voorsingelsysteem zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

voorsingelsysteem zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 15:16

Hoi,

Wie weet toevallig wat de voor en nadelen zijn van een voorsingelsysteem aan een zadel ?? Zo'n systeem zit b.v. in de Passier zadels.

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:34

Ze werken niet, das beetje een nadeel, haha. Alle paarden waar ik ze op had heb ik er niks van gemerkt.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 15:38

Hoi Fellor,

Domme vraag hoor, maar hoe hoort een voorsingelsysteem dan te werken ????

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:55

Het hoort te voorkomen dat het zadel naar voren schuift bij paarden die daar last van hebben of gewoon om het zadel stabieler te maken, maar dat werkte dus de keren en paarden die ik ermee gereden heb niet.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:07

Ik denk dat het een beetje kort door de bocht is om te stellen dat het niet werkt, maar mijn paard kan er in ieder geval niet mee overweg. Ik heb met Jan van Rijs zo'n 10 A-merk zadels gepast en alle zadels met voorsingel (idd ook Passchiers) leken goed te liggen, maar gaven doo rde voosingel uiteindelijk te veel druk op de schouders waardoor mijn paard niet fijn meer kon bewegen.

Ik denk dat het echt een kwestie van proberen is of het voor jouw paard enige meerwaarde heeft of zelfs in zijn nadeel werkt.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:06

Ik moest juist een zadel met een voorsingel hebben, omdat mijn pony een 'ronde' schoft heeft waardoor een zadel zonder voorsingel alle kanten opschuift. Hij werd mij aangeraden door van Rijs, en hij heeft gelijk gehad, dit zadel ligt erg stil, en zit dus niet meer in de weg voor zowel mijn pony als voor mijzelf Lachen .

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 18:48

Hoi,

Grappig, 2 reacties mbt tot het voorsingelsysteem aangeraden door van Rijs.
Ik heb namelijk mijn huidige zadel ook bij van Rijs gekocht, eentje met voorsingelsysteem dus.
Ik begon dit onderwerp omdat ik het idee heb dat mijn zadel "in" de schoft van mijn paard drukt. En daarbij schuift het aan de achterzijde.
Mijn paard was al teruggevallen naast zijn schoft toen ik het zadel kocht en dit is nu ( na 2,5 jaar ) nog steeds zo. Maar hij loopt wel erg ruim.
Dat is een beetje het vreemde, hij wordt kennelijk niet gehinderd in zijn bewegingen, maar bouwt aan de andere kant dus ook geen bespiering op Verward
Ik kan me voorstellen dat een voorsingelsysteem werkt bij een paard met een goed ontwikkelde schoft. Maar ik heb het idee dat als de bespiering naast de schoft al weinig is, het tegenwerkt ???!?
Ik zie eigenlijk ook geen reden om op mijn paard met een voorsingelsysteem te rijden, mijn vorige zadel schoof helemaal niet.

Dus wat zijn, volgens jullie, de redenen om te rijden met een voorsingelsysteem ? Het tegen gaan van schuiven, toch ? Maar wanneer schuift een zadel, bij wat voor bouw van een paard ??

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 18:51

Hoi Marijn4045,

Dat voorsingelsysteem werkte dus niet bij jouw paard. Zagen jullie dat gelijk of heb je wel een zadel met voorsingelsysteem gekocht en kwam je er later achter ?
Het vervelende is namelijk dat mijn paard wel heel ruim loopt op het zadel, maar ik vind het zadel mega knellen naast zijn schoft. Van Rijs heeft dit bij aanschaf niet gecontroleerd ( hij kwam niet in de buurt van mijn paard, kennelijk zag van Rijs er erg eng uit in de ogen van mijn paard ).

Groetjes,

Maris

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:51

mijn passier had geen voorsingel, die heb ik door van rijs er op laten zetten omdat het zadel schoof. hij had constant een open schoftwond er van.
bij mij werkte die prima en willem heeft echt geen goed bespierde schoft. het zadel schoof niet meer, geenlast meer van wondjes.. maar ja.. dan was er wel weer wat anders waardoor het zadelniet goed ligt... lastig als je paard van bespiering wisselt..
heb nu dus een ainsley zonder voorsingel die niet schuift.

maar als de voorsingel heel strak zit dan kan hij idd in de schoft gaan knellen. dat had ik ook naarmate de vulling uit de kussens weg gereden was....
maar niet elke voorsingel systemen zijn het zelfde.. die van mij was net onder de kniewrong gezet... maar je hebt ze ook anders...

