Paard aan huis: klopt dit lijstje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:29

Vakantie... wat is dat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:30

Vakantie, wat is dat?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 10:37

Als ik op vakantie ga, breng ik mijn paarden gewoon naar de stal waar Fitz nu ook staat.
Geen probleem dus en worden ze ook nog even lekker doorgetraind.

En anders kijk ik gewoon een bokker lief aan Knipoog , wie wil er nu niet heerlijk buitenrijden met 2 paarden ter beschikking ?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:56

Fitzroy schreef:
Ik heb een lijstje gemaakt met dingen die je allemaal moet regelen als je je paard(en) aan huis wilt hebben.
Kunnen ervaren mensen nog aanvullen of tips geven?

- Hooi/stro inkopen en opslaan
- Mestafvoer regelen
- Trekker met ?? voor onderhoud aan de bak: wat voor
materiaal heb je daarvoor nodig?
- Lichtmast
- Sproei-installatie: is dit echt nodig?
- Onderhoud weiland: hoe en wat?


Hooi stro geef ik je het advies die gewoon bij een fouragehandel te kopen of als je in de buurt van een boer woont daar eens te gaan informeren.Mijn ervaring is dat wat via i-net verkocht word wel redelijk vaak van die prut uit de berm langs de autobaan is.Als je de mogelijkheid hebt tot opslaan zijn de grote balen veel goedkoper dan de kleine balen.

wbt je mestafvoer vraag ook een boer uit de buurt. vooral op maisveld willen ze paardenmest met stro wel hebben (zaagsel is minder geliefd)
Wij mogen het gratis dumpen op het maisland van de overburen.Let wel goed op je opslag dit moet een lekvrije bak zijn.

In het begin hebben wij ook gedacht zonder trekker te kunnen maar als je een beetje bak over wil houden vrees ik dat je er wel aanvast zit.
Om 'm los te trekken maar ook om 'm te slepen. als je 'm vlaksleept vlak voor het gaat vriezen kun je iig in stap in je bak blijven rijden.
Voor het lostrekken hebben wij een egg en voor het slepen hangen we er een aantal trekkerbanden achter.

lichtmast voor je bak moet je geloof ik tegenwoordig een vergunning voor hebben dit moeten we zelf ook nog even uitzoeken vandaar dat die van ons nog niet staan.
bel even naar je gemeente vaak hebben zij nog iets wat beschadigde lantaarnpalen of oudere palen over.Wij hebben er iig 6 gratis gekregen!

wbt je sproeiinstalatie, wij hebben 'm ook niet maar vorig jaar zomer ging ons hele land eraan met de hitte alles was geel.Maar ze zijn zo vreselijkduur.
Toen we 1 weiland net ingezaaid hadden in mei moest dat gesproeid worden met het tuinsproeiertje en dan doe je er dus 2 dagen over....
wbt de bak die sproei ik met de hand en dan ben ik ongeveer een uurtje of 2 zoet als ik het goed doe

Onderhoudweiland doe ik dus met een zitmaaier ik haal om de zoveel dagen de mest eruit en ik maai dus de hoge plekken in het gras.
In het voorjaar word het bij ons wel geinjecteerd omdat het anders amper groeit (ervaring van vorig jaar) en ik in juni al met kale weilanden zit.
Ik heb gewoon speciekuipen in de weilanden staan dus ik of met een kruiwagen vul met water(het achtersteland) of de voorste stukken wei doe ik met 4 tuinslangen aan elkaar.

Tja als je meer vragen hebt, roep maar ik woon hier nu ruim een jaar en we hebben heel wat fouten gemaakt Lachen maar daar ook van geleerd!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:09

Nog even een toevoeging (heb nu pas het hele topic gelezen)
het ligt er heel erg aan waar je gaat wonen.
Ik heb nu met uitzondering van de hengsten de rest 24/7 op het land staan als wij thuis weggaan blijven ze gewoon op het land staan. de kans dat er op het land wat gebeurd is hier net zo groot als in de stal. als er iemand is die kwaad wil kunnen ze op het land zich uit de voeten maken, op stal zitten ze al opgesloten.

Ik heb maar 1 weiland dat echt aan de weg ligt en als ze daar schrikken dan hebben ze ruimte zat ze passen echt wel op voor de draad als er maar flink stroom op staat.

Ik moet er niet aan denken dat ze binnen moeten blijven als er niemand thuis is,ijn moeder is wel vaak thuis maar durft ze niet zo goed binnen/buiten te zetten wat er op neer zou komen dat ze dus op de dagen dat ik werk 1 a 2 uurtjes naar buiten kunnen.

Behalve de trailer en de zadelkamer heb ik mijn spullen niet apart op slot staan

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:02

Fitzroy schreef:
Ik dacht idd ook aan een Rottweiler maar M. wil liever een zeehond *LOL*
Ik vind een hond toch wel noodzakelijk als je in het buitengebied woont.

Ik vroeg me alleen af of de combinatie Rottweiler/paard klikt.


zou ik eerder voor een duitse dog gaan, zijn hele lieve honden tegen mens en dier, is wat aan de hand, verdedigen ze hun huis en haard met hand en tand

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:24

Bij ons op stal zijn 2 kruising terrier ietsjes (niet helemaal duidelijk), maar zolang ze blaffen als er iemand komt, is het geen probleem. Maar ze zijn niet echt heel afschrikwekkend als er iemand komt die de paarden kwaad zou willen.
Een sproei-instalatie hoeft niet zo duur te zijn.
Als je een beetje handig bent, is het de moeite waard.
Wij hebben dan een pomp in de sloot, die zet je een half uurtje voor het rijden aan, en dan is de bak perfect.
Niet te stoffig en zo.
Heerlijk, maja, het zijn niet mijn paarden dus misschien als ik het zelf zou moeten betalen dat ik het dan te veel zou vinden.