gelpad,bontje of niets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

gelpad,bontje of niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 20:05

Je ziet tegenwoordig iedereen met gelpad of zadelonderlegger(bontje).Is het echt nodig om zoiets te gebruiken als je een goed passend zadel hebt.Je ziet toch dat het vaak gebruikt wordt als een zadel niet goed ligt en volgens mij hoort een gelpad op de rug en daarna het sjabrak en zadel.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:07

Ik wet niet echt of ze noodzakelijk zijn, maar ik denk dat je die enkel moet gebruiken als het zadeldekje dun is als je een dikker hebt moet het niet.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:35

Een zadel hoort eigenlijk gewoon goed te liggen en dan heb je zoiets absoluut niet nodig. Volgens mij is het tegenwoordig een modegril om met een bontje te rijden, waarom weet ik niet.
Ik heb op aanraden van de zadelmaker een bontje onder mijn zadel. Mijn paard is al wat ouder en daardoor verandert zijn spiermassa veel sneller. Als ik steeds mijn zadel zou moeten laten aanpassen, dan zou het, bij wijze van spreken, meer bij de zadelmaker liggen dan op mijn paard. Zo'n bontje hoort eigenlijk onder het shabrak te liggen, daar komt de werking namelijk het best tot uiting. Ik heb het dan wel over een echt lamsvel, met de nep bontjes heb ik eigenlijk geen goede ervaringen.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:56

Er hoort niets onder te liggen, omdat een zadel goed moet passen.
Mijn zadel moet nu eigenlijk weer opgevuld worden en om de rug te ontlasten heb ik er tijdelijk een bontje onder liggen.

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:00

volgensmij hebben ze die bont onderleggers op de wedstrijden altijd gewoon om omdat het chique staat Tong uitsteken

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:28

dat is ook zo .. de meesten hebben gewoon bontjes eronder omdat het is voor de Show.... (heb ik zelf ook hoor)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:29

Ik heb ook een lamsbontje onder mijn zadeldekje liggen, oa omdat Janneke snel uitslag heeft op haar rug. Verder heeft ze nog weinig bespiering op dit moment en ik ben wat instabiel dus vangt het ook de klappen een beetje op Bloos .

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:30

Ik heb een gelpad onder mijn zadel liggen, omdat mijn paardje vroeger rugproblemen heeft gehad...
Het zadel past verder goed...
Het is bij mij puur om de rug iets meer te beschermen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:52

In Bit heeft een x een onderlegger test gestaan. Hieruit is gebleken dat een gelpad de druk op bepaalde plaatsen soms verhoogt ipv verdeeld!!

Het bontje kwam als beste uit de test. Deze verdeelde de druk uitstekend, beter nog dan een goed passend zadel.

Heb om deze reden dus ook een bontje aangeschaft en ondanks dat mijn paard een erg ronde rug heeft blijft het zadel er nog beter door liggen Lachen Ben er erg tevreden over dus Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:08

Ik gebruik het vaak omdat ik bij een handelaar rij, en dus regelmatig verschillende paarden heb. Elke keer een ander zadel kopen is een duur grapje. Vandaar dat ik soms een gelpad gebruik.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:45

Ik vind et én sjiek staan én mij lijkt het voor het paard fijner!
Tis waar dat als een zadel goed past er eigenlijk niks onder hoeft, maar dat 'gebonk' in et zadel lijkt me voor et paard niet altijd prettig!
En ja.. een ruiter behoort mee te gaan met de beweging en vooral NIET te bonken, maar et gebeurt toch wel es.. bij bv.een schrikbeweging ofzo.
Dan lijkt et mij (kan tussen mijn oren zitten) wél zo prettig als een paard zo'n druk/bonk( Knipoog ) verdeler op z'n rug heeft!
Ik ga dus voor et bontje (na de BIT-test)!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:46

Ik gebruik er geen. Vind het onzin en het zadel hoort gewoon goed te passen. (Al snap ik het geval van Marliesje zeker wel!)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 01:17

Niets, omdat een goed passend zadel dus goed past op je paard, en daarvoor niet wat anders nodig hebt ter opvulling.
Een dek of sjabrak is eigenlijk niet eens nodig, dit is vooral ter bescherming van het zadel is mij zelfs verteld.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:53

Mijn zadels passen goed dus ik heb er geen gelpad of bontje ofiets onderliggen.
Zo'n bontje is wel leuk om te zien, maar om nu te zeggen dat ik 80 euro ga betalen voor iets wat ik niet per se nodig heb, neuh.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:56

