welk ras kan de makelijk de helewinter buiten ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:09

Alle paarden wel Lachen Paarden zijn van nature ook buitenbeesten. Een schuilstal is natuurlijk wel verstandig, of anders een flinke boom waar ze onder kunnen schuilen. En evt. in de winter een deken, als je swinters gewoon door wilt rijden (ivm zweten van het paard) Een nat paard nooit buiten zetten! Dan moet hij eerst helemaal droog zijn.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:14

Joske_Vuran schreef:
En evt. in de winter een deken, als je swinters gewoon door wilt rijden (ivm zweten van het paard) Een nat paard nooit buiten zetten! Dan moet hij eerst helemaal droog zijn


Daarom heb ik de kwpn'ers een deken opgelegd (preventie). De eigenaar heeft nooit anders gedaan dan na een rit van ruim 2 uur, een bezweet paard gewoon in de wei te zetten... en! .. ze zijn nooit ziek! Lachen

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:34

En toch is het verstandiger wel een deken op te doen, anders ze iig helemaal droog hebben.

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 21:29

super ik vind het aleen zo sneu een arabier ??? buiten hahah maar jah zo ben ik ik vin het dan regent het en dan vin ik het zo sneu maar mu moeder vind het nog ergenr Tong uitsteken hahaha ik kom er wel over heen hihihihihihi

bedankt en julie rezcties zijn welkom

kus eva

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:35

evatjuuh schreef:
super ik vind het aleen zo sneu een arabier ???

je moest eens weten hoe koud het 's nachts in de woestijn kan worden Tong uitsteken

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 21:49

haha jah maar al die verwende paarden in nederland Tong uitsteken die zijn nix gewend (zomige natuurlijk wel ) (ik zal mijn paard ook te veel verwenne Tong uitsteken)

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:04

Mijn ijslander staat het gehele jaar door, dag en nacht buiten.
In de winter rijd ik ook. Dan zweet hij ook en ik zet hem gewoon bezweet in de wei. Wel op adem, maar als hij bezweet is geeft het geen probleem.
De vacht van een paard heeft dezelfde werking als een wollen deken die je oplegt. Kijk voor betere uitleg op www.paardnatuurlijk.nl
Dus wat er word gezegd dat je een paard nooit nat in de wei moet zetten is onzin. En daar ben ik het ook absoluut niet mee eens. Paarden redden zich prima als je ze hun gang laat gaan.
Maar je moet dus niet te fanatiek poetsen en geen hekel hebben aan een lange, dikke wintervacht. Als je geen wintervacht wil moet je een deken opleggen, anders dus niet nodig.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:20

Met een deken dag en nacht in de wei is slechter dan zonder deken dag en nacht in de wei. Zonder, kweekt ie zijn eigen winterjas. Dekens kunnen alleen maar doorweekt raken, waar ze weer ziek van worden enzo. Onze lieve heer heeft hen een winterjas gegeven, dus waarom zouden wij er nog eentje om doen. Lees idd maar een het stuk om paardnatuurlijk.nl, je doet een konijn of koe toch ook geen deken om???
Alleen voor paarden die swinters op stal staan en voor wedstrijden er goed uit moeten zien is een deken handig, omdat je dan geen wintervacht krijgt.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:26

In principe elk paard, maar ga niet opeens een paard vanuit de winter buiten zetten.
Mijn vorige kwpner voorheen op stal. In de zomer buiten laten staan en in de winter door en hij kreeg een lekker wollige vachtje Lachen

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:26

Hoi,
Ik denk dat elke "oud" ras (dus niet die door gefokte paarden) wel buiten kan staan.

Ik heb een arabier met een beetje haflinger, en een appaloosa altijd buiten staan zomer en winter.
Maar ze hebben wel genoeg bos voor beschutting, en een schuil stal die ze eigenlijk nooit gebruiken.
Die appa was afgelopen winter 1,5, en die kreeg wel de bibbers, die heb ik toen een dek opgelegt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:46

ieder ras kan in goede gezondheid en met goede wintervacht gewoon buiten blijven de winter door
vriendin van me heeft welshjes en arabiertjes gefokt
die stonden zomer en winter 24/7 buiten
waar ik de friezen heb gereden stonde de beesten ook altijd buiten
de kwpnners van een oud stagebedrijf , daar stond een deel ook altijd buiten

tuurlijk, bij ieder ras zijn er dieren die een mindere weerstand hebben , of een mindere wintervacht of het binnen fijner vinden
maar over het algemeen is 24/7 buiten staan zomer en winter echt niet weggelegd voor een paar rassen

maar ieder paard behoort wel een schuilmogelijkheid te hebben (hoewel die vaak niet gebruikt word)

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 02:05

Als je zorgt dat ze een schuil-stalletje hebben, dan kan volgens mij elk ras wel heel de winter naar buiten.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:34

volgens mij kan dan inderdaad elk ras wel buiten maar de echte buitenrassen zijn volgens mij wel de shetlanders en de haflingers

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 13:38

oke

dankje

eva

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:45

Alle paarden zijn van origine buitenpaarden, wij hebben er binnenpaarden van gemaakt.

Al zijn er rassen die als winterhard bekend staan, waaronder dus de haflinger, shetlander, fjord, ijslander, enz, enz.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:17

Alle paarden.... Alle rassen....

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 19:22

dat is niet waar niet alle rassen want die zijn zo vernederlandst (om het zo te zegen ) dat die daar helemaal niet gewend aan zijn juh kan wennne natuurlijk maar ju kan hem niet midde in de winter laten staan en een fjord haf enz die hebben ook veel meer weerstand en hebben veel meer fettjes(niet banketstaaf bedoeld)

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:25

Het is idd zo dat als je een paard uit een warm land haalt dat hij eerst moet aclimatiseren. Maar verder kunnen ze allemaal het hele jaar door buiten staan.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:25

Als je een arabier vanaf augustus buiten laat krijgt ' ie een wintervacht en kan die lekker buiten blijven, zonder deken, maarja, wij als mensen denken dat paarden het koud hebben enz (wij zijn bloot, zij hebben een permanente jas aan) en gooien er dekens overheen... achja, ook gezellig...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:26

Mijn arabier (volbloed) staat ook het hele jaar door buiten, in weer en wind
Kan ze goed hebben, ze is nooit ziek geweest, ze heeft een goede wintervacht, dus zielig is het zeker niet Lachen

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 12:29

oke *LOL*

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:45

Jantine2 schreef:
je doet een konijn of koe toch ook geen deken om???


Lachen Lachen Lachen Ik zie het helemaal voor me: onze twee konijnen in hun dekentje door de tuin heen rennen ! Knipoog

Maar de konijnen kunnen als ze willen wel hun hok in springen zodat ze iets beschut zitten (vergelijkbaar met schuilstal voor paarden denk ik).