Opjagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:37

Opjagen houdt natuurlijk voor iedereen iets anders in. Bij jou betekent opjagen denk ik dat je m wegjaagt, daar kunnen ze inderdaad bang van worden, maar als je m gewoon laat lopen vind ik dat daar niets mis mee is. Als het paard er ang van wordt of hij/zij voelt zich niet op haar gemak, dan vind ik dat ook niet kunnen. nou doeg!:wave:

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:40

o_floor_o schreef:
Opjagen houdt natuurlijk voor iedereen iets anders in. Bij jou betekent opjagen denk ik dat je m wegjaagt, daar kunnen ze inderdaad bang van worden, maar als je m gewoon laat lopen vind ik dat daar niets mis mee is. Als het paard er ang van wordt of hij/zij voelt zich niet op haar gemak, dan vind ik dat ook niet kunnen. nou doeg!:wave:


Ik denk idd ook dat als je paard trillend in een hoekje gaat staan door de zweep of door jou vertoning dat het duidelijk niet meer leuk is
Maar voor sommige paarden betekent het de grootste lol Haha!

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:09

Opjagen als Ranja alleen in de bak staat, heeft totaal geen zin. Hij vind daar duidelijk niks aan en ik ook niet. Hij rent van hoek tot hoek over de lange zijde en ik kan er dan zeg maar achteraan. Dus wie is wie dan aan het opjagen Haha!
Nee, maar als hij met een vriendje in de bak staat is het wel geweldig om te zien hoe hij uit zijn dak kan gaan. En dan hoef je echt niet druk met een zweep achter ze aan te rennen. Maar dan is het duidelijk dat ze lol hebben, anders hoeft het van mij ook niet.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:52

Ik vind het vreselijk irritant!!! Namelijk omdat meestal andere mensen het doen die te lui zijn om iets met hun paard te doen dus m in een paddock knallen en dan gaan opjagen (want tja hij moet wel iets bewegen) en die dan geen rekening houden met mijn paard dat in de paddock er naast staan en een halve rolberoerte krijgt en wegspringt en sliding stops maakt en zo kans op blessures heeft...

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:13

Ik ken een paard dat, na een tijd op rust gestaan te hebben, is opgejaagd in de bak. Hij maakte zo'n rare beweging dat hij zijn been brak. Dat was dus einde verhaal paard.... Sindsdien mag er bij ons (terecht) niet meer worden opgejaagd.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:16

Ik doe he nooit en hoef het ook niet te proberen. Ik ga er met mijn zweepje of handen wapperend achteraan, hij rent even weg, blijft vervlgens staan, als ik weer wat probeer blijt hij óf uitdagend staan óf hij begint te bokken of iets dergelijks.. een paard wat niet loopt, daar is de lol snel af Haha!

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:17

mijn vorrige pony jaagde ik ook altijd op..
(voordat ik ging rijden..)
anders was hij onhandelbaar....(dus na opjagen was hij iets rustiger.. Haha!)
maar mischien ligt dat ook aan wat voor pony je hebt...?
want pony van mn vriendin word altijd helemaal gek..en rent tegen of langs het hek enzo.... Verward
dus weet het ook niet...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:20

Op de een of andere manier gaat het altijd mis als ik een paard opjaag...Houd het voortaan dus maar bij flink doorlaten lopen tijdens het rondslingeren Knipoog

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:26

Tong uitsteken

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:40

Opjagen is bij mij een groot woord.

Felix en Danno gaan altijd samen in de bak, de ene keer gaan ze helemaal uit hun dak en de andere keer gebeurd er niks.
Meestal laat ik ze ff rennen en na 2 rondjes grijpen ze elkaar naar de poten en gaan een potje stoeien... dan weer ff rennen en bokken en weer stoeien.

Soms staan er ook andere paarden en moet ik regelmatig mijn stalgenootjes waarschuwen dat ze niet te veel er achteraan zitten, de bak is klein(20x40) dus niet gecshikt voor die cross partijen.
Een fjord bij ons heeft hierdoor zijn hoefbeen gebroken(is volledig hersteld ). Dus daarom beheerst opjagen.

