paard op proef hoe zit dat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

paard op proef hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 16:27

ik ben nu dus serieus met n paard bezig.
nu was mijn vraag of je een paard bv 2 weken op proef mag nemen.
zijn daar voor geschreven regels voor of niet?
wie heeft er hier een paard op proef gehad?
ik wil gewoon puur een paard op proef omdat ik met mijn vorige paard zoveel gedoe heb gehad.
en daar heb ik nu gewoon geen zin in.
nu wil het dus niet zeggen dat je een paard na 2 weken door en door kent natuurlijk.
maar je hebt meer n beeld van het dier.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:31

Lang niet elke verkoper wil zijn paard op proef doen.
Wel kun je dan proberen of je een aantal keren bij de verkoper mag komen rijden op het paard, incl. opzadelen en de verzorging etc.
Zo krijg je toch al een goed beeld van het dier!

Verder in ieder geval klinisch laten keuren! (Afh. van prijsklasse ook röntgenologisch).

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:36

Geschreven regels bestaan amper in de paardenwereld Haha!.

Het kan wel, maar dat zul je toch met de huidige eigenaar moeten overleggen. Ik ken er 1, die heeft z'n eerste paard 2 mnd op proef gehad, die nam ze niet en kocht daarna een paard direcht, welke ze na 3 mnd verder verkocht want deze was te sterk.
2 weken vind ik toch wel een redelijke periode, maar bij de meeste handelaars zit er toch een soort van als het binnen .. echt niet lukt dan kun 'm terug brengen.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:37

Hier moet je erg goede afspraken over maken, stel je voor dat er wat gebeurt in de 2 weken dat je het paard op proef hebt. Wie is er dan aansprakelijk? Ik heb Mike een half jaar op proef gehad maar dat kwam omdat hij er zo slecht uitzag en omdat hij nog niet zadelmak was, de toenmalige eig. had zoiets van nou als het je wat lijkt betaal je hem over een half jaar en anders breng je een zadelmak paard terug en heb ik daar mijn voordeel weer van. We hebben alles zwart op wit gezet ook wie er aansprakelijk was voor eventuele kreupelheid of andere aandoeningen. Maar ik denk dat er weinig verkopers een paard 2 weken op proef meegeven, zou ik in elk geval niet doen.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:52

Je moet idd goede afspraken maken, anders zit je straks met de gebakken peren mocht er iets gebeuren Knipoog! Ik heb zelf mijn merrie 1 week op proef gehad en in 1 week tijd kun je een paar helemaal niet leren kennen eigenlijk. Ze zijn net op een nieuwe plek, alles is nieuw enz. Maar ik was helemaal weg van dr, ik heb haar klinisch laten keuren (goedgekeurd Lachen!). En toen heb ik haar officieel gekocht.

Wij hadden wel een aantal dingen op papier staan, ik weet niet precies wat, dat hebben mijn ouders toen afgehandeld (omdat ik toen veel te druk bezig was met 'mijn paard is er!' Haha!).

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:17

Goede en duidelijke afspraken en ALLES wat van belang is op PAPIER vermelden en laten ONDERTEKENEN door de 2 partijen, alleen dan heb je rechten en kun je verhaal halen bij de recher mocht dit nodig zijn, anders heb je mocht je een paard terug willen doen naar de verkopers geen poot om op te staan, mondelinge afspraken zijn officieel wel rechtsgeldig maar in de praktijk slaat het nergens op.

Ik heb tot nu toe alleen nog maar paarden/ponys gekocht met een proefperiode, meestal vraag ik 4 tot 6 weken, dat ging mij niet zozeer om het karakter want paarden hebben daar een langere tijd voor nodig (over het algemeen), maar meer om de medische kant van het verhaal en om te zien of het de nieuweling zijn weg in de bestaande kudde kon vinden.
Maar dat maakt eigenlijk niks uit als jij graag een paard op proef wilt voordat de koop defenitief gesloten is dan is dat jou goed recht. Er zijn tal van redenden waarom verkopers het liever niet willen, dat is dan hun probleem verkoop het paard dan maar aan iemand anders. Ik heb nu 5 paarden gekocht 1 van een handelaar en 3 van een particulier en 1 van een fokkerij en alle stonden ze positief tegen de proef periode, het was geen probleem, 1 paard heb ik in die proef periode terrug gebracht en het was maar goed dat alles op papier stond met hantekening en al anders had ik nu nog met een paard gezeten waarvan de pezen kapot gereden waren.

Het hoeft lang niet altijd een verborgen gebrek of ander nadeel te zijn, waarom mensen hun paard liever niet op proef meegeven, je weet immers niet wat ze met het paard uitspoken, als mensen het niet willen hoef je er dus niet gelijk iets achter te zoeken, maar ik als koper kan veel voordeel hebben an zo'n proeftijd.
Wij verkopen ponys en die mensen krijgen altijd een proeftijd, niet alleen de koper kan er zn voordeelk uit halen, maar zeker ook het paard/pony, want mocht het om welke reden ook niet gaan zoals gehoopt kan het paard/pony weer terug naar zn eig. en komt niet bij weet ik veel wie allemaal terrecht en blijft uit de handel.