Zomerexzeem, hoe herken je dat beginstadium?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Zomerexzeem, hoe herken je dat beginstadium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 01:20

Mijn kleintje schuurt de hele tijd.
Heeft prachtige lange manen, dus daar ben ik zuinig op.
Het kan natuurlijk gewoon kriebelen, maar een beginnent zomerexzeem zou het ook kunnen zijn.
Heb alleen geen idee hoe ik dat zou moeten herkennen (heb het namelijk nog nooit van dichtbij meegemaakt)
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan ontdekken of het gewoon kriebels zijn, of toch dadelijk zomerexzeem?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 07:34

Kijk eens met de zoekfunctie (zomerexceem) er zijn nl. al veel topics over geweest. Zo vind je vast al veel info. die je wilt weten.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:27

Guinness is vorig zomer ook wat begonnen met licht schuren, wat mij toen opviel was dat ze een wat schilferige huid had. Dit jaar is het echt duidelijk zomerexceem. Ze schuurt de manen af, zelfs tot de huid bloed. Haar voorpluk is ook al zo goed als weg. Met speciale spray en vliegenmiddel houd ik de jeuk die ze had bij staart en onder de buik goed onder controle, maar voor haar manen en hoofd overweeg ik nu een speciale exceem halsdeken te kopen.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:23

dit vond ik op een site:
Citaat:
Zomereczeem is een allergische huidreactie die wordt gekenmerkt door schuren van manen en staart (staart- en maneneczeem). De huidveranderingen worden vooral langs de manekam, achter op de rug ter hoogte van de staartbasis, rond de oren en op de hals gevonden. Kale staartwortels en afgekloven manen zijn het gevolg.
Afbeelding ik heb even een gele kringel eromheen gezet. Daar zie je dat het al een beetje rimpelt. Maar dat kan nog veel erger worden. Zo kun je dus ook zien of ze zomer eczeem heeft. Kijk ook goed naar haar buik.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:25

Kyona schreef:
Kijk eens met de zoekfunctie (zomerexceem) er zijn nl. al veel topics over geweest. Zo vind je vast al veel info. die je wilt weten.


Dan zou ik wel zoeken op zomereczeem - dat is namelijk de juiste manier waarop je 't schrijft. Knipoog

0ooM13Roo0
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:39

als jullie paarden zomerecceem hebben.. kkop dan TKC!!!!! het werkt egt!!!

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:30

Is zomereczeem trouwens te bestrijden ? Want mijn bijrijdpony-shetlandpony Jonsje wordt geslacht omdat ze er niets aan kunnen doen Verdrietig;(

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:30

Wat is TKC ??? Want ik wil het kopen vooor Jonsje,gaat Het eczeeem dan weg ??? Waar koop je het ??

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:32

Geslacht? Dat is wel erg overdreven! Wat je het beste kan doen is een boettdeken oid kopen (eh, dan moeten die er wel in shetmaat zijn natuurlijk!) zodat de vliegen er niet meer bij kunnen.

Maar waar je ook aan kan denken, en dat geld ook voor TS, is eiwitallergie. Dat ziet er bijna hetzelfde uit namelijk, ze krijgen ook jeuk en gaan schuren! Probeer het eens een tijdje met weinig gras en zeker geen brok oid...Succes!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:47

Mijn paard heeft ook zomer eczeem. Je herkent het aan constant schuren, soms tot bloedens toe. Je kunt je paard het beste 's ochtend en 's avonds binnen zetten en 's middags buiten. Want 's middags is het vliegje niet actief. Ik gebruik nu Fenonolf voor op de manen en staart, en het werkt geweldig!! Milka heeft al 2 jaar geen last meer van haar eczee gehad. Ze heeft nu geweldig lange manen terwijl ze vroeger letterlijk niks meer had.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:01

De boettdeken is er in shetmaat, of moet ik zeggen was? Ik hoorde iig pasgeleden dat de échte boettdekens niet meer geleverd worden...

Die van mij heeft ook zomereczeem, loopt met die deken rond. Werkt super OK dan!! En ik weet niet meer wie het zei hier, maar TKC werkt niet bij alle paarden, dat is het vervelende aan zomereczeem. Het ene spulletje helpt heel goed bij het ene paard, terwijl het andere paard er geen zak aan heeft..

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 14:07

Al die antwoorden, heel lief OK dan!

