Endurance zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Endurance zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 01:26

Ik zit er aan te denken om een nieuw ( of 2e hands) zadel te kopen voor mn pony. Met hem rij ik endurance en ik wil dan ook graag een endurance zadel ( lichtgewicht).
Ik rij nu met een wintec endurance pro maar die is een beetje versleten Haha! en dus aan vervanging toe....
Na een beetje spitten op internet ben ik erachter gekomen dat er heel wat meer endurance zadels zijn dan het welbekende merk Podium. En van dat merk zijn ook nog eens heel veel soorten
Mijn intresse ging eigenlijk het meest uit naar een Podium Champion
Zijn er mensen die ervaringen ( zowel positief als negatief) met een bepaald soor endurance zadel?
Ik hoor het graag!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:37

Ik heb dus zo'n podium champion en ben er zeer content mee. Weegt niks, weinig/geen onderhoud en ligt super op mn paard. Verder is de service van Goedhard meer dan super, komen aan huis passen (gratis) en kunnen heel veel regelen bij Podium.
Zie dat je in Rotterdam woont, ik zou zeggen kom eens langs dan kun je de mijne van dichtbij bekijken en bevoelen en evt bereiden (op de wereldberoemde Tjo) dan kun je meteen kijken of dit iets voor je is.

Moet er wel bijzeggen dat je even moet wennen, voor je gevoel zit je iets hoger op je paard maar dat gevoel is zo weer weg. Ik moest erg uitvogelen met welke beugellengte ik het lekkerste reed, ik moet nu beduidend korter zitten dan met mn dresuurzadel waar ik eerst mee reed maar stap echt zo fit als een hoentje weer af na 30km. Echt toppertje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:37

Ik heb een keer een aardige rit op een Podium Champion op mijn paard gemaakt (zadel geleend van Fasel hier) vind het een erg interessant zadel, maar niet iets voor mij. Het ding is echt superlicht, nog lichter van gewicht dan je wintecje waar de beugels het zwaarste deel van zijn Knipoog Haha! Je zit echt op het zadel, een stuk hoger, en als ze gaan springen en gek doen heb je dan ook geen steun van het zadel… Euhm… Faas moest er geloof ik ook aardig aan wennen dat ze geen kniewrongen had, maar daar had ik geen moeite mee, vond het wel fijn dat ik meer contact met het paard had, nu heb je ook meer gevoel met je bovenbenen. Verder is er op HK een uitgebreid endurance-klep topic, waar je je vraag ook wel in de groep kunt gooien Knipoog Ik heb verder niet zoveel ervaring met zadels specifiek voor de endurance… heb wel al zo ongeveer op bijna alle type zadels gezeten die er te krijgen zijn Haha! Als je me een pbtje stuurt wil ik je wel de link van een forum geven waar je je met je DER-nummer kan aanmelden, is specifiek voor endurancers, denk dat als je daar dit topic opent, je heel wat meer informatie krijgt

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:04

Ja, Galja, kom jij ook eens fijn naar EF. Zeker na je goeie rit in LV!! Ik heb je helaas niet gezien, maar dit terzijde.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn endurance Wintec zadel. Met de lichte flexbeugels en de Podiumkunststof beugelriemen is ie helemaal af.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:41

Maya schreef:
, en als ze gaan springen en gek doen heb je dan ook geen steun van het zadel… j


Ik heb die ervaring helemaal niet, zelfs bij de gekste capriolen blijf je super zitten (heb een schapenbont zitting, scheelt misschien?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:21

Ik heb ook op een bonten geval gezeten, normaal zit ik super vast in het zadel, maar toen Amanda ineens opzij sprong had ik toch echt zoiets van, waar is mijn zadel? Je zit er echt op en niet in het zadel waardoor je er steun aan kan hebben. En later bij het stuiteren bewoog ik over het gehele zadel, van voor naar achter ipv stabiel op 1 plek te zitten. Ik heb zelf een westernzadel, zit ik redelijk vast in, maar toen ik met dat zadel reed, had ik m’n western nog maar net, en reed daarvoor veel op m’n Wintec 2000. Jij bent meer aan dit type zadel gewend, neem ik aan, ik baseer dit op 1 lange rit die ik ermee gemaakt heb Knipoog Wellicht dat als je er aan gewend bent, je er net zo vast mee zit als in ieder ander zadel Lachen
Machinekosten

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:41

ik rij gewoon met een dressuurzadel endurance... dat vind ik nog steeds het fijnst...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:43

Ik heb een thorowgood Griffin Endurance... ook een fijn ding.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 00:11

Jorie schreef:
Ja, Galja, kom jij ook eens fijn naar EF. Zeker na je goeie rit in LV!! Ik heb je helaas niet gezien, maar dit terzijde.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn endurance Wintec zadel. Met de lichte flexbeugels en de Podiumkunststof beugelriemen is ie helemaal af.