Een zadel hoort goed te liggen. Met springen wil ik nog wel eens zo'n wollen zadelonderlegger gebruiken, voor bij het neerkomen. Als het zadel opgevuld moet worden is zo'n schapenvacht ook tijdelijk wel erg handig. Maar eigenlijk moet er niks onder (misschien met springen dan, evt. klappen een beetje opvangen).
Gelpads zijn ondingen, deze trekken tijdens het rijden vaak plat, hoe goed je de schoft ook vrij maakt. Deze gaan vaak op de schoft drukken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:10

Een gelpad doet over het algemeen meer kwaad dan goed, is een keer uit een test gekomen. Mijn voorkeur gaat uit naar een bontshabrak. Behoorlijk kostbaar, maar wel fijn voor het paard. Die bontonderleggers zijn idd een modegril.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:18

Als je zadel alleen goed ligt met iets eronder, dan is dus duidelijk dat je zadel niet goed past. Onder ons dressuurzadel ligt alleen een sjabrak. Onder ons VZH-zadel (dat we alleen bij het springen gebruiken) ligt een gelpad of bontje om eventuele onhandige 'klappen' op te vangen. Lijkt me op zich wel prettig voor de rug van het paard. Maar de uren dat we daarmee per maand rijden zijn op de vingers van een hand te tellen, we rijden vrijwel altijd met het goed passende dressuurzadel.

Aan de andere kant: een goed passend zadel is natuurlijk wel het ideaal. Maar als je een probleem (tijdelijk) kunt opvangen (voorbeelden zijn hierboven al beschreven) met een goed passend 'hulpmiddel' waar het paard geen last van heeft, dan zie ik eigenlijk niet wat er verkeerd is aan zo'n hulpmiddel.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:29

Hier is al een keer een topic over geweest. Stan heeft een gelpad onder het zadel, en dit is op aanraden van de zadelmaker. Stan is 's zomers dikker dan 's winters en in de zomer krijgt hij dus drukplekjes (lees: een paar witte haren). De zadelmaker kon dit oplossen door elke zomer vulling uit de kussens te halen en elke winter er weer bij te doen. Ze zeiden dat ik het ook met een gelpad kon oplossen Knipoog

Quellian krijgt van mij een bontonderlegger, vind ik wijs staan

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:00

Mijn zadel is pas door de zadelmaker na gekeken en ligt inderdaad gewoon goed.Maar omdat je zoveel mensen ziet met gelpad of bontje,vroeg ik me toch af of het niet beter was.Vaak wordt je door wat anderen zeggen aan het twijfelen gebracht.Nu blijf ik gewoon lekker doorhobbelen met zadel zonder gelpad of bontje.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:19

Als je zadel goed past, dan is een onderlegger absolute flauwekul.

Maar om voor een modegril nou zo'n peperduur ding aan te schaffen, nee dank je.. Ik rijd dus ook lekker zonder Lachen

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:19

Ik heb alleen een dekje onder mijn zadel, maar ik dacht juist dat een extra bontje de druk betere verdeelt en de paardenrug extra beschermt, dus ik zit erover te denken om er wel 1 aan te schaffen.
Ik vind gelpads ondingen, ze gaan vaak schuiven en dan is het alleen maar slechter voor de paardenrug, ipv beter.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:16

Yep... ik heb dit een week of twee geleden ook gevraagd.... Als verkoper van de bontjes, pads en sinds kort ook Equiflex, was ik benieuwd naar de ervaringen van Bokkers. Wat wel opvalt is dat de meeste of voor niets, of voor een bontje kiezen (vaak wordt er verwezen naar de test in Bit...)

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:17

Ik had een bontje onder mijn zadel voor Mirk, maar nu met mijn Kieffer zit het zadel geweldig en heb ik het bontje maar verkocht Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:16

Voorheen wilde ik niks anders dan een gelpad, maar sinds ik mijn Christ bontje heb, zweer ik daarbij!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:23

o_floor_o schreef:
Is het echt nodig om zoiets te gebruiken als je een goed passend zadel hebt.


OK dan!

Inderdaad, bij een goed passend zadel is een bontje / gelpad / whatever overbodig!
Sterker nog, het beinvloedt de pasvorm van je zadel, want zo'n ding neemt immers ook ruimte in.

Ik heb m'n zadel op maat laten maken voor m'n huidige paard, en daar komt dus echt verder niets onder, op een zadeldek na Knipoog

Er zijn natuurlijk ook (helaas) veel zadels die net niet helemaal goed liggen. Dan kan een bontje etc. uitkomst bieden (maar kan het ook erger maken). Bij paarden met een gevoelige rug kan het ook een uitkomst zijn (maar neemt niet de oorzaak weg).

Mijn mening is in ieder geval: als het niet nodig is, omdat je zadel echt goed ligt zonder iets extra's eronder, gewoon niet doen Lachen !