Toch kan ik er niet heel erg mee vooruit.
Ik zal het een beetje proberen te omschrijven van wat ik zie.
Ik vind in de manenkam geen kale stukken.
De manen zijn erg lang, maar zitten natuurlijk helemaal in de frut wanneer hij geschuurt heeft.
Ik blijf maar die manen uitelkaar schuiven elke dag of ik iets kan vinden op de hals.
Er zitten geen tot haast geen schilfertjes tussen de manen.
De huid is daar gewoon strak, en heel minimaal gerimpeld.
De staart heeft hij ook geschuurt, maar is niet kaal. Er zitten alleen een paar afgebroken haartjes, maar dat heeft ieder schurend paard.
Wel zitten er bij de wortel van de haren schilfers. Die kun je zo beetpakken tussen twee vingers en van de haren afschuiven.

Brokken krijgt hij sinds dat het goed weer werd niet meer (welsh A)
Gras groeit er meer dan dat hij kan eten, en hij staat 24 uur per dag buiten.


Dan heb ik nog een klein vraagje.
Is zomereczeem besmettelijk?
Het is namelijk zo dat voordat mijn pony's hier zijn komen staan, er een paard heeft gestaan, met vreselijk zomereczeem.
Deze is naar een stal verhuisd en wij hebben de wei over genomen.
Mijn pony's schuurde op een gegeven moment allebei.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:11

Voor zover ik weet is zomereczeem niet besmettelijk..

Misschien dat die van jou ergens allergisch voor is of misschien een soort schimmel heeft, waardoor hij erg veel jeuk heeft? Misschien moet je de DA eens laten komen, die kan je dan vast wel vertellen of het zomereczeem is!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:28

holly schreef:
Al die antwoorden, heel lief OK dan!


Wel zitten er bij de wortel van de haren schilfers. Die kun je zo beetpakken tussen twee vingers en van de haren afschuiven.


Die stukjes schilfers zijn stukjes van zijn huid. Hij schuurt en dan maakt je pony heel zun huid los dan komen die stukjes schifer (is dus huid) los en blijven tussen zijn haren zitten.
Of je paard ook echt zomereczeem heeft kan ik je niet vertellen. Maar die huid is dus helemaal glad? Er zitten dus geen lijnen in (horizontale lijnen) dat is vaak een goed kenmerk en knijp eens in zijn huid. Is zijn huid hard dan heeft hij voor zover ik weet zomereczeem. Mijn pony heeft het ook.
Ik hoop dat ik je iets wijzer heb laten worden Haha!
En zomereczeem is niet besmettelijk, dat het erfelijk is, is ook nog niet bewezen maar er is wel een onderzoek gedaan en daar kwamen allemaal procenten van de erfelijkheid uit, heb ik eerder eens op bokt geplaats ik zal het wel eens opzoeken!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:30

Citaat:
Er zijn verschillende onzerzoeken geweest naar de erfelijkheid van zomereczeem.
Van 1 onderzoek heb ik de resultaten, ze zijn als volgt:

status hengst status merie % veulen met zomereczeem
gezond gezond 13,5%
gezond zomereczeem 21,1%
zomereczeem gezond 17,5%
zomereczeem zomereczeem 37,5%

Het is dus duidelijk dat meer veulens aan zomereczeem ontwikkelen als je moeder hieraan ook lijd, heeft vermoeidelijk met de omgeving van de moeder en veulen te maken. De precieze rol van genen is nog altijd niet duidelijk aanwijsbaar.

Ik het even voor je opgezocht!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:34

Het is niet echt helemaal duidelijk; Maar de eerste status is van de hengt dan de status van de moeder en dan het aantal % van kans op zomereczeem voor het veulentje.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 14:34

Er zitten wel lijnen in, maar dat had de andere ook.
Toch zijn de lijnen niet goed te zien en moet je echt gaan kijken.
Wat ik wel opgemerkt heb is alsof er een dun laagje over zijn huid zit, wat donkergrijs achtig, maar niet schilferig, gewoon vast.
Het nare is dat ik ook echt helemaal niks kan vinden tussen de manen.
Het komt bij mij over als, god zou een wasbeurt eens helpen, of poeh die lange manen kriebelen gewoon.
Het is puur dat het mij opvalt dat hij zovaak schuurt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 14:41

Citaat:
Zomereczeem is een allergische huidreactie die wordt gekenmerkt door schuren van manen en staart (staart- en maneneczeem). De huidveranderingen worden vooral langs de manekam, achter op de rug ter hoogte van de staartbasis, rond de oren en op de hals gevonden. Kale staartwortels en afgekloven manen zijn het gevolg.