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:54

Ik heb ook een Passier met ingebouwde voorsingel.
Bevalt prima! Eindelijk een zadel dat blijft liggen Haha!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:52

Maris schreef:
Hoi Marijn4045,

Dat voorsingelsysteem werkte dus niet bij jouw paard. Zagen jullie dat gelijk of heb je wel een zadel met voorsingelsysteem gekocht en kwam je er later achter ?
Het vervelende is namelijk dat mijn paard wel heel ruim loopt op het zadel, maar ik vind het zadel mega knellen naast zijn schoft. Van Rijs heeft dit bij aanschaf niet gecontroleerd ( hij kwam niet in de buurt van mijn paard, kennelijk zag van Rijs er erg eng uit in de ogen van mijn paard ).

Groetjes,

Maris


Dat klinkt mij absoluut niet als Jan van Rijs... Hij is ruim een uur met mij bezig geweest en we hebben alle zadels uitgebreid geprobeerd (stap, draf en galop). Ik heb daarvoor een tijd een Euroriding (ook bij Jan gekocht, ik zweer bij dat bedrijf!) gehad met voorsingel en daar liep Tjalko goed mee, maar zat ik niet lekker meer op.
Tijdens het passen, ging Jan er vanuit dat Tjalko weer een zadel met voorsingel nodig had, maar de praktijk bleek anders... Hij werd heel erg kort en ging knikken in zijn hals. Er waren zelfs zadels waarmee hij niet eens wilde draven. Hoe dat kwam, weet ik niet, maar dat is ook niet belangrijk.

Als jouw paard wel fijn loopt met dat zadel, zal het waarschijnlijk een keer goed moeten worden opgevuld. Een zadel moet ook aan de voor-zijkant van de zweetbladen dragen (Zeg maar onder de knie-wrongen). Standaard zijn zadels daar nauwelijks opgevuld, waardoor een zadel naar voren kan kantelen.

Dta Racer van Ilse juist een zadel voor voorsingel kreeg van Van Rijs, gheeft alleen maar aan dat het heel erg paard-afhankelijk is! Racer lijkt in niets op Tjalko en heeft dus een ander tuype zadel nodig...

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:55

Maris schreef:
Hoi,
Dat is een beetje het vreemde, hij wordt kennelijk niet gehinderd in zijn bewegingen, maar bouwt aan de andere kant dus ook geen bespiering op Verward

Dat klinkt voor mij dus als een rijtechnisch probleem, in plaats van een zadelprobleem! Als je paard fijn loopt onder het zdael zou ik daar voorlopig niets aan veranderen. Heb je geen les? Misschien dat je instructeur je kan vertellen of je paard voldoende ruggebruik heeft tijdens het rijden.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 15:21

Hoi Marijn4045,

Op dit moment rij ik alleen buitenritjes ( paard heeft net een peesblessure gehad, dus de bak vind ik te zwaar ). Maar ook in de tijd dat ik dressuurmatig reed, geen verbetering qua bespiering.
Ik weet niet of ik het al had geschreven, maar de afgelopen 1,5 jaar is mijn zadel al 3 maal opgevuld ( laatste keer heeft van Rijs er alles uit gehaald en helemaal opnieuw gevuld ). En nu val ik dus alweer naar voren !
Beetje vaak opvullen dus.
En mijn paard blijft giga boos met opzadelen en aansingelen, terwijl hij met het boomloze zadel 0 problemen had ( en dat gelijk al de eerste keer met opzadelen ). Zegt toch ook wat !

Nog even voor de duidelijkheid, toen ik mijn zadel kocht bij van Rijs, is hij idd wel 1,5 uur ofzo geweest en heb ik op verschillende zadels gereden. Op mijn huidige zadel liep mijn paard het best en zat ik het lekkerst. Alleen kwam van Rijs dus niet in de buurt van mijn paard, dus heeft hij niet met zijn handen kunnen controleren hoe het zadel lag etc ( ik moest zelf het zadel op de rug van mijn paard leggen ).

