wel of geen hoefsmid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

wel of geen hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 19:51

Hoefsmid of geen hoefsmid,

Morgen komt de hoefsmid voor mijn 2 ponys bij spirit verwacht ik geen problemen maar bij noor wel.

Het uitkrabben van haar hoefjes gaat zo moeilijk ze laat het bijna niet toe voor gaat nog wel maar achter niet.. ze vind het nog steeds 'eng' en daarbij gaat ze meteen hangen of springt weg.

Dus heb nog een weg te gaan met die hoeven, maar toch komt de hoefsmid. Ik weet bijna 100% zeker dat ze dit eng zal vinden en raar zal doen.

Het bekappen is wel nodig, niet zo hard als bij spirit maar toch.

Wat zouden jullie doen? laten bekappen of niet morgen? zoja met of zonder injectie ( kom niet op het woord)

Wil nameljk niet dat ze bang van de hoefsmid wordt.

Verder iemand nog tips?


Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:53

Bedoel je een verdoving (injectie?)?

Ik denk dat je hoefsmid zelf wel wat truucjes/oplossingen heeft om je pony goed te bekappen. Niet laten bekappen is ook geen optie, omdat zoals je al aangeeft het wel nodig is!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:55

gewoon laten bekappen, die smeden zijn egt wel wat gewend hoor!en als het niet gaat hebbe ze ook wel een oplossing, praam erop of verdoving, komt goed, ik neem aan dat ze in het verleden zeker wel vaker bij de smid is geweest!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 19:55

Lydiia schreef:
Bedoel je een verdoving (injectie?)?


Haha! die bedoelde ik ja.... Schijnheilig

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:00

Princess schreef:
gewoon laten bekappen, die smeden zijn egt wel wat gewend hoor!en als het niet gaat hebbe ze ook wel een oplossing, praam erop of verdoving, komt goed, ik neem aan dat ze in het verleden zeker wel vaker bij de smid is geweest!



Of ze vaker is geweest... weet ik eigenlijk niet. Ze is net 1 jaar, en ik heb (2mnd ongeveer) haar gekregen. Verder nooit bekapt naar mijn weten.. verder ook niet naar gevraagd Bloos toen ik haar net had mocht ik haar niet aanraken, alleen haar hoofd. Ze was helemaal groen...
Ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven maar zal eens bellen morgen

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:01

Wij hebben op stal ook zo'n pony staan die moeite heeft met voetjes op tillen..
als je hoefsmid rustig is en niet meteen boos wordt.. dus echt de tijd neemt gaat het goed.. hoe de pony bezig met zijn/haar hoofd..

Wij deden met een schep biks steeds kleine beetjes geven.. en elke keer als ze braaf was zeggen dat zze dan ook braaf is..

succes

loeslover
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:08

mijn pony vin dhet soms ook eng maar dan houd me vader loes vast en zet dr in dr stal en dan komt de hoefsmit en die bekapt dr rustig soms wil ze dan trappen...maar ze krijgt geen verdoving ofzo...

Loes <3
Ulinda! <3

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:46

als je een rustige hoefsmid hebt die begrijpt dat paarden bang voor hem bkunnen zijn zal hij toch wel vorzichtig en rustig genoeg zijn zodat het beestje vertrouwen in hem krijgt...

mijn smid is zo'n smid hij is echt super... hij heeft spirit trouwens ook altijd bekapt... echt een wereldvent....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 09:34

Ja ik weet niet hoe hij is het is een leuke vent en mijn vorige pony ging altijd goed, maar omdat het beestje zelf zo mak was Lachen


Maar als hij vraagt of ik verdoving wil of niet wat zouden jullie dan kiezen?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:20

niet, het is alleen maar het uitstellen van een probleem.
Zeg gewoon dat her haar 1e x is, dan houdt hij er vast rekening mee, ze moet het toch een keer leren.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:20

ik ga helemaal met jackim mee!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:00

Igor wordt altijd met een verdoving bekapt. Ik heb hier ooit een topic over gestart. Ik wilde zonder verdoving, de eigenaresse niet. Het antw in dat topic was toen...
Als je een paard hebt wat panisch is op de benen, en het krijgt geen spuitje, zal hij nooit de smid meer accepteren. Een spuitje is dus beter omdat het paard daar zelf ookrustig onder blijft...
Ps Sabiha was echt super bij de smid... Miss valt het allemaal wel mee

