Dikmakers zonder energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:31

Das waar ook, die reserves, helemaal niet aan gedacht... heb je wel gelijk in. Maar ik blijf erbij dat dikker zonder energie nogal tegen over elkaar staat... Maar daar heeft te TS niet veel aan Knipoog.
En het plaatje voor de jury, ik snap best dat je voor je punten gaat, maar ik heb er alleen maar lol in als ik bij hindernis 2 al word uitgebeld, mn paard was zo braaf en daar gaat het om. Maar goed, niet iedereen heeft zovel lol als ik en mn ijslander als je verliest...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:43

ik weet zeker dat je ook lol kunt hebben als je wint. Schijnheilig

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 10:45

EbbyT schreef:
Je hebt waarschijnlijk niets aan mijn antwoord maar ik kan neit laten om het te plaatsen.
Arabieren word misschien niet zo dik, leg je niet vast op het dik zijn, het gaat erom dat hij zich goed voelt en lekker in zijn vel zit. Het ene paard voelt zich misschien wel lekker terwijl hij of zij volgens de boekjes te mager is. Aankomen lukt bij dat paard dan niet, nou en? Het gaat toch om het paard, niet om het plaatje?
En daarnaast, wat ik weet van dik zijn (en das niet bijster veel hoor, sorry) is dat het energie is die ze neit gebruiken opslaan in hun lichaam. (vet, koolhydraten, allemaal energie). Het staat dus haaks tegen over elkaar wat jij probeert te doen, dik maken zonder energie. Als ik het zo bekijk (met mijn weinige kennis, verbeter me als ik het fout heb, leer ik ook nog wat van, alleen maar fijn Lachen ) is het niet mogenlijk....
groetjes Ebby (das berichtje 1, 2 komt er misschien snel aan??)


ik weet dat arabieren niet dik zijn.. maar in de 5 jaar dat ik m'n paard heb heeft hij er nog nooit zo slecht uitgezien. IK weet inmiddels echt wel hoe een paard eruit moet zien om goed in z'n vel te zitten en een paard dat vet en ruw aanvoelt en niet meer glanst zit volgens mij niet lekker in z'n vacht. Daarnaast is hij ontzettend mager.. niet iel maar mager...

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:49

Sorry ymke, dan had ik niet goed gelezen, als ie echt mager is moet er natuurlijk wat bij en als hij niet meer glanst zit ie volgens mij ook niet lekker in zn vacht. Moet wat aan gedaan worden maar hoe? Aan mij heb je op dat moment niets, sorry.

Emania
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:00

Bij de paardendrogist verkopen ze voedingssupplementen om er wat extra kilootjes aan te krijgen:
Weight Builder
Biedt extra calorieën voor paarden die moeite hebben om op gewicht te blijven. Met Weight Builder komt uw paard aan zonder dat u extra granen hoeft te geven.
www.paardendrogist.nl

Ik heb zelf goede ervaringen gehad met Opkikker. Zou je er gewoon naast kunnen voeren.
Suc6!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:16

Alles op een rijtje:

Meer hooi > krijgt ie al
Lucerne : hoe voer ik dat ? Hoeveelheden?
Ik ga kijken of ik daar aan kan komen
Maismeel eet ie niet en maisgrutten kennen ze hier niet, kan het iig nergens krijgen.
Die bieten is dus geen goed idee ivm energie.

Hij is dus 22, normaal wel een leeftijd waarop ze minder dik worden, maar hij kan het ook overdrijven.. Hij word 1/2 keer per week gereden en dan recreatief. Daarnaast word hij 1/2 keer gelongeerd en de rest staat ie gewoon te knabbelen.
Tja..wat voer je hem dan... moeilijk Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:19

Pulp?

Krijgen ze geen energie van, maar wel meer volume.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:20

pulp..ik ken het wel, maar geen idee in wat voor vormen en hoeveelheden je dit voert!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:22

Wij begonnen op stal bij mn stage altijd met een halve kilo.

Eerst een hele nacht laten wellen, en dan pas voeren.

Kijken hoe het paard reageert in gewicht, wordt hij snel of langzaam voller? En daar op aanpassen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:23

maar waar moet ik precies aan denken bij pulp? wat is het voor spul eigenlijk, geen granen ofzo toch ?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:25

Ook van bieten dacht ik...
Maar geeft geen energie.

Ziet er grijzig uit.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:27

de optie zemelen had je daar al aan gedacht?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:27

Pulp van suikerbieten kan door de paarden vers gegeten worden à rato van 4 tot 5 kg. vers product per 100 kg. levend gewicht. Ingekuilde pulp is minder aangewezen en wordt ook minder gelust door paarden. In de handel wordt pulp meestal ter beschikking gesteld in de vorm van gedroogde korrels. Droog zijn deze korrels vrij hard en dus moeilijk op te nemen door paarden. Bovendien zullen deze korrels bij het bevochtigen met speeksel zeer sterk gaan zwellen en kunnen aldus verstopping van de slokdarm en maagstoornissen veroorzaken. Daarom is het beter de gedoogde pulp vooraf te laten weken. Ongeveer 12u. in 5 l. water voor 1 kg. pulp

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:33

Pulp is een afval product uit de suiker industrie en bestaat uit fijn gehakte, geperste en daarna gedroogde suikerbiet. Het heeft een enorm hoog suikergehalte, moet 24 uur in de week gezet worden, voor het gevoerd mag worden, dit ivm het feit dat het enorm uitzet.Het geeft dus wel veel energie. Maar dit is het laatste wat ik een paard dat toch al koliek gevoelig is, zou voeren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:36

Weight Builder zou ik niet voeren! Is hier wel speciaal voor bedoeld, maar er zitten dierlijke eiwitten in die je paard niet kan verteren. Is echt niet goed voor je paard.

Een goede dikmaker is olie... en dan niet het bekende scheutje, maar een kopje per dag. Olie geeft wel de extra energie die nodig is om te kunnen aankomen, maar maakt niet heet, omdat het 'langzame' energie is (vetten worden opgeslagen als 'energie voor later', suikers worden direct verbrand als 'energie voor nu'). En nee, ze raken er niet van aan de dunne...
Ik heb een Paintmerrie die ook moeilijk op gewicht te houden is maar ook snel heet wordt (zelfde probleem als jij nu hebt dus). Juist in de Halter, waarin ik haar show, is een beetje extra 'massa' gewenst.
Ik voer haar een muesli van Equisanum (Arab) met een iets hoger eiwit gehalte dan de meeste voeders, lucerne en in totaal 1 kopje soyaolie per dag (verdeeld over 3 voedingen. Soya olie is het beste, 20liter can bij de Hanos kost 18 euro ex. BTW. Maiskiemolie kan ook).
Ik ben nu op zoek naar lucerne hooi i.p.v. de Hartog lucerne, omdat ook in de Hartog lucerne melasse zit, een restprodukt uit de suiker industrie, en dus ook weer extra energie. Hooi van lucerne (in Amerika noemen ze dat Alfalfa) werkt beter. Hoog eiwit gehalte (nodig voor spieropbouw), maar eiwitten die paarden beter kunnen verwerken dus geen last van 'eiwitgevoelligheid'.
Een ander erg goed voedingssupplement zou 'rice bran' zijn, dat is gemaakt van het vlies van de rijst. Dit heeft van nature een hoog vetpercentage (bederft zonder bewerking binnen 12 uur), maar helaas is dit niet in Europa te krijgen (heb het in ieder geval nog niet kunnen vinden).

Wat je ook gaat voeren, succes er mee!