Veulen in de trailer, praktijkervaring.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Breezy

Berichten: 14
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:35

Wij hebben Breeze van Texel gehaald toen ze dik 5 maanden was. Ze had toen die dag voor het eerst een halster om en nog nooit vast gestaan. Gewoon los in een anderhalf paards trailer, alle stangen eruit en licht gesedeerd, zeiltje aan achterkant dicht. Was een behoorlijke rit van Texel naar Rotterdam en dan ook nog eens met de boot, maar alles is perfect gegaan!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 18:18

Breezy schreef:
licht gesedeerd



Daar heb ik ook al aan zitten denken, met een beetje Sedalin.

Breezy

Berichten: 14
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:24

Ja Breeze heeft ook sedalin gehad, dan zijn ze wat kalmer en lijkt me wel zo verstandig voor de eerste keer in een trailer...
Ze is nu 14 maanden en al 2 keer meer in de trailer geweest, gewoon vast met zeil open, geen problemen meer, ook niet geoefend ofzo!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:59

KarinvdM schreef:
Daar heb ik ook al aan zitten denken, met een beetje Sedalin.


Heb ik idd bij wise ook gedaan.. 2 streepjes geloof ik..was ook genoeg..

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:47

Ik zou ze geloof ik vast zetten, maar dat dan wel eerst leren.
Vorig jaar met Lyske naar de veulenkeuring stond Lyske al vast in de twee-paardstrailer naast haar moeder, Lyske was toen al 5 maanden oud en had leren vast staan. Toen ze bij moeders wegging na het spenen is ze ook vast staand vervoerd, samen met haar leeftijds- en weidegenootje Jilles.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:04

ik heb Darcey gewoon samen met een mini shet in een koeien trailer gezet. In deze trailer ook wel een schapen trailer genoemd zit een rek voor de achterklep dus dat is echt super. Pony's er in hek dicht, klep dicht en rijden maar.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:34

Ik heb nog nooit een veulen in de trailer gehad, maar ik heb gehoord dat je het beste een jong veulen los in de trailer kan zetten, en als ze wat ouder zijn vast kan zetten.

Wij moeten september naar de keuring met merrie en veulen, en de merrie is heel erg onrustig in de trailer die zwalkt echt van links naar rechts vooral op de snelweg op lange stukken Scheve mond

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:29

Viënna is vorige week zaterdag voor het eerst met de trailer op reis geweest.
Moeder erin en zij liep er zo achteraan, we hebben haar de hele reis niet gehoord (ze stond los in een 2-paardstrailer zonder tussenschot)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:07

Wij nemen altijd een maatje mee en laten het veulen los.
Heeft altijd nog het beste gewerkt.

succes

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:23

Ik probeer de veulens altijd trailer training te geven voordat ze twee maanden oud zijn. Ze gaan dan in een 2-paards trailer met hun moeder maar staan wel apart. Wij hebben een 'veulen schot' gemaakt van groen doorzicht landbouw plastiek dat wij, via ringen, van de stang laat hangen. Het veulen staan dus in zijn eigen 'box' met mama vlak er langs. Er gaat natuurlijk werk vooraf om het beestje te leren op de trailer te lopen en dat de klep dicht gaat. Maar alles loopt heel rustig en tot nu toe hebben wij geen problemen gehad.

In elke geval zou ik nooit een veulen de eerste keer alleen 'vervoeren'. Neem een rustig oude leermeester mee die zich rustig laat vervoeren ... zo neemt het veulen een goede ervaring mee.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:24

Vergeten te melden ... de vloer van de trailer in de 'veulen box' is gestrooid met zaagsel en het veulen staat los.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:25

henk doet het ook met de jonkies........... die gaat gewoon een stukkie rijden met moeders erbij

Pjirkje
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:21

KarinvdM schreef:
Daar heb ik ook al aan zitten denken, met een beetje Sedalin.

Vorig jaar het veulen (5 mnd) naar de opfok op Texel gebracht (waar Breeze vandaan komt?), los in de trailer (alles eruit, alleen stro erin), met een dichte achterklep en één streepje Sedalin. Géén hooi of ander eten geven onderweg, want met Sedalin vertraag je ook de darmwerking, dus kans op koliek... Zelfs een uur in de file overleefd en de wachttijd in Den Helder alleen hinniken; tijdens het rijden en de overtocht per boot was ze muisstil!
Ziet er mooi uit waar jij je veulen heen gaat brengen! OK dan!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:28

Los en trailer helemaal dicht. Het kan 100x goed gaan, maar wat zal jij jezelf voor je kop slaan als het net jouw veulen is waarbij het mis gaat.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:08

batje schreef:
Los en trailer helemaal dicht. Het kan 100x goed gaan, maar wat zal jij jezelf voor je kop slaan als het net jouw veulen is waarbij het mis gaat.


Dat geldt voor vast zetten en los laten staan. Het vervoeren van een veulen is gewoon een risico volle gebeurtenis waar altijd iets mis kan gaan. Wil niet zeggen dat je niet moet proberen om het zo veilig mogelijk te doen natuurlijk. Maar er zijn verschillende meningen over wat de veiligste manier is.

Hoe zei die ene man dat nu ook al weer Verward
"Elk voordeel heb z'n nadeel"