Punkies: Dit is erg duidelijk.
Boven de staart schuurt hij niet, wel op.
Rond de oren schuurt hij niet.
De hals schuurt hij ook niet.

Wat ik wel iets of wat herken is als ik de bos manen optil dat net langs het randje de vacht wat stugger aanvoelt, niet zacht en glad zeg maar.
Op dat punt schuurt hij ook altijd, dus is het dan van het schuren of was dat stugge er al?

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:12

Skaterke_89 schreef:
Wat is TKC ??? Want ik wil het kopen vooor Jonsje,gaat Het eczeeem dan weg ??? Waar koop je het ??

nee een paard kan het wel krijgen. Maar het gaan noooit meer helemaal weg

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:14

holly schreef:
Punkies: Dit is erg duidelijk.
Boven de staart schuurt hij niet, wel op.
Rond de oren schuurt hij niet.
De hals schuurt hij ook niet.

Wat ik wel iets of wat herken is als ik de bos manen optil dat net langs het randje de vacht wat stugger aanvoelt, niet zacht en glad zeg maar.
Op dat punt schuurt hij ook altijd, dus is het dan van het schuren of was dat stugge er al?

ik ken een paardje die daar ook niet schuurt maar die wel zomereczeem heeft. En het kan ook nog komen. dan niet hoor!

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:25

Mijn pony heeftet ook Huilen Huilen

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:40

Ik zou toch wel aan teveel eiwit denken... Mijn Shet begon ook ineens ontzettend te schuren, dikke manenkam. Ik in paniek, m'n Tinker heeft wel zomereczeem, dus ik zag het al helemaal gebeuren, 2 pony's met zomereczeem Hij kreeg altijd een handje brokjes "voor het idee", at van het hooi van Tinker mee en stond op een redelijk volle wei. Heb ze toen eerst maar op een kaal stuk gezet, hooi van Tinker 's avonds in een net en helemaal geen brokjes meer (bleek ook dat hij 's ochtend en 's avonds ±5 cm brokjes kreeg, veel te veel voor zo'n klein ding...)

Inmiddels is het schuren helemaal over, ook de dikke manenkam is weg! Ben blij toe, want hij heeft ook al een super bos manen Lachen

Misschien dat je de pony ook een tijdje op een kaal stukje kan zetten, even een paar weekjes aankijken of er verandering optreedt?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 13:43

Het is idd een hele toestand om uit te vinden wat hij nu heeft.
Ik heb een middeltje in huis gehaald vorige zaterdag en heb het nu 2 keer pas gebruikt. De twee keer dat ik het er op gedaan heb was toen hij effe goed geschuurt had.
Ik wil zoiezo eerst hem eens wassen, en kijken wat dat opleverd.
Een kale wei heb ik nog niet, want hij eet te langzaam in tegen stelling dat het gras groeit. En ik heb de wei toch echt in stukken verdeelt en hij staat al in het stuk met het minste gras. Wat ik dus ga doen is, als het nieuwe paard er is, even in die wei zetten zodat het gras wat verder op raakt, waarna ik ze weer omwissel.
Verder krijgt hij geen hooi meer nu, omdat hij liever het gras op eet, en brokken krijgt hij ook niet, want dan krijgt hij te veel.
Ik ga dus vanalles proberen om te kijken of ik om de zomereczeem heen kan. Zou toch heel fijn zijn, als hij het niet heeft.

Misschien handig als ik erbij vertel waarom ik twijfel.
Ik kan geen harde manenkam meer vinden, die is gewoon weer zachter geworden zeg maar.
Hij is niet erger gaan schuren, en soms heb ik het idee dat hij eigenlijk amper geschuurd heeft.
Sinds ik zijn vriendje verkocht heb, heb ik het idee dat hij zich af en toe verveeld, dus kan het zijn dat hij daarom schuurt.
Hij rolt graag in het zand, dus wellicht iriteerd dat in zijn huid.
Plus er vliegen erg veel, vliegjes, muggetjes, wespen enz rond.
Allemaal punten die ik eerst wil uitsluiten, voor ik echt vaak ga smeren.