Hengsten "ingebroken" bij merries.. wat nu ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Hengsten "ingebroken" bij merries.. wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 21:55

Vanmiddag gingen wij met een potentiƫle koper naar een aantal welsh merries in een van onze weides in Duitsland. Tot onze schrik waren de draden bij de ingang van de weide platgewalst ! Ojee... maar in de verte zag ik toch wat pony's dus de eerste schrik was al snel over.

Totdat de koper zei... oohh... ze staan er nog wel in de verte: "ALLE VIER".
Vier ? vier ?? vier ????......er horen er maar twee te staan.
Kortom, er bleken ook nog twee hengsten bij in te staan die blijkbaar elders ontsnapt waren en ingebroken bij de twee merries.

De potentiƫle koper werd vervolgens vakkundig door de hengsten uit de weide verwijderd, en het ziet er naar uit dat de merries nog gedekt zijn ook, wat dus niet de bedoeling was Het gaat om een twee- en een driejarige merrie.

Maar wat nu ?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:58

Als de 2 hengsten niet van jullie zijn dan zijn de eigenaars van die hengsten aansprakelijk.
Dan zou ik met die mensen contact op nemen en bespreken wat er gaat gebeuren.
Succes ermee!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:58

De veearts halen, en kijken of ze werkelijk en drachtig zijn. En als dat zo is, denk dat je alleen kan wachten tot de veulens er zijn Verward

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:59

Achterhalen wie de eiganaar van de hengsten is en hem aansprakelijk stellen voor de schade.
Misschien kan de dierenarts evt vruchtjes afknijpen.
Kan hij mooi de kosten daarvan betalen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:01

Tsja hangt van een aantal zaken af:

- zijn de hengsten van jullie of niet (zo ja, dan weet je iig goed hoe de bloedlijnen van de potentiele vaders zijn Knipoog zo nee, dan kun je een stevig woordje met de eigenaar gaan wisselen)
- is het jullie land of niet? (jullie land valt er weinig aan te doen, als jullie het land huren dan kun je ook een stevig gesprek met de eigenaar van het land aan gaan).
- dan is er ook nog de mogelijkheid dat de hengsten op een landje stonden dat weer van iemand anders is (volg je het nog Haha!) dan kun je de eigenaar van dat landje eens toespreken Haha!.

Veel toespreken dus en hopen dat de merries niet drachtig zijn Haha!.

En verder ga ik mee met Billy Lachen.

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:08

Het is misschien hard, maar een dierenarts kan de vrucht (als ze dus drachtig zijn) heel eenvoudig weghalen.
Er is dus geen noodzaak om de (jonge!) merries een ongewenste dracht uit te laten dragen.

Natuurlijk wel zorgen dat de eigenaar van de hengsten de dierenarts kosten betaalt..

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 22:12

Het zijn niet onze hengsten, maar ik kom er wel achter van wie de hengsten zijn. Maar ja... welke van de twee heeft gedekt. Ik ben er zojuist achter dat de hengsten ontsnapt zijn uit een naburige weide waar 4 welsh hengsten stonden van twee verschillende eigenaren. Twee zijn er ontsnapt en ingebroken en morgenochtend gaan de twee eigenaren er naar toe om ze er uit te halen. Ze kunnen nog lekker een nachtje hun gang gaan Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 22:27

Tody schreef:
Het is misschien hard, maar een dierenarts kan de vrucht (als ze dus drachtig zijn) heel eenvoudig weghalen.
Er is dus geen noodzaak om de (jonge!) merries een ongewenste dracht uit te laten dragen.

Natuurlijk wel zorgen dat de eigenaar van de hengsten de dierenarts kosten betaalt..


Dit is inderdaad wel de meest simpele optie om geschillen over schadebepaling te vermijden, en ook om de schade op een nuchtere manier vast te stellen. Eventuele andere opties blijft dan oveleggen.

Er zit nog wel een raar verhaaltje achter opeens. De betreffende eigenaren ken ik goed, waren klanten van mijn hengstenweide, en op een of andere manier hebben ze nu zelf een hengstenweide in de buurt geregeld bij de zelfde grondbeheerder. Ben ik niet zo blij mee.

Ik had al wel vermoedens, want de beheerder deed erg geheimzinnig toen ik hem vanavond belde. Eerder ook al toen ik er naar informeerde.
Vandaar ook dat ik nu al achter de eigenaren ben... de beheerder wist het niet.... moest zijn vader vragen.... bla bla bla...

Van de eigenaren hoor ik nu opeens dat ze alleen maar met de zoon te maken hebben, dus ik word gewoon voorgelogen Lachen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:31

Je kan de merrie's inderdaad gewoon laten doorspoelen.