Losse hals of deken met vaste hals fijner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Losse hals of deken met vaste hals fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:54

Aankomende winter wil ik graag een halsstuk voor mijn paard.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Wat zou beter/fijner blijven zitten?

Ik heb nu een Rhino Turnout lite waar ik als het koud is een extra deken onder doe. Deze deken is erg fijn dus op zich zou een los halstuk ook oke zijn maar ik vraag me af of dat wel fijn blijft zitten.

Van Weatherbeeta heb je een deken (200 grams gevoerd) met vaste hals die ook waterdicht is (ik wil waterdicht want hij gaat er ook de wei mee op). En dat lijkt me ook wel wat.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:47

ik wil ook graag binnenkort een (waterdichte) deken mét halsstuk, alleen ik zou niet weten welk deken ene beetje goed(koop Haha! ) is.. Scheve mond dus ik vogl dit topic!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:51

als ik jullie was zou ik niet gaan voor een hals... ja of je moet een paard zonder manen aantrekkelijk vinden. de manen krijgen namelijk geen zuurstof meer en deze gaan dus dood en vallen uit of knappen af...

als j toch perse een halsstuk wilt neem dan een losse, dan kan je hem er af halen als hij niet echt nodig is en heb je niet een dure deken daar voor nop liggen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:38

Ik heb een deken met vaste hals en daar zijn wel wat manen door gesneuveld Scheve mond
Mijn oude systeem werkt beter: Ik heb aan mijn Rambo's ringen laten zetten (op de bies dus de dekens blijven waterdicht) en daaraan klik ik losse halsstukken die ze alleen overdag ophebben als ze buiten staan.
Zo blijven ze mooi dun in het haar en de manen blijven vrijwel helemaal intact.
Verder is het ook een stukje goedkoper want ik gebruik gewoon Harry's Horse waterdichte halsstukken, ze ademen niet, maar het beetje vocht wat er in dampt kan 's nachts drogen als ze af zijn.
Ik zou niet zo snel meer een halsdeken kopen

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:41

Ik heb een los halsstuk bij mijn statiedeken. Maar dat slaat nergens op. Is alleen voor het afkoelen tussen de touwen, maar het paard moet verder niet bewegen want dan gaat het draaien en als ze gaat grazen, zakt ie af. Maar misschien dat een winterhalsdeken niet afzakt omdat die stof stugger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:48

Aha, ik denk dat een los halsstuk dan inderdaad fijner is. Maar ik heb niet de mogelijkheid om de hals 's nachts af te doen en dan 's ochtends weer om te doen.
Sinds vorigjaar staat mijn paardje in een buitenstal en afgelopen winter had hij best wel een dikke vacht op zijn hals (dikker dan op de rest van zijn lijf) en dat wil ik graag voorkomen (zonder hem naar een binnenstal te verplaatsen).

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:16

tja, dan wordt het toch een kaal paard... maar dan zou ik alsnog voor een los halsstuk gaan. want als het weer warm genoeg is om de hals af te doen maar je nog wel een dikke deken op wilt laten dan hoef je niet ook een deken zonder halsstuk te hebben (beetje kromme zin, snap je hem nog?)

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:59

Op mijn Rambo WUG zat ook een vaste hals, het kan niet afzakken, maar het kan ook niet los. 's avonds op stal dan maak ik het open en schuif het halsgedeelte onder de deken. Mijn paard had toen rechtopstaande manen maar na een tijdje is het een beetje gaan liggen, dat is wel een nadeel. Gelukkig geen last gehad, van dat de manen gesneuveld zijn.