Hoe verzorg ik een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 18:10

Amethyst schreef:
Ik ben het helemaal met RK, Cassidy en G&K eens (en iedereen die het daar weer mee eens was Tong uitsteken )

Als je geen verstand van veulens hebt, moet je zo'n dier niet kopen. Daar komen ongelukken van. Een ouder dier is veel beter op z'n plaats in dit geval.



Jaaa en voor de 2e x ik wil er eerst verstand van krijgen & dan pas kopen..

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 18:14

ingvdh schreef:
Je krijgt wel degelijk tips, alleen wil je ze niet horen (of lezen).

Wat er eigenlijk staat is een grote tip: niet doen, om de redenen die genoemd worden.

Als je een veulen goed wil verzorgen doe je hem in de opfok. Dit houdt in minimaal 2 jaar in een grote groep bij andere paarden.
Tegen die tijd ben je al zoveel geld kwijt dat je net zo goed een wat ouder reeds ingereden paard/pony had kunnen kopen.

Dus tip twee, koop een oudere pony die al ingereden is. Daar kan je alles mee doen wat je wil en dat gaat nu eenmaal met een veulen of jaarling niet.


jaa maar ik wil graag 'n pony zelf inrijde.. (want dat heb ik wel vaker gedaan maar die ware minimaal 4..) = 't dan ni beter als ik 'n pony rond de 4 jaar koop ? maar als ik 'n veulentje zou kope.. dan zou die zowiezo nie aalleen staan ! ...bedankt

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:18

Pffff...wat een reacties...:S

Ze vraagt hoe je zo'n beessie het beste kan verzorgen, wordt er gezegt dat je beter een ouder paard kan kopen. Slaat nergens op, met een beetje gezond verstand en consequent zijn bereik je al een hele boel.
Toen mijn nu 3jarige geboren werd wist ik ook helemaal nix van jonge paarden af. Wat had ik dan moeten doen? Haar verkopen omdat ik er geen ervaring mee heb? Maar zonder eerdere ervaringen met jonge paarden heb ik mijn paardje opgevoed tot hoe ze nu is, een schat van een beest. Het slaat dus werkelijk nergens op dat jullie het haar afraden.....niet iedereen heeft een paard alleen voor de heb en om stoer mee te doen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:19

Zeg Did_Y, zullen we het even gezellig houden?

Als jij niet naar ons (goedbedoelde) advies wil luisteren, tja, dan houd het op..

Ik ben alleen van mening dat je van veulens af moet blijven. Begin gewoon met een ouderen en ingereden pony. Daar heb waarschijnlijk veel meer plezier van Lachen

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 18:32

Amethyst schreef:
Zeg Did_Y, zullen we het even gezellig houden?

Als jij niet naar ons (goedbedoelde) advies wil luisteren, tja, dan houd het op..

Ik ben alleen van mening dat je van veulens af moet blijven. Begin gewoon met een ouderen en ingereden pony. Daar heb waarschijnlijk veel meer plezier van Lachen



Wie zegt da ik niet van veulens af kan blijven ?? Het gaat me niet erom of ik er veel dingenmee kan doen ! het gaat mij erom dat ik een band met zoon beesje opbouw.. en t maakt me nie uit dat ik 2/3 jaar hoef te w8te met rije en die oliebol.. tgaat tog niet alleen om mij ??

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 18:33

luna_cockie schreef:
Pffff...wat een reacties...:S

Ze vraagt hoe je zo'n beessie het beste kan verzorgen, wordt er gezegt dat je beter een ouder paard kan kopen. Slaat nergens op, met een beetje gezond verstand en consequent zijn bereik je al een hele boel.
Toen mijn nu 3jarige geboren werd wist ik ook helemaal nix van jonge paarden af. Wat had ik dan moeten doen? Haar verkopen omdat ik er geen ervaring mee heb? Maar zonder eerdere ervaringen met jonge paarden heb ik mijn paardje opgevoed tot hoe ze nu is, een schat van een beest. Het slaat dus werkelijk nergens op dat jullie het haar afraden.....niet iedereen heeft een paard alleen voor de heb en om stoer mee te doen.