Je krijgt er soms wel spectacel foto's van(zie profiel)

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:02


promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:11

heeft ook wel te maken met wat voor pony je hebt denk ik!
want er zijn pony's die helemaal gek worden..en zich dan ook letterlijk kapot lopen..
maar er zijn ook pony's die het echt leuk vinden..en gewoon hard gaan rennen...
dus daar zit denk ik ook wel een verschil in..

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:29

Wij 'jagen' de paarden soms ook op, maar het idee erachter is eigenlijk meer dat je ze longeert zonder lijntje...je vraagt gewoon rustig alle gangen van ze en zoals bij het longeren heb ik ook een duidelijk commando wat betekent dat ze naar me toe mag komen bij het "opjagen"... Natuurlijk moet je hem wel goed instappen en uitstappen (dat doen we dus altijd ook wel)...wij doen het toch meestal gewoon om ze eens lekker uit te laten rennen, vinden ze allemaal heerlijk! Maar nooit in de wei...dat is een plek waar ze mogen niksen..

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:33

Ik jaag mijn paard ook weleens op, maar meestal loopt hij met een ander paard los en dan gaan ze uit zichzelf al lopen rennen Haha!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:54

Mijn paard hoeft niet opgejaagd te worden, die gaat uit zijn eigen wel te keer als hij los is...

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:52

Je hebt natuurlijk opjagen en opjagen....

Die mensen die staan te flippen in de bak en als een gestoorde dat paard naar het leven staan en helemaal over de zeik jagen , die zijn echt niet goed wijs

Dat zie je bij kinderen en tieners vooral vaak , die maken dat paard dan echt bang Scheve mond

Opjagen is voor mij , spelen met je paard , hem een excuus geven om lekker te rennen , scheuren , showen en bokken Haha!

Beetje gek maken zodat hij z'n ei kwijt kan en zich stoer , PAARD kan voelen

Als ik Rena los in de bak zet dan wandelt ze naar de eerste de beste pluk gras langs de kant....ook al staat ze dag en nacht in de wei Rolleyes

Daar is dus geen lol aan.

Ik longeer haar regelmatig los in de bak , dan loopt ze "vanzelf" netjes in de volte om me heen. Als ik toch al niet zo gemotiveerd ben om serieus aan het werk te gaan zo , en zij loopt steeds uit die volte , is wat dribbelig en snuiverig , dan maken we er wel speelkwartiertje van

Lekker een beetje gek maken , met halstertouwtje in de hand.
Af en toe een commando tussendoor , overgang of vanuit volle galop flitsend halthouden , sliding in de hoek en razendsnel omdraaien , gevolgd door een vieze bok : geweldig vindt ze dat *LOL*

Ik hoef er op zich weinig aan te doen , ze vindt het echt leuk.

Ik hou alleen in de gaten dat ze het niet TE bont maakt qua rare bewegingen Nagelbijten / Gniffelen

Soms komt ze langs om me uit te dagen en zie ik dat er nog wel wat opgekropte energie inzit Haha! Dan kom ik echt even met een dreigend wegjaag-geluidje snel en laag op haar af terwijl ze langsrent in galop , alsof ik haar wil grijpen en opvreten Tong uitsteken

Dan gaan die oortjes erop en geeft ze een paar vieze bokken , je ziet haar gewoon genieten , vanuit zichzelf bokken doet ze niet , als dame moet je wel een goed excuus hebben *LOL*

Nu is het ook wel grappig dat het Shet-veulentje meeloopt , de bak is een rechthoek met tapijtsnippers met van die lage metalen stokjes met een enkel stroomdraadje eromheen. Dat kleine ding schiet er gewoon onderdoor.

