Wat moet ik nou doen met mijn veulen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:43

zomon schreef:
Met andere leeftijdsgenootjes is natuurlijk super voor een veulen maar ook met een oudere merrie gaat het goed hoor.

Mijn merrie is al vanaf de geboorte van "mijn"veulen pleegmoeder en dat gaat super. een braver veulen kans je je niet voorstellen. ze wordt netjes op haar nummer gezet door ma als ze te ver gaat, en als ze zin heeft om te spelen is er altijd wel een pony waar dit mee mogelijk is. En idd. is ze zeer makkelijk in omgang en bijna nergens bang voor omdat mijn merrie ook een zeer cool karakter heeft en dit overbrengt aan het veulen.
Ik hoef haar ook niet vast te zetten voor de hoefsmid en ook niet tijdens het bostelen etc. ze blijft netjes los staan. ( wel op getraind natuurlijk Knipoog )
Het enige wat het veulen wel is is een beetje brutaal omdat moeders alle andere paarden weg jaagt als die te ver bij haar gaan. Maar daartegen compenseert moeders dit wel weer door het veulen op haar plaatst te zetten als dit nodig is.


Het lijkt wel of je het over de 2 jarige hebt die bij mijn jaarling in de wei staat. Heeft tot voor kort altijd bij moeders in de wei gestaan, en die moeder deed precies wat jij nu beschrijft. Ik heb daar nu heel veel problemen mee met die 2 jarige. Ze schopt mijn paardje als het haar uitkomt, en jaagt haar de wei door als ze daar zin in heeft. Als ik Sabiha uit de wei wil halen en die 2 jarige staat in de weg, ben ik mijn leven niet zeker. Ik vind het dus zeer slecht om een veulen te lang bij de moeder te laten, omdat ik nu zie wat het aanricht bij andere paarden. Overigens doet ze dit niet alleen bij mijn paardje...

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:46

wat het meest ideaal is, is natuurlijk een gemengde groep....

IK heb zo iets niet gevonden, en opfok adressen waren allemaal vol Verward ! Ik heb mijn jaarling toen gebracht naar iemand die een hele oude pony 30+ en een rijpaardje had staan. Daar werd ze dus als het ware opgevoed door die twee, en dat was super, die oudere twee leerden haar , wat wel mocht en wat niet mocht. En nu staat ze als 2 jarige weer mij haar moeder, en de opvoeding gaat gewoon door! Mams die pikt het bijvoorbeeld niet als die kleine zich flink aan het misdragen is en krijgt dan zonder pardon gewoon een pak slaag! Scheve mond