Hoofdstel, wie heeft er een mening over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Hoofdstel, wie heeft er een mening over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 20:33

Ben vanmiddag in een ruiterzaak geweest, en snel even bij de hoofdstellen gespiekt, want ik moet er binnenkort weer een aanschaffen.
Nu wil ik er zoiezo een met brede neusriem. Dat vind ik mooier staan bij een paard als zo'n smal neusriempje.
Vond twee leuke geheel zwarte met allebei een aansnoerneusriem, dus op dat punt zaten we al goed.

Maar wat ik nu toch weer voor nieuws zag.
Normaal gesproken loopt de neusriem door onder het kopstuk om vervolgens aan de andere kant netjes met een gespje te eindigen.
Bij het ene hoofdstel was dit echter heel anders.
Ter hoogte van de frontriem zat er een gleufje waar het riempje van de neusriem doorheen zat, om vervolgens over het kopstuk naar de andere kant te gaan, waar deze ook weer doormiddel van een gleufje ter hoogte van de frontriem weer terug naar de onderkant gestoken zat.
Volgt men het nog?

Heeft iemand toevallig ook zo'n hoofdstel voor zijn paard en wat zijn de bevindingen van dit hoofdstel?

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:42

Ik heb zo'n hoofdstel van HH, je hebt alleen niets aan mijn ervaringen omdat ik altijd zonder neus-en sperriem rijd Clown

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 21:59

Oh handig.
Het gaat mij eigenlijk over het stukje waar het gelust zit, of dat niet hinderlijk is ofzo?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:00

Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet,... Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 22:01

Eigenlijk heel mooi hoor Lydiia, juist daarom ook dat ik er naar vraag.
Heb er zo gauw geen foto van.
Zal wel eens zoeken...

Gevonden. Niet het zelfde hoofdstel, maar wel dat de neus riem over het kopstuk zit.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door holly op 17-07-04 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:05

De keren dat ik met neusriem heb gereden, heeft Gillian er geen last van gehad, op zich vind ik het wel goed uitgedacht.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:15

Ik heb geen eigen paard, maar wel een hoofdstel.. Haha! .. Verward
En ik heb gewoon een simpele gekocht die goed zit voor het paard, uiterlijk doet er niet zo toe, als het maar in goede staat verkeerd.

Haha!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:16

(ik had hem gekocht voor een pony die ik ging leasen, ging niet door op het laatste moment Verdrietig )

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:36

Dat zijn Harry's Horse hoofdstellen.
Een stalgenootje van mij had er ook zo eentje.
Werkt gewoon hetzelfde als bij de normale constructie, volgens mij heeft het paard er geen last van, en het staat wel apart!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 22:37

Ik ga ook echt niet voor een duur ding, dat is het mij nu nog niet waard, maar ik heb er wel een nodig, zonder rijd ook zo moeilijk he.
Deze zag er wel grappig uit, maar of hij ook bij het rijden en voor het paard niet stoort wil ik even vragen voor ik besluit eventueel deze te kopen.

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:39

Ik heb er ook eentje van HH, het is een prima hoofdstelletje. Je moet het alleen wel mooi vinden Haha!

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:42

ik ken iemand met zo een neusriem
en het paard heeft er geen last van iniedergeval die van haar niet
geen schuurplekjes e.d. Schijnheilig
Duzz Lachen

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:57

Trouwens, als er hoofdstellen zouden bestaan die niet goed voor een paard zijn, zou dat ook niet best zijn Scheve mond

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:51

Ziet er prachtig uit, Holly.
Ik had t nooit eerder gezien.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 00:01

Dus de ervaringen zijn, dat dat doorgeluste stukje niet gaat schuren of anders gaat iriteren? Fijn want ik zag er namelijk al haren tussen schieten enzo.
Op de foto ziet het er niet zo prachtig uit, maar het is echt leuk om te zien.
Wat ik me wel nog afvraag is of de frontriem hierdoor in een houding word gedwongen of zit er misschien net als op de foto een cm of wat tussen frontriem en dat gaatje?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 06:09

Ben bang dat het wel gaat schuren want het lijkt me lastig schoon te maken en denk dat het hoofdstel super goed moet passen want als de neisriem niet helemaal perfect zit zal het toch aan het kopstuk gaan trekken. Ik wil het niet afkraken maar mij lijkt het persoonlijk niets.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:23

Ik zag die dingen inderdaad laatst ook bij het Gareel liggen, ik vroeg me ook af wat het nut er van was! Ik vond het niet bijzonder mooi....

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:35

bij de ROS hier in uden hebben ze nu leuke hoofdstellen voor 15 euro.
met diamantjes, gewoon zwart en met 2 van die goude streepjes op neus en frond riem...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:00

Ik heb er 1 met neusriem over het kopstuk en een gewone, maar ik moet zeggen dat ik niet erg veel verschil merk. Ik vind alleen die met de neusriem over het kopstuk mooier Haha!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:03

holly schreef:
Eigenlijk heel mooi hoor Lydiia, juist daarom ook dat ik er naar vraag.
Heb er zo gauw geen foto van.
Zal wel eens zoeken...

Gevonden. Niet het zelfde hoofdstel, maar wel dat de neus riem over het kopstuk zit.
[image]



Dat ziet er inderdaad wel leuk uit, had het ook nog nooit eerder gezien!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 20:06

Chronos schreef:
Ben bang dat het wel gaat schuren want het lijkt me lastig schoon te maken en denk dat het hoofdstel super goed moet passen want als de neisriem niet helemaal perfect zit zal het toch aan het kopstuk gaan trekken. Ik wil het niet afkraken maar mij lijkt het persoonlijk niets.


Dan denk ik dat jij niet zo'n zuinigerd bent als ik Tong uitsteken
Dat ding gaat helemaal uit elkaar als ik poets en dan wil ik geen enkel viesje meer zien. Haha!

Maar wat je aanhaalt over het goed moeten zitten dat het anders kan gaan trekken, heb je een punt mee waar ik nog niet eens aan had gedacht.
Normaal gesproken drukt de neusriem ook onder het kopstuk, maar omdat het kopstuk via het bit niet te strak zal zitten, is het kopstuk dus vrij los.
Als dan de neusriem over het kopstuk zit, ligt deze idd vast over het hoofd idd. Maar of het ook echt een nadeel is weet ik ziet. Ergens denk ik dat als je(wat niet de bedoeling is) bv te hard aan je linkerteugel hangt waardoor het bit er aan die kant uitkomt, je bakstuk heerlijk in een boog gedwongen word doordat de neusriem het kopstuk klemt.
Ergens idd niet de bedoeling nee...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:09

Die heb ik ook, weet niet het voordeel.... en ook het merk niet....

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:16

Ach, als het niets is verkoop je het toch weer door? Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 20:21

Lydiia schreef:
Ach, als het niets is verkoop je het toch weer door? Haha!


Ach welja, voor de liefhebbers heb ik nog een zwarte neusriem en frontriem (dacht ook bakstukken) allen zwart onderlegt en cob maat.

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:31

ik had zo'n hoofdstel geloof ik. Maar die van mij had ik geloof ik niet helemaal goed in elkaar gezet... Maar toen ik hem kocht zat de neusriem over het kopstuk heen, daarna werd het een keelriem Verward ... Maar dat ging schuiven enzo... Ik had geen zin om het helemaal op nieuw in elkaar te peuteren... ga ik binnenkort nog eens doen. Maar ik heb dus maar een nieuw hoofdstel gekocht... Knipoog