Paard scheren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Paard scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 21:19

Een vraag over scheren van mijn paardje.
Ik had vroeger een pony die werd geschoren. Ik wil mijn paardje ook scheren, alleen weet niet meer wanneer, en wanneer welke deken....
Ik wil voor 2 dingen paard scheren, namelijk, oogt mooi, beter afvoer warmte/zweet.
wie o wie.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:48

scheren vind ik zelf onzin, ik heb mijn paardje met hele koude dagen met 2 dekens staan en ze staat gewoon in de stal, en ze heeft helemaal geen dikke vacht. Ik zou eerst proberen, gaat het niet, scheren dr mee! Haha!

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:09

je moet gewoon op tijd de deken op leggen als het ongeveer 10 graden is moet je zomerdeken leggen als het vlak de 0 graden is moet je een winterdeken geven graag waterdichte. en als jij dat te dikke vacht heeft en zweet veel moet je dan scheren en bij het rijden moet je altijd zweetdeken opleggen en als je gaat draven dan mag je zweetdeken afdoen en als je klaar ben kan je weer zweetdeken opleggen en zo blijf de vacht dun en poets ook wat minder beste is alleen borstel en verder niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:14

Th0mas schreef:
je moet gewoon op tijd de deken op leggen als het ongeveer 10 graden is moet je zomerdeken leggen als het vlak de 0 graden is moet je een winterdeken geven graag waterdichte. en als jij dat te dikke vacht heeft en zweet veel moet je dan scheren en bij het rijden moet je altijd zweetdeken opleggen en als je gaat draven dan mag je zweetdeken afdoen en als je klaar ben kan je weer zweetdeken opleggen en zo blijf de vacht dun en poets ook wat minder beste is alleen borstel en verder niks

Hielp dat nou maar bij elk paard Lachen

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:20

runningkawa schreef:
Hielp dat nou maar bij elk paard Lachen

Zeg dat
Er helpt geen enkele deken tegen een opkomende fjordenwintervacht

Ik scheer altijd,als ik vind dat het te lang duurt,eer ik haar weer drooggestapt heb.Na het scheren doe ik 1 winterdeken op.Ik moet altijd 2 keer scheren per winter en als het erg koud wordt en ze niet lekker warm meer voelt onder haar deken,doe ik er nog eentje bij.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:51

Mijn paard is net een shetlander van 1.70 in de winter Haha! Verschikkelijk....en een deken op gaat niet. Hij heeft het heel snel warm, dus staat hij te zweten. Laat je de deken af, begint ie gelijk haar te kweken alsof de volgende ijstijd haar intrede doet. Ik scheer ook als uitstappen niet meer helpt. Dan begint ie na een uur weer 'op te zweten'. Dan scheer ik um kaal.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:58

Ik doe niet aan scheren. Mijn ijslander staat dag en nacht buiten zonder deken. In het voorjaar heb je dan wel veel werk met de wintervacht eruit poetsen, maar ja, dat weet je als je aan een jslander begint, die ga ik echt niet scheren, dan poets ik hem wel een uur op een dag.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:43

Ik scheer zelf ieder jaar.
Wij staan zelf in een vrij koude schuur, en ik kan mijn paard tich dekens op doen.
Maar het word een echte teddy beer, en ik rij zelf vrij fanatiek, dus dan scheer ik de hele hap.
Mijn paard zweet ook gigantisch.
Vind het ook nergens op lijken, Shetlanders oke maar kwpners , né Tong uitsteken
Ik ga straks na een anders stal, en daar is het winter's toch wat warmer er staan meer paarden bij elkaar en het is kleiner, daar zit toch altijd wel wat meer warmte in.
Dus ben benieuwd of ik haar dan ook moet scheren
Anders heeft ze gewoon een 300 grams dek op met een half halsje.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:08

ik scheer eef ook niet, ze krijg onder de 10 graden een deken op en als het nog kouders is gaat er nog een deken onder, en we hebben allebei geen last van ee dikke wintervacht, okee, er komen wel wat haartjes vanaf, maar dat is niet veel...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:08

Ik scheer dus vrij veel paarden en de meeste gaan in oktober/noverber er voor het eerst uit en dan een gewone 300 grams er op en evt in januari/februari nog een keertje en dan evt een extra deken er onder. En mocht het echt winter worden dan gaat de extra deken er eerder onder.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:51

runningkawa schreef:
Hielp dat nou maar bij elk paard Lachen


Idd, en als ik bij Dar een deken opleg als het nog 10 graden is, dan drijft ze er wel uit van het zweet, ik scheer Dar zo rond begin November.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:45

Ik wilde eerst absoluut niet scheren maar ik besefte dat als ik het niet deed dat andor dan best kans had om longontsteking te krijgen.
Als ik maar een half uur gereden had dan was hij zeiknat en kon hem niet meer droog krijgen met stappen.
Ook stond hij zeiknat op stal, niet droog te krijgen.

Toen hebben mensen van mijn stal me overgehaald dat het beter zou zijn als ik hem wel zou scheren.
Toen heb ik hem geschoren en hij was nooit zeiknat meer!
Ik blijf dus gewoon ieder jaar scheren. Iig 1x en misschien 2x.

Hij krijgt dan een 300 grams deken op en als het echt koud wordt en gaat vriezen dan krijgt hij er nog eens een deken bij van 300 gram.

Het koud krijgen krijgt hij iig niet!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:04

bij willem gaat ook het scheerapparaat er in oktober weer over... ik heb 2 winters meegemaakt met die dikke vacht en dat nooit weer.. ik heb hem afgelopen april nog geschoren want hij wilde maar niet uit zijn vacht komen.. was het beste wat ik gedaan heb voor hem Haha! hij ziet er nu heel mooi uit, zweet een stuk minder snel en ik vond ineens schimmel plekken die niet eens zichtbaar waren onderdie vacht.. en aangezien meneer 2 keer per jaar schimmel te pakken heeft vind ik het wel zo fijn dat ik hem helemaal kan behandelen..

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:20

LauEef schreef:
scheren vind ik zelf onzin, ik heb mijn paardje met hele koude dagen met 2 dekens staan en ze staat gewoon in de stal, en ze heeft helemaal geen dikke vacht. Ik zou eerst proberen, gaat het niet, scheren dr mee! Haha!

Helemaal mee eens, zo doe ik het ook Knipoog