Dan gaat hij heel irritant zo vlak voor Rena lopen , haar van de hoefslag afdrukkend Rolleyes

Laat ik Rena even lekker vlot aangalopperen , dan knalt die kleine keihard mee over de lange zijde , knalt onder het draadje door en gaat al bokkend nog eens tientallen meters in een rechte streep verder in de wei , Rena gefrustreerd achterlatend want die moet de bocht van de bak volgen natuurlijk *LOL* Laat ik haar dan draaien in de volgende hoek en weerverder galopperen , dan knalt hij er weer als een bezetene langs over de hoefslag Tong uitsteken

Leg ik balkjes neer , Rena gaat er langs maar die kleine die mikt er echt op en gaat er flitsend overheen , vindt 'ie geweldig. Hij zoekt ze echt op Lachen

Ze staat nu met andere paarden op de wei dus in de wei jaag ik niet op.
Alleen 1 of 2 keer per jaar als ze zich niet laat pakken in de wei , dan laat ik haar LOPEN totdat ik haar wel te pakken krijg. Met een beetje geluk blijven de andere paarden dan rustig doorvreten Lachen

Toen ze op de vorige stal nog een weitje voor zichzelf had , iets van 50 bij 50 meter denk ik , joeg ik haar daar wel op af en toe.

Ze vindt (voet) ballen maar niks en ik had zo'n blauwe speelbal voor haar waar ze niet naar omkeek. Af en toe een beetje aandacht aan besteedt en toen was de angst ervanaf. Maar ze kon toch heerlijk "bang" ervoor spelen , en dan speelden we wel eens met die bal. Zij knallen door die wei en echt zo uitdagend kijken en snuiven , zich verkneukelend op het moment dat ik die bal haar richting op zou schoppen , de enthousiaste spanning droop er vanaf , echt mooi *LOL*

Als ze dan volop aan kwam zetten over het rechte stuk , riep ik : let op !
en gaf die bal een rotschop naar haar toe , zodat die precies achter haar langs ging , en dan gaf ze een doodschop - bok ernaar , ge-wel-dig vond ze dat Lachen

Of ik mik die bal een stuk voor haar zodat ze er al zwaar bokkend voor uitwijkt , in een hoekje uitdagend snortend en wat hijgend van inspanning staat te wachten totdat ik weer bij die bal ben , dan patserig op me af komen en weer *ieeeeeeeeeeh !!! Hyper! * wegvluchten als ik de bal maar een cm beweeg Haha!

Naderhand moest ze dan weer even aan de bal snuffelen en kreeg ze een brokje naast de bal , dan boeide die ook niet meer.

Was alleen een schitterend excuus om lekker gek te doen en stevig naar te bokken

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:20

Ik 'jaag' mijn verzorgpony soms oo kwel op.. als jullie het zo willen noemen. Ik zet haar in de wei, sluit de andere weides af en ze rent al. Ik moet haar altijd flink terugnemen omdat ze niet wil stoppen, ze geniet er ook echt van. Gaat ze ook helemaal showen enzo. Hubolover zet haar pony er dan bij, hij is best sloom en heeft af en toe een duwtje nodig (dus de zweep even oppakken) Maar hij heeft er wel allemachtig veel plezier in, mét de zweep. Hij rent ook achter sunny aan, ze proberen elkaar in te halen bokken een paar keertjes gaan dan weer op de rem etc.. Ik doe dat voornamelijk als ik een paar dagen niet ben geweest, om al die opgekropte energie eruit te halen. Verder doe ik het niet, meestal stap ik er gewoon op om te rijden. De laatste keer dat ik haar heb losgegooid was in januari ofzo, vind het af en toe leuk. Maar voor je het weet wil die muts van me niet meer aan de longe lopen omdat ze liever zelf bepaald waar ze heen gaat.. We spelen altijd een soort van tikekrtje, ze staat dan in het hoekje naar me te kijken, ik loop erheen en ze sjeest weg. Bij haar heb ik absoluut geen zweep nodig, maar k heb hem wel altijd naast me op de grond liggen. Mocht ze in paniek raken ofzo, dan kan ik haar met de zweep een andere richting opsturen.