Ik heb jou wel gezien Haha! je stak net over toen wij met de trailer aan kwamen rijden. Ik zag iets paars en toen zag ik nr 13 dus kon niet missen. Nog gefeliciteerd met je 2e plaats! Super!
Ik ben 44e geworden maar ik ben supertrots op mn paardje!
Alleen al om het feit dat er 17 combinaties niet in de uitslag waren en wij toch goedgekeurd zijn.
Maar weer even on-topic:
Ik ben ook erg tevreden over mn wintec endurance.( ook met flexiride beugels en nu ook de riemen Knipoog )
Maar hij begint nu echt slijtage plekken te tonen op de zweetbladen ( ik had hem al 2ehands gekocht) en zit er zelfs bijna doorheen. Ik denk dat hij een volgende rit van een km of 30 niet overleefd
Hij zit ook super en past goed op mn paardje. Maar als ik hem laat repareren ben ik misschien ook een hoop geld kwijt. Dus ik zit een beetje te tobben.
Ik heb absoluut een lichtgewicht zadel nodig. Dit omdat mn paardje niet zo groot is ( ik wel Schijnheilig ) en hij al een beetje op leeftijd is ( hij was zondag met zijn 19 jaar de oudste Cool ok, we hebben 2 jaartjes gelogen op het paspoort, schuld van de veearts Schijnheilig )

Ik wacht nog wat reacties af.....

Wat is trouwens EF?

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:33

Ik rij m'n buitenritten, en ga m'n endurance, rijden met m'n toltzadel. Dat zit echt perfect, ik heb een keer een prestatierit van de ponyclub ermee gereden, 40 km, weggeweest (wel met veel pauzes en laag tempo hoor Haha! en half uur heen, half uur terug, naar en van huis) van ongeveer 9 tot 6, en geen last van m'n kont, in tegenstelling tot alle andere ponyclubmensen. Schijnheilig

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:55

Maya schreef:
Jij bent meer aan dit type zadel gewend, neem ik aan, ik baseer dit op 1 lange rit die ik ermee gemaakt heb Knipoog Wellicht dat als je er aan gewend bent, je er net zo vast mee zit als in ieder ander zadel Lachen


Ik denk dat dat het idd is, houwel ik zowizo heel vast zit op ieder zadel (VZ/Western?dressuur/bareback). Ik vind het iig een heerlijk zadeltje waar je ook nog eens leuke acc bij kunt kopen, je kunt hem zo leuk maken als je zelf wilt.

Ohja Galja, wat de bomen en types van de podium betreft: de bomen zijn van alle types hetzelfde, wat het verschil maakt zijn de hoezen om de bomen en de paddings aan de onderkant.
De champion is de kale versie maar daar kun je tzt wel bv een hoes omheen kopen van bv de podium Endurance. Tegenwoordig hebben ze ook cordura hoezen (stof) en die ga ik er omheen laten doen in hoe kan het ook anders oranje (speciaal gemaakt), hoop dat ik hem nog heb voor Holten maar dat zal wel niet....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:57


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:45

Ik heb inderdaad ook een champion. Erg fijn zadel. Licht en handelbaar. Ik moest inderdaad wel wennen maar als je eenmaal zit dan is het erg prettig. Alleen die gekke sprongen.... als je een knol als ik heb heb je liever niet dat ie die maakt Haha!

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 01:26

Vippie schreef:


Dat dacht ik al Knipoog
En ik maar zoeken hier op Bokt naar een Endurance Forum..... Haha!
Thank you!

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 01:36

Vippie schreef:
... Ik vind het iig een heerlijk zadeltje waar je ook nog eens leuke acc bij kunt kopen, je kunt hem zo leuk maken als je zelf wilt...


Ik heb al blauwe podium beugelriemen... Haha!
Daarom viel ik ook voor de champion vind hem er erg leuk en sportief uitzien.
Tot nu toe alleen maar lovende berichten over de Champion.

Iemand nog een leuk 2e handsje te koop Tong uitsteken Haha!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 02:50

wij hebben een equiflex endurance zadel van continental en we zijn er zeer tevreden over ! het is met een flexibele boom , zeer goed zadel !

groetjes