Dankje,, daar heb ik iets aan !! OK dan!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:06

Ehmm je vraagt wat je ermee kan doen.. Helemaal niks.. Je moet er tenminste de eerste 2 jaar vanaf blijven en alleen maar naar kijken.. Als je dat geduld hebt is het geweldig, maar de meeste kunnen dat dus niet..

Koop dan gewoon een 3 jarige en ga daarmee aan de gang als je een "vers"beestje wil hebben.. Maar neem wel goede begeleiding, want anders ga je alsnog in de fout!!

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 22:39

youngster schreef:
Ehmm je vraagt wat je ermee kan doen.. Helemaal niks.. Je moet er tenminste de eerste 2 jaar vanaf blijven en alleen maar naar kijken.. Als je dat geduld hebt is het geweldig, maar de meeste kunnen dat dus niet..

Koop dan gewoon een 3 jarige en ga daarmee aan de gang als je een "vers"beestje wil hebben.. Maar neem wel goede begeleiding, want anders ga je alsnog in de fout!!


Ja tuurlijk heb ik dat geduld,, ik ga da beesje togni verneuke omda ik zo graag meer dinge wil doen Scheve mond maar is het denk je beter als hij wort gecastreerd ofsooo ? doeiIi

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 22:40

ogjaa weet trouwnes ook iemand hoe je profiel meot wisse ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:38

Hoe je met jonge paarden kan leren omgaan is heel simpel.
Je loopt eens een tijdje mee op een opfok en handelsstal.

Help daar mee in alle dingen onder begeleiding van de eigenaar
Heb je dat heel veel gedaan, dan is een eigen jonger paard al wat meer aan te raden.

Verder lees ik dat je het heel leuk lijkt je eigen paard zadelmak te maken.
dat is ook super leuk..
als het goed gaat.

Zonder ervaring kan dat wel...als je mazzel hebt.
Maar heb je geen mazzel heb je een verkloot paard en heb jij verwondingen, hopelijk niet te ernstig.

Ook daar zou ik zeggen, doe die ervaringen op, bij een stal waar vaker paarden zadelmak worden gemaakt, zodat je eerst kunt kijken, later wat kunt helpen.

Vraag bv eens bij heiligers, omdat je uit Asten komt.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:11

Heb eigenlijk niks toe te voegen aan de rest, maar als het je eerst veulen is kun je beter niet voor een hengst gaan

Mijn 1e veulen was een hengst shetlandhengst dan..werd gelukkig verkocht..ik zou geen hengst nemen, maar ja niet alle hengsten zijn natuurlijk hetzelfde.

Met inrijden zou ik ook heel goed oppassen. Ik weet niet wat voor paarden je eerder hebt ingereden, maar ik zou maar rustig aan doen. Ik weet verder je ervaringen ook niet dus ga daar verder niet op in.

Het enige wat ik zou doen is een oudere merrie kopen en daar misschien een veulentje bij houden en spelenderwijs (met hulp van een ervaren persoon) mee leren..zo heb ik het ook geleerd en gaat heel goed.
Of ga voor een 3 jarige onbeleerde...
Ik had vorig jaar ook een 3 jarige onbeleerde, maar heb haar zelf nooit ingereden. Ze was heter dan we hadden verwacht dat kan altijd zo uitvallen, maar uit voorzorg haar te verpesten hebben we haar weggebracht om te beleren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:01

Faniek schreef:
Ze was heter dan we hadden verwacht dat kan altijd zo uitvallen, maar uit voorzorg haar te verpesten hebben we haar weggebracht om te beleren.


OK dan! Mensen die verstand hebben van het inrijden van paarden kunnen de meeste jonge paarden wel aan.
Goede dingen en verkeerde dingen zijn even snel aangeleerd bij een jong paard.
Het probleem is de verkeerde dingen weer af te leren...als dat al ooit gaat lukken. Lips are sealed