wei waar zij met de merrie langs reed. Aan het einde van de wei kon veulen niet verder en wou merrie niet verder; steigerde, klapte achterover bovenop berijdster.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:39

Viƫnna blijft meestal op stal.
Ik heb houten platen tegen de tralies opgehangen omdat ze aldoor met haar benen door de tralies kwam, en sindsdien gaat het eigenlijk heel goed en blijft ze vaak ruim een uur alleen.
Ik neem haar ook nog wel eens mee, maar dat is alleen als ik geen zin heb om die planken voor de stal te hangen en er verder niemand in de bak wil. Dan rent ze eerst een paar rondjes en als ze moe is gaat ze in het midden staan kijken, heb dus helemaal geen last van haar met rijden Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:44

Als mijn merrie een veulen zou hebben zou ik haar een half jaar met veulen op het land zetten en niet rijden. Je weet van tevoren wat de consequenties zijn, en hoewel iedereen zegt dat het veulen er snel genoeg aan went om alleen te staan, vind ik persoonlijk het niet nodig om het veulen de eerste periode in de stress te laten schieten.
Bovendien heb ik verhalen gehoord van merries die door deze periodes van afzondering minder melk produceerden, en verhalen gehoord van veulens waarbij de band met de moeder niet zo hecht was als hij had moeten en kunnen zijn.

Mandyy

Berichten: 30484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:10

winnie gaat gewoon mee en die blijft gewoon kijken en gaat niet mee lopen ofzo

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:18

onze veulens blijven ook gewoon alleen op stal en je hoort ze niet!
De stal is wel helemaal afgesloten en er is een dikke lap rubber over de deur gehangen zodat ze zich iig niet openhalen als ze er tegen aan springen (wat ze alleen de eerste paar keer gedaan hebben)
Nu krijgen ze een plak hooi en het is goed en ze blijven rustig een uurtje of 2/3 alleen

Veulen mee in de bak vind ik persoonlijk niet echt fijn dat heb ik 1x gehad toen er mensen kwamen kijken voor het veulen van Spice en ik met SPice aan het rijden was, en ze Kane ook wel even wilden zien lopen
Nou, hij liep constant in de weg, wilde drinken, en sprong boven op zn moeder, waardoor die weer stil ging staan.
Rijdt niet echt prettig, dus.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:21

Ik laat ze altijd gewoon bij de andere merries met veulens in de wei...dat gaat meestal goed. En als het dan niet goed gaat of als het veulen nog heel jong is mag het mee. Maar dan gaan ze al snel irritant doen Clown

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:10

In de stal, in de wei met andere paarden, veulens of bij de moeder. Het kan toch alledrie. Het hangt natuurlijk wel van het veulen zelf af.

Mijn veulen springt soms bovenop zijn moeder en dat is dus gevaarlijk. In het begin mocht hij erbij, dat is wel heel leuk. Hij blijft nu of in de stal of samen met andere paarden in de wei. Hij vind het wel niet altijd even leuk, maar van een uurtje niet bij z'n moeder zijn gaat hij niet dood. Een merrie is wel wat meer dan alleen een wandelende melk-bar. En hij kan haar bijna altijd zien.

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:16

wij laten de veulens eerst in de stal met rijden(wel met iemad er bij)

daarna naar 1,2 weekjes op de wei.