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:38

Hier mijn topic toen der tijd. Igor is maandag naar de smid geweest, en dus weer platgespoten. Het verschil is wel dat Igor echt panisch is op zijn achterbenen. Hij heeft daar ook oude lelijke littekens zitten dus wrs is het gewoon een trauma...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Marjan_85
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:52

Een goede hoefsmid weet heel goed hoe hij met dergelijke gevallen om moet gaan. Zo iemand gaat gewoon heel rustig en geduldig te werk. Waarschijnlijk heeft het nog positieve gevolgen ook.

Mijn shetje was ook altijd heel moeilijk, totdat de hoefsmid was geweest, want vanaf dat moment tilt ze haar hoeven netjes op Haha! . Dus als iemand nog een hoefsmid zoekt, weet ik een hele goeie! (Hij woont in Renswoude, maar rijdt dagelijks het hele land door.)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:17

griebels schreef:
Hier mijn topic toen der tijd. Igor is maandag naar de smid geweest, en dus weer platgespoten. Het verschil is wel dat Igor echt panisch is op zijn achterbenen. Hij heeft daar ook oude lelijke littekens zitten dus wrs is het gewoon een trauma...



Hmm topic vergeten bij te voegen Haha!
[VMR] Hoefsmid, Igor platspuiten???

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:02

Par heeft in het begin sedalin gehad, omdat ze ook panisch werd bij de hoefsmid en moordneigingen kreeg Haha!

Met de sedalin maakte ze wel alles mee, ze probeerde ook nog het 1 en ander maar ze werd trager, dus de hoefsmid kon er beter op reageren.

Ik vind verdoven dus niet uitstellen, ze zijn er gewoon bij, alleen worden ze trager, Par is 2 keer verdoofd en daarna was het niet meer nodig.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:08

hoe is het gegaan?

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:39

Toen ik mijn paard net had moest ze dringend bekapt worden, maar ze gaf toen nog geen voetjes. Heb haar een halve spuit Sedalin gegeven, daarvan zijn ze niet echt suf, maar wel een beetje, als ze dan bijv proberen te stampen kunnen ze niet meer zo goed mikken. Ik had de hoefsmid op voorhand verwittigd dat het om een groen paard ging, en die heeft het heel rustig aangepakt. Ervan uitgaan dat hoefsmeden dat allemaal maar gewoon moeten zijn en goed vinden als paarden zich niet gedragen vindt ik nogal grof eigenlijk. Dus ik zou in jouw geval ofwel wat Sedalin (allez ja, ofwel Sedalin voor honden ofwel iets anders, want Sedalin voor paarden is niet meer verkrijgbaar, in Belgiƫ toch niet, maar Sedalin voor honden is juist hetzelfde) geven ofwel nog wat wachten en oefenen met voetjes geven. Maar ik zou gewoon voor de Sedalin gaan, als je een rustige hoefsmid hebt goede ervaring voor je paard....

Je wacht nadat je de Sedalin gegeven hebt wel best minstens een half uur....

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:19

Ik kan wel even voor Seren antwoorden Haha!
Het is goed gegaan, bij allebei de pony's

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

giulia

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:09

mijn paard deed ook heel moeilijk met de hoefsmid ze is een jaar lang onder verdoving geweest en het langzaam afgebouwd maar bij de fokker werd ze warm beslagen ik denk dat ze dat heel eng heeft gevonden en dat ze daarom zo raar deed maar nu staat ze practisch ta slapen ik weet niet of de jouwe warm of kopud gedaan word maar dat maakt soms wel uit!!!! succes

een arabier is en blijft het mooiste ras!!!!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:34

Je kan hem beter laten bekappen, dan hem zo te laten staan (je zegt dat het nodig is)

Dan krijg je alleen maar meer problemen, waar je niet vrolijk van word en bovendien overwint hij zijn angst dan helemaal niet!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, Marjelle1992, MyrtheJ, Veldbloem en 67 bezoekers