O-achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

O-achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 12:26

Mijn haflinger heeft zijn achterbenen zeg maar in O-stand...
Dit heeft ie al sinds ik hem heb. Er is mij verteld dat dit misschien komt omdat ie geen bescherming achter om heeft gehad en waarschijnlijk zichzelf waarschijnlijk heeft aangetikt waardoor die zo wijdbeens is gaan lopen. Ook zonder rijden (eigenlijk juist dan, want met rijden kan ik wat meer activeren) staat ie met O-benen/wijdbeens. Mijn vraag: is hier nog wat aan te doen dat jullie weten?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:31

Heb je er misschien een foto van?

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:35

en hoe oud is ie?

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 13:58

Hij is nu 10.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:13

Beenstanden zijn, vreemde ongelukken daargelaten, altijd erfelijk. Het kan iig niet komen door het wel of niet gebruiken van beenbeschermers. Je paardje heeft waarschijnlijk al zijn hele leven O-benen.

Bij veulens en jonge paarden (tot een jaar of 3) zijn afwijkende beenstanden heel goed te corrigeren. Als de botten uitgegroeid en uitgehard zijn, is het alweer een stuk moeilijker. Je zou evt. met je VA en hoefsmid kunnen overleggen of er nog iets aan te corrigeren valt.

Heeft je pony er last van?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:42

Bij ons op stal staat ook een merrie met echt O-benen, voor in dit geval. Dit komt waarschijnlijk door verkeerde correctie tijdens opfok. Nu wordt ze voornamelijk voor de fok gebruikt. Ze wordt nu niet meer beslagen en het schijnt wel achteruit te zijn gegaan.
Wat zegt de hoefsmid ervan?