Voskleurige Friezen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:25

Het is toch niet zo gek dat stamboeken bepaalde eisen aan een ras stellen. Een ras heeft bepaalde kenmerken. Wijkt het paard sterkt af daarvan, dan krijgt het geen papieren.

Straks vinden mensen ook dat bijv. een halffries ook in het stamboek mag. Een Fries hoort volgens de rasstandaard zwart te zijn.

Ik vind de vosjes ook wel mooi, ook zonder papieren. Het is niet zo dat elke vosfries afgemaakt wordt omdat het paard 'mislukt' is ofzo dus ik snap niet wat het probleem is. Waarom moet dat paard dan perse in het Friesenstamboek komen? Is het paard dan liever, of beter?? Als je een paard leuk/mooi vind denk ik niet dat een papiertje zo belangrijk is.

Het is niet alleen bij paarden zo maar ook bijvoorbeeld bij hondenrassen!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:25

Jurga schreef:
Is dat de Fries van Sabine of weer een ander?



peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:16

Tsja....op keuringen is het vaak vriendjespolitiek dus misschien ben je nog maar beter af met een papierloos paard

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:23

Serendipity1 schreef:
ze zijn heel mooi, mooier dan 'bruin-van-de-zon Friezen' Heel apart.


Ja, maar daar zie je aan dat het van de zon is. De haren zijn zo'n beetje verbrand, en ze hebben dat hier en daar wat zwart en zwarte sokken!
Zo'n vos-fries is heel mooi blinkend geheel vos.. da's mooi!

Dat stamboek interesseert mij ook niet zo heel veel, hoewel ik met mijn fries toen wel naar de keuring ben geweest voor opname stamboek en eventueel ster (is ie ook geworden), maar dat was meer voor mezelf. Omdat ik em zo mooi vond en goede gangen vond (en vind) hebben, wilde ik ook weten wat 'het stamboek' ervan vond!
Maar voor mij is het verder niet interessant, aangezien ik een ruin heb en dat ik dressuur rij met em.

Vind het opzich wel goed natuurlijk dat een stamboek bepaalde eisen stelt aan de friezen. Een 'echte' fries is zwart.. dat zit er 'gewoon' al heel lang in. Vraag een leek naar een fries en ze zeggen: oh, dat zijn die zwarte met die haren aan de 'poten'!
Daarmee wil ik overigens NIET zeggen dat IK de vos-friezen niet mooi vind, want ik vind ze dus WÉL mooi, maar mijn voorkeur gaat uit naar een zwarte (hoewel ik zo'n vos ook niet zou weigeren Haha! )!
Ik vind wel goed dat er regels en eisen zijn bij een stamboek, want anders was het einde zoek.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:09

Volgens mij is het ongeveer zo:
Het Friese paard had ooit meerdere kleuren, onder andere vos en bont. Op een gegeven moment raakte het Friese paard met uitsterven bedreigt en werd een nieuw fokprogramma (oid) opgezet. Vanaf toen werd de Fries zwart teruggefokt en werden zwarte exemplaren toegelaten in het stamboek. Doordat Friezen ooit meerder kleuren hadden bestaat nu nog de witfactor en zijn er inderdaad raszuivere voskleurige (of bonte) Friezen. Die worden helaas niet meer opgenomen in het stamboek.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:23

Die 'vos'kleurige fries kan geen echte fries zijn.. enkel zomerzwart (heel donkerbruin) word toegestaan bij het stamboek en enkele kleine aftekingen (maar daar zal je dan nooit een ster of iets voor krijgen)..

ofwel.. er zitten geen papieren bij en dan is het in mijn ogen geen fries..

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:07

Voskleurige friezen bestaan wel degelijk!
Alleen, het is een fokfout. In de oude bloedlijnen kan het nog wel eens voorkomen dat er een vos veulen geboren wordt. Deze worden meestal doorverkocht naar Amerika.

Kijk hier maar eens: http://www.angelfire.com/tx2/friesians/red.html

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:19

REACTIE OP EVALINE B:
alle friezen zijn gitzwart. ALs je je fies (of ander zwart paard) nat of bezweet op de wei zet, dan wordt ie een beetje bruinig.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:32

qt_shetties schreef:
REACTIE OP EVALINE B:
alle friezen zijn gitzwart. ALs je je fies (of ander zwart paard) nat of bezweet op de wei zet, dan wordt ie een beetje bruinig.


Dit klopt ook niet helemaal. niet alle friezen zijn gitzwart. er zijn friezen die bij de geboorte al een bruinachtige gloed hebben en dat altijd blijven houden. zonder dat ze nat/bezweet in de wei hebben gestaan. dat ligt ook aan de genen. er zijn friese hengsten die erom bekent staan die bruinige gloed door te geven.

niet alle friezen worden ook bruin als ze nat/bezweet in de wei gezet worden. er zijn er genoeg die elke dag zeiknat in de wei gezet worden, maar niet verkleuren.

er zijn onder de friezen ook 4-5 verschillende soorten zwart. er zijn er maar weinig die echt diep gitzwart zijn.

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:54

Ok, in 1 woord: WAUW! Ik heb echt he-le-maal niks met friezen, maar die vosjes van die link van Amanda Kwijl Geweldig

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:53

Ik heb wel eens in het echt een paar vossen gezien. Erg verfrissend na 100 zwarten. Ik vond ze erg mooi. Ze waren allebei "volle" friezen, niks kruizing met andere rassen. Ze gingen idd naar Amerika omdat ze daar een kapitaal overhebben voor rariteiten. Allebei dus vol Vb papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:57

Sommige mensen zijn albino. die hebben bijna geen pigment; roze randjes om de ogen en witblond haar.
Zo heb je ook paarden en andere dieren (denk aan albino nijn!)
zonder pigment. witte haflingers, witte friezen enz. van een bruine (echt bruin niet een gloed, heb ik nog nooit gehoord eigenlijk, maar k wil het best geloven)

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 02:29

Vroeger had je toch zwarte voor de rouwkoetsen en witte voor de trouwkoetsen? Tenminste dat heb ik altijd begrepen, of is dat een fabeltje?

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:08

Ehh.. Ik heb ooit eens gelezen dat Friezen vroeger in alle kleuren voor kwamen.. (Dan de kleuren natuurlijk die paarden kunnen hebben Tong uitsteken )

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:46

Kijk zo moeilijk is het niet, elk zwart paard kan het vos-gen dragen, als je 2 zulke paarden met elkaar zou kruizen krijg je 75% zwart maar je hebt dus 25% kans op een vos, dus kwam er af en toe een vos-fries, dus gewoon 100% fries.
De huidige generatie dekhengsten word echter gecontroleerd op het vos-gen en als die het dragen worden ze niet toegelaten.
Dus een vos-fries met papieren zal in de toekomst niet meer voorkomen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:04

qt_shetties schreef:
REACTIE OP EVALINE B:
alle friezen zijn gitzwart. ALs je je fies (of ander zwart paard) nat of bezweet op de wei zet, dan wordt ie een beetje bruinig.



klopt ook niet je hebt koolzwarte die worden bruinig in de zomer en gitzwarte blijven zwart met soms een blauwachtige gloed.

Pexluvah

Berichten: 443
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: De Geast [Fryslân]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:12

Merens schreef:
Waarom moet dat paard dan perse in het Friesenstamboek komen? Is het paard dan liever, of beter?? Als je een paard leuk/mooi vind denk ik niet dat een papiertje zo belangrijk is.


Ben ik 't helemaal mee eens

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:32

Ik loop dagelijks rond bij 7 friezen en zij worden en zijn nu alle 7 zwart-bruin. Eentje is zelf meer bruin met zwart dan zwart met bruin. Er zitten 4 jaarlingen bij en die zijn het meeste bruin aan de uiteinden van hun manen.

En ik ben het met Merens eens. Ik vind dat papiertje van het stamboek minder belangrijk dat de fries zelf, alhoewel ik het leuker zou vinden alsie goedgekeurt was want dan kun je hem echt "fries" noemen, maar ik vind dat je ook een vosbruine fries "fries" kunt noemen ook al issie niet zwart. SO WHAT

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:38

We hebben het dus echt niet over zonverkleurde friezen maar echt voskleur.

Ff een stukje over de vosfactor:
Citaat:
Vosfactor

Hoe gaat het ontstaan van de voskleur in zijn werk:
Een paard kan fokzuiver zwart zijn: ZZ
Of drager van het vos-gen, maar uiterlijk zwart: Zz
Of het paard is een vos: zz

Hierbij staat Z voor zwart en z voor vos. De grote Z (zwart) overheerst altijd de kleine z (vos). Vandaar dat een paard dat Zz bezit uiterlijk altijd zwart is.

Bij een kruising kunnen de volgende combinaties optreden:

ZZ x ZZ geeft altijd ZZ, dus een 100% fokzuiver zwart veulen
ZZ x Zz geeft altijd een zwart veulen, maar met een kans van 50% op een dragerschap van de vosfactor
Zz x Zz geeft ZZ (25%), Zz (50%) of zz (25%).

Een combinatie van twee niet fokzuivere zwarte dieren geeft dus een kans van 25% op de geboorte van een fokzuiver veulen, 50% kans op een zwart veulen dat drager is van het vosgen en 25 % kans op een vosveulen. Beide ouders moeten dus drager zijn van het vosgen om een vos als nakomeling te geven. Het vererven van witte aftekeningen aan hoofd of benen heeft DNA-technisch niets te maken met het vosgen.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:45

Hé super, die vosfactor!!! Dat heb ik ook nog met biologie gehad Haha!

Bij ons op stal stonden 4 friezen, die allemaal compleet bruin werden in de zomer, net na het vewrharen zijn zij echt zwart, verder zijn ze bruin, zomers en 's winters!!
Die van mij had afgelopen winter een deken op dus die was supermooi zwart *LOL* Ik heb haar deze zomer en voorjaar telkens goed gepoetst na het rijden en afgesponst zodat het zweet en zout eruit was, dit helpt echt!!!
De rest op stal was te lui en zetten het paard zonder te poetsen in de wei en deze paarden zijn dan nu ook echt bruin Verdrietig

Het is behoorlijk wat werk, maar het verschil is wonderbaarlijk OK dan!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:17

Jaike, jouw Fries is een zwarte Fries die door de zon lichter wordt. Het is geen vos Fries die ook zonder het trukje met de deken en wassen écht bruin zijn en dan ook echt voskleurig!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:23

marije1987 schreef:
Op deze site: http://www.angelfire.com/tx2/friesians/red.html , vind je veel fóto's van voskleurige Friezen, maar volgens mij zijn ze zeer zelfzaam. Ik ken ook alleen maar zwarte(en bruinige :p) Friezen..


Ben helemaal niet kapot van Friezen maar hier staan toch een stel knapperds op

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:50

Heey!

Wat raar, dit heb ik nog nooit gehoord.
Sander, jij loopt helemaal niet dagelijks rond bij Friezen! 2x, hooguit 3x per week ofzo!

Liegbeest Tong uitsteken

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:06

wauw Kwijl
nooit geweten dat die bestonden!! Haha!
geweldige paarden zeg!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:14

Ik vind die voskleurige ook heel erg mooi en apart om te zien!
Bij ons op stal was een grijsachtig veulen geboren en die is nu een beetje grijs/bruinig maar die wordt wel zwart. Ook zo apart.