Zit er nu aan te denken om mijn zadel niet te laten opvullen, maar te gaan rijden met een zachte pad ofzo onder de voorboom. Zo krijgt de schoft wellicht meer ruimte.

Groetjes,

Maris

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:16

Maris schreef:
Hoi Marijn4045,

Op dit moment rij ik alleen buitenritjes ( paard heeft net een peesblessure gehad, dus de bak vind ik te zwaar ). Maar ook in de tijd dat ik dressuurmatig reed, geen verbetering qua bespiering.
Ik weet niet of ik het al had geschreven, maar de afgelopen 1,5 jaar is mijn zadel al 3 maal opgevuld ( laatste keer heeft van Rijs er alles uit gehaald en helemaal opnieuw gevuld ). En nu val ik dus alweer naar voren !
Beetje vaak opvullen dus.
En mijn paard blijft giga boos met opzadelen en aansingelen, terwijl hij met het boomloze zadel 0 problemen had ( en dat gelijk al de eerste keer met opzadelen ). Zegt toch ook wat !

Nog even voor de duidelijkheid, toen ik mijn zadel kocht bij van Rijs, is hij idd wel 1,5 uur ofzo geweest en heb ik op verschillende zadels gereden. Op mijn huidige zadel liep mijn paard het best en zat ik het lekkerst. Alleen kwam van Rijs dus niet in de buurt van mijn paard, dus heeft hij niet met zijn handen kunnen controleren hoe het zadel lag etc ( ik moest zelf het zadel op de rug van mijn paard leggen ).

Zit er nu aan te denken om mijn zadel niet te laten opvullen, maar te gaan rijden met een zachte pad ofzo onder de voorboom. Zo krijgt de schoft wellicht meer ruimte.

Groetjes,

Maris


Hmm, blijft een moeilijk verhaal dan... Dat je dressuurmatif reed wil natuurlijk nog niet zeggen dat je automatisch op de juiste manier aan de rugspieren aan het werken was. Je kan ook juist het tegenovergestelde bewerkstelligen.
Kan je anders niet een paar wkeen alleen maar bijgezet longeren? Ik kan me voorstellen dat dat nog te zwaar is na een blessure, maar daarmee kan je onbelast aan de rug werken.

Ik zou er zeker niets onder gaan stoppen. Hoe kan je nou ooit ruimte maken door ruimte op te vullen??? Wat je wel kan proberen (truc van Jan van Rijs) is 2 Eskadrononderlappen in drieën vouwen en die aan weerszijden van het zadel onder de kniewrongen doen. Dus tussen je paard en je zadel. Als het ged is gaat je zadel dan wat meer dragen aan de zijkant, zodat er meer ruimte bij de schoft ontstaat.

Maar goed, ik zou er in elk geval voor zorgen dat er nog een keer naar wordt gekeken, door Van Rijs of door een ander (StaRho uit Rhoon). Anders blijf je tobben...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 15:02

Hoi Marijn 4045,

Hoezo toevallig ????
Gisteren ben ik bij Sta Rho geweest. Kreeg daar te horen dat als ik na 10 min. rijden zonder dekje geen haren de verkeerde kant op zag, en als het diepste punt van het zadel precies in het midden ligt het zadel goed is/ past.
Nu weet ik bijna zeker dat het diepste punt niet in het midden ligt ( ik val immers naar voren ). Dan zou het opgevuld moeten worden volgens Sta Rho.

EN, zonder te weten van de tip van van Rijs, ik heb gisterenavond met Eskodron onderlappen gereden ( Echt waar, toevallig !). Ik had ze door de helft gevouwen en zo gelegd dat het zadel meer omhoog lag van voren ( zat veel beter !). Dus niet de lappen onder de wrongen gelegd maar meer onder de kussens zeg maar.
Want het lijkt me dat op dit moment de boom te wijd is voor mijn paard, hij ligt te laag boven de schoft ( net 1 vinger ), door de Eskadron lappen heb ik het zadel dus opgehoogd.
Das niet wat jij bedoeld toch ??????? Van Rijs legt ze wat meer naar onderen, begrijp ik ?!?

Heeeel erg bedankt voor al het denkwerk hoor !


Groetjes,

Maris