helpt een jonge hengst help help

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lailapri

helpt een jonge hengst help help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 18:48

ik ben bezig met het opvoeden beleren enzovoorts van een 3 jarige welsh hengst (b formaat) het gaat na hoop pech nu eindelijk weer goed. Het zit namelijk zo hij is nogal gevoelig maar wil graag zijn best doen, dt bereik je alleen niet met slaan, maar zijn baas denkt dat wel. Hij heeft een hele minimale opvoeding gehad en alleen van mij baasje doet er niets aan alleen bekappen met geweld nu was hij 2 jaar geleden zo bang voor voetje geven geworden dat hij op zijn billen ging zitten bij aanraken van zijn achterbenen. dit is u al weer en stuk beter en voor is uit te krabben achter ook, maar met veel moeite en gedult een keer kwaad en het is weer klaar, je ken weer opnieuw.

we zijn hem ook aan het inrijden, niets vind hij erg of eng en doet vreslijk zijn best, zadel kan er zo op tuig erom mens erop, je ken dr zegmaar zo opspringen en hij brengt je naar het hek, alleen een bit krijg je dr met geen mogelijkheid in. 2 jaar geleden ofzo heeft zijn baas het wel gedaan ging goed maar toen glipte hij los flink raar doen bokken stijgeren slaan en schuren met het hoofd en knap zij het hoofdstel en daar ging het bitje uit zijn mond. vandaar dat als ik nu een bit in wil doen hij raar gaat slaan met zijn hoofd stijgeren achteruitlopen enz enz. al met al voordat het bit erin zit heb ik al zoveel risico's moeten nemen. Ik ben nu bezig met hoofstel (met bit) om, halster eronder en dan wandelen, niet aan het bit komen maar zodra hij iets wat ontspant hoofdstel weer uit, dit wil ik nog een paar keer doen en dn voorlopig maar even geen bit meer en dan weer eens proberen gaat het goed, mag hij hem weer uit (niet meteen uiteraard anders krijgen we daar weer gezeur over). En dan rustig al meer het hoofdstel en bit gaan gebruiken.

verder heb ik altijd, nouja bijna altijd een knopenhalster om of mijn kaptoom. Met het knopen halter kan ik heel veel met hem, zelfs door plassen en langs enge dingen, dat hoef ik dus met een bit niet te proberen want dan krijgen we stijgers en rare sprongen en dan heel hard er langs racen.

Nou wie heeft er nog wat tips? wat doe ik fout wat goed, wat absoluut wel doen en wat niet, waarvoor uitkijken enzo. welk bit gebruiken, ruberen gaat beter dan ijzer. natuurlijk weet ik al veel anders was ik er niet aan begonnen maar ik kan alijd nog wat meer leren!

Volg drachtige merries Dewi en Myrthe (Goldstar du Bois)
Laila ik ben zo blij dat ik nog elke dag van jou mag genieten.
http://www.stalmyrza.nl voor de fokkerij en verkoop.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 21:09

ps ik ben geen pennymaisiej! en dat beest is van mijn buurman, als ik er niets mee doe doet niemand het en ik vind het wel leuk!

Volg drachtige merries Dewi en Myrthe (Goldstar du Bois)
Laila ik ben zo blij dat ik nog elke dag van jou mag genieten.
http://www.stalmyrza.nl voor de fokkerij en verkoop.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:02

Castreren

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:05

Ik denk niet dat castreren een probleem met een bit op zal lossen. Heel rustig de tijd nemen, weer vertrouwen proberen te geven, je bent volgens mij al op de goede weg Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie