zware bodem in rijbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

zware bodem in rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 22:46

Wij hebben sinds een week een wei van ons omgefreesd, met als plan om er een rijbak van de maken.
Wegens wat problemen kunnen we namelijk geen gebruik meer maken van de rijbak waar we jaren fijn gereden hebben.
Maar nu hebben we met onze nieuwe bak problemen dat de bodem behoorlijk zwaar is, en we hebben op dit moment niet de mogelijkheid om de oude zand en graswortels eruit te halen, en een nieuwe zandbodem er in te doen.
Het is echt een dringend probleem, omdat we op dit moment verder nergens kunnen rijden. De dichts bijzijnde rijbak is van de vereniging op een half uur rij-afstand...

Dus hierbij mijn vraag wat we kunnen doen aan de zware bodem?
Ik heb helaas niks aan het antwoordt 'gewoon rijden, dan is hij na een paar keer niet meer zo zwaar', omdat we dat onze paarden niet willen aandoen..
Alvast bedankt Lachen


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:13

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe zwaar hij ligt maar af en toe in een zware bak rijden is wel eens goed voor de paarden. Hierbij gebruiken ze hun spieren meer en heffen ze hun benen beter op.

Maar om op jouw probleem terug te komen, misschien kan je er eens een paar maal met een traktor over de bodem rijden zodat hij weer wat aangestampt wordt.

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:02

petraaken schreef:
Maar om op jouw probleem terug te komen, misschien kan je er eens een paar maal met een traktor over de bodem rijden zodat hij weer wat aangestampt wordt.


Ja precies, even aanvlakken of rollen..

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:08

Je kan er ook onbewerkte houtsnippers laten indoen, dat maakt hem lichter en word minder snel nat.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:49

petraaken schreef:
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe zwaar hij ligt maar af en toe in een zware bak rijden is wel eens goed voor de paarden. Hierbij gebruiken ze hun spieren meer en heffen ze hun benen beter op.


Wat is dit voor een onzin. Een zware bak is helemaal niet goed. Zorg voor een stabiele bodem, die ook nog eens vlak is. Je kunt toch niet serieus trainen in een bak die er uit ziet als een duinlandschap?

Als ik het zo lees, is er nog geen zand op de bodem aangebracht en heb je dus "zwarte grond" met hier en daar nog veel grasstoppels. Je zou in dat geval de bovenlaag kunnen fresen (fijner maken) en 'm daarna aanrollen. Als je zand aanbrengt, kies dan iets met een grovere korrel zodat 't gaat mengen met de zwarte grond. Tja, en nog beter is de bovenste laag eraf graven, drainage erin, grof zand erop, fijner zand of een mengels gebruiken.

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:52

Voorlopig zit een nieuwe bodem er niet in, maar ik begrijp dat je toch wilt rijden, dan wel je training aanpassen omdat het nu veel zwaarder is!

Bij mij op de manege vlakken ze de bak regelmatig zodat deze weer kuilen en hobbel vrij is. Misschien kun je het daar voorlopig mee redden.

Veel succes!

Poema

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:55

van een zware bak gaan de paarden echt niet dood hoor, tuurlijk een egale bak is beter... Maar idd pas alles er op aan en niks aan het handje Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:59

Wachten op regen en laat het zand 'inzinken'.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:21

Ik zou even niet rijden en in die uren zorgen dat je de wortels en dergelijke er wel uithaalt. Een bak mag wel zwaar zijn voor een kleine periode maar dan wel evenredig zwaar.. Als er nog kluiten inzitten lijkt me dat niet fijn voor de paardenbenen.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:25

als je geen last hebt van klei wil het bij ons nogal helpen als we hem flink natspuiten. ook kun je het goed merken wanneer hij gesleept is.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:53

Wij hebben een bak met een behoorlijk zware zandbodem.

Bij ons heeft het al aardig geholpen om elke dag de bak goed nat te sproeien en regelmatig te schuiven of te slepen.

Als er echt wortels e.d. in de bodem zitten zou ik die er wel even uithalen als dat lukt...

Succes ermee!

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 21:20

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Nat maken heeft weinig zin, het regent hier namelijk al het hele weekend, en de bodem is er weinig beter op geworden.

Inmiddels hebben we er met de tractor over heen gereden, en het ziet er idd veel beter uit OK dan!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:33

houtsnippers is idd ook een goeie optie!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 21:37

Dus als je gewoon houtsnippers in de bak verstrooid, helpt dat tegen een zwaardere bodem Verward

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:40

ligt er aan wat voor bodem je eronder hebt liggen. En je moet dan wel genoeg snippers strooien. Dus een dikke laag.
Als de ondergrond klei is moet je met snippers erg uitkijken. Omdat dan de onderlaag glad wordt en je dat niet kan zien.. Dus wel even goed informeren..
Nadeel van snippers is dat ze gaan verteren en het dan een vieze brei kan worden.. Maar dat ligt er ook weer aan wat voor hout je dan gebruikt.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Ferda

Berichten: 279
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:05

Wij hebben hier ook altijd last van.
Het handigst is denk ik om de bak sobieso te slepen,
en onze bak wordt soms met water besproeid.
Dat helpt meestal wel goed, maar na een paar dagen issie
weer zwaar... Maar dan heb je er iig een paar dagen profeit van.

~Bokkende Fjordenrijder #40~

Ik kan niet zonder dat gele
Monstertje !!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:23

wij hadden ook een hele zware bak me paardje stond vaak kreupel omdat ze zwakke pezen heeft. Gelukkig heeft het nu paar dagen geregend. Daarna is de bak gesleept en nu hebben we echt een goed rijbak. Niet zwaar meer gelukkig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, meniekske, moniek21, Noor17, Vagabondo en 149 bezoekers