gewicht ruiter voor paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-01 12:39

over het gewicht dat een ruiter kan hebben om nog op een pony/paard te kunnen rijden bestaat altijd veel onduidelijkheid. ik heb een connemara van 1.42m. ze is behoorlijk stevig en heeft geen rugproblemen. ik ben 1.72m en weeg ongeveer 59 kilo. is dit te zwaar? omdat ik wat groot ben voor haar vinden veel mensen het al snel zielig, maar volgens mij heeft ze geen problemen om mij op haar rug te dragen (ik spring niet meer met haar). weet iemand iets meer over dit onderwerp? is er niet een soort ezelsbruggetje ofzo om te bepalen of je te zwaar bent voor een pony?
liefs,
yasmeen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 12:47

Ik denk dat het gewicht van de ruiter minder belangrijk is dan de zit van de ruiter. Een ruiter van 50 kilo die kontje boem in het zadel zit, brengt meer schade aan aan het paard dan een ruiter van 100 kilo die netjes rijdt.
Qua gewicht ben jij absoluut niet te zwaar voor die pony, over je rijden kan ik niet oordelen.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 17:23

Een paard of pony kan maximaal ongeveer de helft van zijn gewicht dragen. Dat valt dus best mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:16

Bullshit, dan zou onze WPN'er 300 kg op z'n rug mee kunnen torsen... Verward

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:18

Hmm vind ik wel een intressant topic. Ik heb sinds kort een pony van 1m48 ongeveer. Wat is het maximale gewicht wat daar op kan? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:28

Ligt er nogal aan of je een heel smal beestje hebt of een flinke Haflinger. En aan je rijkunst dus!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:16

kijk in het bit van een aantal maanden geleden!!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:22

heb ik niet marloes
ik zou het ook willen weten ik heb een slank rasloos pony van 1.49 tot hoeveel kan hierop?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:23

Ik zou het ook wel graag willen weten eigenlijk!
Ik heb een (luxe)haflinger van 1,30 m. hoog (ze toont wel groter) en ik ben 15 jaar en weeg 46 kg en ben 1,65 m groot. Mensen zeggen vaak wel dat je je hele leven op je haf kunt blijven rijden maar ik vraag me af of dat ook voor mijn kleine haflinger geldt.
[img]../upload/1077/evitagersneeuw.jpg[/img]
[img]../upload/1077/evitarengalop.jpg[/img]
op de laatste foto is ze wel wat dikker (grasbuik Schijnheilig )

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 23:25

Ik vind het vreemd te denken dat een paard de helft van z'n gewicht kan dragen! Een paard is geen gewicht drager van nature, en een paard zou dan 300kg kunnen dragen en mijn grote D-pony die ik schat op 400kg dus 200kg... Afijn. Mijn vriend heeft een tijdje terug op mijn pony gereden en hij weegt ongeveer 73 kg. Dit ging prima, hoewel het wat raar leek omdat hij bijna 1.90 is. Ikzelf weeg 53, en een vriend die ook wel op mijn pony heeft gereden, weegt ook ongeveer 73, maar is rond de 1.75. Dit paste perfect, ook kwa lengte ging het wel. Ik zou er niet snel iemand van 90kg opzetten, maar als diegene niet zo groot is, maar wel zwaar zou ik het misschien niet eens zo merken.

Kijk naar hoe je pony reageert, loopt hij te sjokken en te wankelen met holle rug? Dan heeft hij er niet zo'n lol in...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 23:54

Ik las laats in een tijdschrift een tabel, waar in stond hoeveel gewicht, verschillende paarden (rassen) maximaal kunnen (mogen!) dragen. Ik heb het niet eens goed doorgelezen, want wat daar stond was je reinste l*lkoek! Het kwam er op neer dat bijna niemand die wij kende, nog op z´n paard mocht Knipoog ! Zelfs mijn bijrijdster (net 1,60 m en 45 kg) mocht nog maar net op mijn Dikke rijden (ca. 1,55 m, fors gebouwd). We hebben er wel erg om gelachen *LOL* !
Ik denk er dus nu over om hem te verkopen Knipoog , want ik "mag" helemaal niet meer Huilen (ben 1,73 m/ 75 kg). Hahaha, wat een bullshit zeg!