[edit: losgooien etc. doe ik ook nooit zonder peeskappen en kogelbeschermers. Sunyn tikt toch al makkelijk aan, dus die heeft ze dan wel dubbel en dwars nodig ]

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:53

Goh, tjza, ik gooi ze ook wel eens de wei op en dan kunnen ze lekker ravotten. En ik geef ze af en toe ook wel eens een zetje. Ik vind dat er niks mis is met opjagen (ze dus s n keertje flink de benen laten strekken ) maar zolang het maar gecontroleerd gebeurd. Dus niet et 1e de beste stuk wat je tegenkomt, ze erop donderen en maar laten rennen. Of ze in het zweet laten lopen, da doe je maar als je flink gaat rijden. Ik vind dat je het "opjagen" een beetje als een soort "spelletje" met ze moet kunnen doen, ze moeten het leuk vinden. (het is namelijk wel de bedoeling dat je ze dus weer de wei uit kan halen zonder dat ze bang oor je zijn ofzo. )

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:04

ik denk dat de boer me vermoord als ik een paard in de wei zou opjagen, dan lopen ze het hele land aan gort!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:27

In de wei doe ik het eigenlijk ook nooit.
Maar in de bak jaag ik Regina ook wel eens op, en niet om haar beweging te geven (ze staat toch al de hele dag buiten), maar puur om voor de afwisseling van het gewone werk even te spelen. En mooi dat ze het vind! Ik heb er ook geen zweep, touw of niets bij... alleen stemhulpen en een keer haar kant op springen zijn genoeg.
Als we ze met z'n tweeën neerzetten, kan je na een tijdje in het midden gestaan te hebben ook net zo goed weggaan dan blijven ze elkaar wel gek maken. Maar, en dat vind ik heel belangrijk, ze stoppen ook als ik dat van ze vraag....

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:09

Ik hoef Amigo niet op te jagen die rent snuivend de bak door en mooi dat ie loopt en rennen en gek doen steigeren en bokken hij vind het echt leuk dat hij los mag in de bak Haha!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:27

Het is voor ons meer los longeren. Danc kan niet zo goed aan de longe lopen dus longeer ik um los, 1 of 2 keer per week als afwisseling

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:31

frettenfan schreef:
Hey,

Wat vinden jullie van je paard opjagen in de bak? Ik zelf vind het een slecht idee omdat als ik mijn paard opjaag hij op zn beentjes gaat staan trillen en altijd wel een plekje heeft opgelopen. Scheve mond

Pfft als mijn pony e zo op zou reageren zou ik het echt nooit doen! Maak jij dat beest bang ofzo!
Mijn pony heeft er altijd verschrikkelijk veel plezier in, staartje in de lucht en heel hard galopperen!
En daarna kan ze niet meer stoppen met briezen (of hoe noem je dat) omdat ze er zo heerlijk van is opgeknapt!
Als jou paard er geen plezier in heeft, en eigenlijk angstig ervoor is, zou ik dat niet meer doen!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:40

Prisca vindt het geweldig om vrij van mij vol gas te mogen gaan. Vaak laat ik haar na het longeren gewoon los. Tijdens alle spullen afhalen blijft ze dan gewoon braaf staan wachten, totdat ik weer naar het midden van de bak loop. Als je dan toemaar of zo zegt, dan galopeert ze zo hard ze kan om je heen. Longeren zonder lijn, zeg maar. Ze maakt zich dan helemaal groot, oren naar voren en briesend rond.

vrij springen is dan eigenlijk ook een soort opjagen. Ik hoef alleen nooit te jagen bij dat soort dingen. Pris ziet dat volgens mij echt als een beloning. Als je het commando geeft dat ze mag gaan, moet je moeite doen om haar te laten stoppen. Ik ben nu zover dat ik de longeerzweep wel vast heb, en zodra ik wil dat ze stopt leg ik hem op de grond, of buiten de bak. Dat snapt ze nu en dan gaan we gezellig samen uitstappen. (ook zonder touw)

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:12

freestyle. met een halstertouw er achter aan, speciale bewegingen waarop hij reageert stap draf of galop in rondjes om je heen zonder je hem vast hebt. dit is niet echt opjagen maar hij si tog vrij om te bewegen hoe hij wil en jij stuurt hem tog een beetje

mijn verzorgpaarden vinden het geweldig leuk op een dag dat ze niets doen.
niet echt opjagen maar een ander soort. kan het niet uitleggen