_________________
Ieder vogeltje zingt...... twiet twiet twiet !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-11-04 23:08 ]</font>

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 00:03

Het gewicht zelf is niet zo heel belangrijk. Het gaat om de balans van de ruiter. Je bent niet snel te zwaar voor je paardje. Sonja heeft wat dat betreft gelijk. Sommige die lichter zijn kunnen meer schade aan je paardje aanbrengen dan een zwaarder persoon die in balans op de rug zit.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 00:41


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 10:57

Yep, en in datzelfde artikel staat dat IJslanders tot 67 kilo mogen dragen. Grote stierenpoep dus, die beesten zijn oersterk en dragen met gemak een volwassen vent van 80 kilo!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 11:51

Heb nu ook de tabel gelezen en ik snap ook iets niet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen grote en kleine kwpn-ers maar bij de tinker staat 90 kg. Er zijn echter tinkers van 1.40 maar ook van 1.65 en dat maakt dan niet uit? Mijn tinker is ruim 1.60 en kan mijn man van (hoeveel weeg hij eigenlijk Haha! ), rond de 90 kg.? gemakkelijk dragen maar hij moet wel altijd wennen aan het verschil in gewicht (ik weeg 35 kg. minder). Je ziet duidelijk dat hij iets anders gaat lopen. Maar mijn man rijdt ook niet vaak dus mijn paard is gewend aan mij op zijn rug. Zelf zou ik ook nooit een heel zwaar iemand op een heel jong paard laten rijden maar als een paard goed getraind is, en dus een sterkere rug heeft kan hij volgens mij ook meer dragen.

Zit nog wel steeds te piekeren hoeveel de doorgezakte rug van onze Welsh K aan gewicht zou kunnen dragen.

Groetjes Alexandra

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 12:07

Ik heb wel eens een ezelsbruggetje gehoord van 1/5 van het lichaamsgewicht. Volgens mij komt dat beter in de richting.

Maar idd is het helemaal afhankelijk hoe de ruiter in het zadel zit, stuitert of hangt Haha!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 13:42

Nou ik denk dat ik vanaf nu maar niet meer ga eten ofzo..want ik moet 67 kilo zijn om chinouc te rijden Haha!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 13:45

de helft van het gewicht van het paard is toch het gewicht dat hij kan trekken? die 1/5 klopt wel aardig volgens mij. als je dan idd rekening houdt met je eigen zit en het werk dat je met je paard doet.
blij om te horen dat jullie me niet te zwaar vinden voor m'n pony'tje!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:46

hee Ireentjhu,
Maak jij je over jou gewicht nou maar niet druk,ik heb een haflinger van 1.46 en ik ben veel en dan bedoel ik ook heel veel zwaarder dan jou,en mijn haflinger heeft er helemaal geen problemen mee want hij gaat nog regelmatig met mij er vandoor,jou haffie kan ook nog met gemak iemand van 70 kilo dragen hoor geen probleem voor een haflinger.
Dus ik zou zeggen ga lekker rijen en geniet er van.
Groetjes Alie.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 20:57

volgens de tabel mag ik voorlopig nog lekker veel vreten!!!ik "mag"90 kilo wegen, dus dat is nog een ruime marge!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:20

Ik meen me te herinneren dat een paard ongeveer 1/6 van z'n eigen gewicht makkelijk kan dragen. Maar aan dat ezelsbruggetje zitten ook weer heel wat haken en ogen. Een pony die moddervet is en daardoor veel weegt kan echt niet ineens meer gewicht tillen. Een mager scharminkel is wel minder sterk.
Conditie van het paard telt ook mee, als een paard goed in conditie is, goed gespierd, goed gevoerd, dan zal hij sterker zijn dan een ongetraind paard, ook al is hij misschien kleiner of lichter gebouwd.
Het hangt er ook vanaf wat je met het paard doet, rustige buitenritjes gaan lang goed, maar dagenlange trektochten is weer een ander verhaal.
Net als springen, het is wel allemaal weer extra gewicht dat op die voorbenen klapt (en dat gewicht wordt nog versneld ook, dus komt extra hard aan). Ik kan me ook zo voorstellen dat dressuur op hoog nivo belastender is met een zware ruiter. Bodemgesteldheid speelt denk ik ook mee, op een egale, verende bodem kan een paard denk ik meer hebben dan in het mulle zand of op een ongelijke bodem waarop hij ook nog een z'n evenwicht moet bewaren.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers