Mijn jaarling bijt mij zoveel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:50

daarom ben ik dus voor de opfok!!
daar leren ze elkaar manieren bij
andere paarden kunnen dat 100x beter als wij mensen Knipoog

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:55

crossmonster schreef:
daarom ben ik dus voor de opfok!!
daar leren ze elkaar manieren bij
andere paarden kunnen dat 100x beter als wij mensen Knipoog



Idd, bij mensen krijgen ze op jonge leeftijd echt alleen maar een haat-liefde verhouding.
Als mens KAN je simpelweg een paard niet opvoeden.
Alleen een dwaas gaat het proberen.

En met alle respect, maar schoppen en bijten op een jaarling; je bent gewoon dom bezit als het zover moet komen. Straal meer autoriteit uit en negeer fout gedrag; kom je veel verder.
Een groepsopfok levert je uiteindelijk een veel plezieriger paard dan zo'n 'gewandelde knuffelenter'. Laatsgenoemden worden 9 van de 10 keer verwaande trapzakken.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:00

Dees schreef:
DAAROM bijt hij je.
Hij is op zo'n jonge leeftijd helemaal nog niet rijp om dingen van jou te leren. Op deze leeftijd gaat ie jou zien als speeltje, hij weet niet beter, en is eigenlijk nog te jong om dat met strenge straffen bijgebracht te krijgen; je bent je dier aan het verpesten met je 'wandelingetjes'. Ga met hem bezig als hij 2,5 of 3 jaar oud is.

Als ie vast kan staan en de hoefsmid tolereert, en ook nog geleidt kan worden, dan weet ie ruim voldoende. En laat totdat de tijd rijp is, de natuur haar werk doen. Ook jouw paard is heus nog wel beleerbaar als je er 'pas' mee bezig gaat als ie 3 is.

wat een onzin. Wandelen is toch zeker geen werken? Dat moet een jaarling ook leren. Je moet gewoon consequent zijn en hem steeds een harde tik geven. Als ik jou was zou ik dat wel op de hals en borst toen Het is dus gewoon een dram paardje, maar natuurlijk kun je met hem wandelen. Als hi het nu niet afleerd, heb je zometeen een hele gemene en sterke driejarige

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:06

uit ervaring weet ik dat 3 -jarigen die weinig in de hand zijn geweest, in de zin van alleen bekappen en ontwormen, ze echt wel netjes kunnen meelopen als 3 jarige hoor !
ik heb helaas teveel verwende jaarlingen en tweejarigen gezien die door mensen geprobeert waren op te voeden
blijven altijd de meest vreselijke beesten ...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:11

Dees schreef:
DAAROM bijt hij je.
Hij is op zo'n jonge leeftijd helemaal nog niet rijp om dingen van jou te leren. Op deze leeftijd gaat ie jou zien als speeltje, hij weet niet beter, en is eigenlijk nog te jong om dat met strenge straffen bijgebracht te krijgen; je bent je dier aan het verpesten met je 'wandelingetjes'. Ga met hem bezig als hij 2,5 of 3 jaar oud is.


Ben ik het niet helemaal mee eens, je kan ze gerust wel wat leren of een rondje met ze lopen. Je moet er alleen wel opletten dat het ze niet gaat vervelen, dan worden ze echt vervelend... (en terecht, want het zijn net kleine kinderen)

Doe je het iedere dag, dan heb je idd kans dat het hem gaat vervelen. Maar ik wandelde van de winter 1 x in de week met mijn veulen en dat ging prima. Maar dan moet je dus wel zorgen dat je niet te lang wandelt, hooguit een half uurtje (ik deed het meestal 20 min)...

Verder dus consequent zijn en terugbijten of 'm een rotschop verkopen, nu is ie nog hanteerbaar. En zielig??? Dacht het niet...
Het is zieliger om 'm de ene keer wel een tik/schop te geven en de andere keer niet, want dan begrijpt ie gewoon niet waarom je het doet.

Succes ermee!

Manga
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Da Bilth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:34

Quellian schreef:
Ja, ik ga met de rest mee wat betreft opfok! Lekker jong laten zijn, hij kan nog lang genoeg werken. Ik kan me er altijd zo pissig om maken dat mensen voor hun eigen egoïsme een veulen bij zich houden... Koop dan een ouder paard als je er dingen mee wilt doen.

Wat betreft het bijten: de mijne heeft het 1x gedaan en ik heb hem zó hard in zijn neus gebeten dat het ging bloeden. Daarna heeft hij er nooit meer over nagedacht (althans, bij mij dan...).

Succes.


ik vind het een beetje makkelijk om iemand die gewoon wat met zijn jaarling wil bereiken egoistisch te noemen! beetje makkelijk om zo met iemand om te gaan die gewoon om raad vraagt

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:35

allemaal:applaus voor Manga!

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:11

Weet je Punkies... hier zijn geen kampen, en je mini reactie is dus niet echt een intelligente bijdrage.

Helaas worden veulens en enters gezien als huisdieren, maar als iemand perse met zijn eigen veulen wil wandelen... veel plezier!

Maar ik vind het een erg kortzichtig iets, wat totaal niet bijdraagt aan de prettig ontwikkeling van het dier. Ik denk dat de topicstartster het ook voornamelijk doet voor eigen gerief; geen enkele enter die er plezier aan beleefd. Bovendien: als het zo'n groot nut zou dienen, zouden professionele stallen het immers ook massaal doen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:32

even terugkomend op de dingen die je doet met je jaarling
bedenk wel dat je een jaarling moet beschouwen als een kleuter,
een kleuter kan 5 a tien minuutjes zijn aandacht ergens bijhouden
en dan houd het op , dan is de concentratie pleite
ds als je iets doet, zoals wandelen of wat dan ook , doe dit heel kort
als je vijf minuutjes gaat wandelen heb je grote kans dat dit hartstikke goed gaat
ga je een half uur lopen ,, dan gaat het 10 minuten goed en dan gaat ie klooien , bijten etc,
pure verveling en verlies van aandacht doordat een jaarling nu eenmaal niet langer zijn aandacht bij iets KAN houden

door dus een half uur tte gaan wandelen pest je je paard eingelijk alleen maar
of een half uur vaststaan om te poetsen of wat dan ook

als je iets doet, doe het kort (max 10 min a 15 min , belonen en wegzetten , stop voordat je pony zijn aandacht verliest

op die manier voorkom je machts strubbelingen doordat jij teveel vraagt van het dier

quatta
Berichten: 146
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:52

Dees schreef:
Idd, bij mensen krijgen ze op jonge leeftijd echt alleen maar een haat-liefde verhouding.
Als mens KAN je simpelweg een paard niet opvoeden.
Alleen een dwaas gaat het proberen.

En met alle respect, maar schoppen en bijten op een jaarling; je bent gewoon dom bezit als het zover moet komen. Straal meer autoriteit uit en negeer fout gedrag; kom je veel verder.
Een groepsopfok levert je uiteindelijk een veel plezieriger paard dan zo'n 'gewandelde knuffelenter'. Laatsgenoemden worden 9 van de 10 keer verwaande trapzakken.


Ik snap eigenlijk niet wat er zo ontzettend verkeerd is aan dat hij niet in een opfok staat........
Alle paarden bij ons op stal hebben nooit in een opfok gestaan.
Ze zijn niet allemaal even braaf maar dat heeft niks te maken met wel of geen opfok.
Tegen over mensen zijn ze allemaal gewoon normaal.
Alleen met rijden willen sommigen je nog weleens uitproberen.
De jaarling waar het hierover gaat staat ook bij ons op stal in een groep van 7 jonge ruinen (nee geen andere eenjarige) maar daar wordt hij zeker wel dooropgevoed.
Er is bij ons zelfs iemand op stal die een anderhalf jarige kocht bij een handelaar, paardje heeft nooit in een opfok gestaan en ik moet de 2de nog tegenkomen die zoveel met zijn paardje kan als haar!!!
Natuurlijk hebben ze andere paarden nodig maar perse een opfok?
En dwaas dat je probeerd een paard op te voeden?
Als jij een 3jarige uit een opfok haalt en hem dan nog eens alles moet gaan leren lijkt mij dwazer dan dat hij 3 is en al wat kent.
Ik moet zeggen dat ik mijn paard liever had gehad als 1 jarige dan nu als 7 jarige die nooit geen bal heeft geleerd.
Is niet echt fijn om met een volwassen paard over de beeweg te lopen die nog niet eens weet wat een auto is.
Heb dan toch liever een jaarling die je wat makkelijker kan hebben dan een volwassen dier (en nee dat ligt niet aan mijn gebrek aan autoriteit) want ook anderen die paarden al jarenlang trainen gaan met haar op hun snufferd)
Maar ja nu weer genoeg getypt.
Als ze wat minder ermee doet en hem vaker gewoon lekker laat staan komt het ook wel goed.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:01

Toen ons shethengste een jaarling was, was hij heel erg in de omgang. En daarmee bedoel ik bijten, slaan, en tegen je aansteigeren. We gaven geen tikken geen schoppen maar waren heel consequent met onze stem.
En hij snapte het snel, nu zijn we een jaar later en hij heeft het niet meer geprobeerd. We hebben ook veel met hem gedaan zoals wandelen, in het bos door het verkeer... En altijd uitbundig beloond. We hebben hem ook tussen 3 krengmerries gezet, en die straften hem ook altijd als hij beet of wou dekken.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:08

RanouK schreef:
We hebben hem ook tussen 3 krengmerries gezet, en die straften hem ook altijd als hij beet of wou dekken.


Denk dat DAT de kern is van de opvoeding; een jong paard/pony moet leren wat het is om het onderspit te delven.
Geen mens die ze dat kan leren, daar heb je gewoon andere paarden voor nodig. DAAROM opfok, of voor degenen die het bij hun thuis perse geen opfok willen noemen, opgroeien TUSSEN andere paarden.

En dat je er dan wel toevallig leuk mee kunt wandelen, heeft weinig te maken met jou opvoedkundige handelingen, maar meer met dat de ANDERE paarden het klusje voor je hebben opgeknapt.

Ik zie echt geen heil in een opvoedkundige tik als je enter je bijt tijdens het wandelen; ik vind het een fout van de mens dat het zover komt dat de enter bijt. Dan doe je het gewoon niet goed. En de veiligste keuze is dan zo'n enter niet meer vermoeien met menselijke betuttelingen.

Maar goed, het wordt een eenzijdig betoog zo, en ik val in herhaling.
Mijn enter komt deze winter thuis te staan (meer begeleiding nodig met hoefsmid, bokvoetje). Denk maar niet dat ik daar 'leuk' mee ga wandelen. Dat wandelen voor het zgn verkeersmakke doe ik als ik ze zadelmak aan het maken ben, dan gaat het zadel op en op 3 jarige leeftijd leren ze veel sneller en ook stabieler. En dan draagt het ook nog bij aan de sterkte van de pezen.
Tot 2,5/3 jaar mogen ze bij mij gewoon lekker spelen, met paarden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:09

Ik kan maar 1 tip geven die daadwerkelijk gaat helpen --> De opfok in!!!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:14

Ben het grotendeel hiermee eens, maar met 1 opmerkking (weet zo 1 2 3 niet meer wie dat plaatste) dat alle paarden die niet in de opfok hebben gestaan, later verwende/onhandelbare paarden worden vind ik onzin. SOMMIGE worden dat idd, maar lang niet alle! Season heeft nooit in de opfok gestaan, en geloof me: ik heb nog nooit zo'n lief paard gehad. Lief tegen mensen en tegen alle dieren.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:19

Maar goed, de opfok werkt opzich vaak wel het beste ja. Maar als je perse je paard zelf wil beleren heb je kans dat het mis gaat, om de boven genoemde redenen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:20

Ja maar YvonneAa, het hoeft niet perse opfok te zijn. Gewoon in groepsverband op de wei is ook al genoeg. Als er maar paarden om hem heen blijven.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:21

Ja, oke. Daar heb je gelijk in. En ja, dat heeft Season wel gehad.. Knipoog

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:28

Bijt hem! in zijn oren! en vooral consequent blijven! Niet tegen zijn hoofd slaan. Dan word hij bang voor je hand

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:36

Ik heb een enorm respect voor de mensen die het voor elkaar krijgen een paard in hun oren te bijten. Knap, dat je in een fractie van een seconde het oor te pakken kunt krijgen en erin kunt bijten... Zoals al eerder gezegt: een fikse mep tegen de neus werkt doorgaans voldoende, een paard kún je niet zoveel pijn doen als hij jou doet, je zult het dus van het schrik-effect moeten hebben.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:28

Vonnie84 schreef:
Ja maar YvonneAa, het hoeft niet perse opfok te zijn. Gewoon in groepsverband op de wei is ook al genoeg. Als er maar paarden om hem heen blijven.


Opfok en groepsverband in de weide is hetzelfde.
Bij de een betaal je misschien wat meer dan bij de andere, maar de essentie is echt exact hetzelfde.

Wat raar dat niet-professionele opfokkers dat onderscheid zo graag maken.... is gewoon hetzelfde.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:24

Ja maar opfok klinkt meteen zo anders vind ik altijd Clown

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:27

terugbijten Haha! Haha!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:34

Liever een 3 jarige die van de wei komt en niks kent, dan een 3 jarige, die veel gewent is, maar geen idee heeft wat rangorde is, en die je eerst moet bijbrengen wat niet mag.
De opfok in dat beest, want zo krijg je aleen maar een verwend mormel

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:10

ik ga mijn meening niet geven, ik denk dat je zelf moet weten wat je met shadow doet, de ene is voor de opfok de andere niet.
in ieder geval is Shadow heel lief als ie slaapt
Afbeelding
Annick

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:16

Mijn enter staat op een pensionstal in een groep volwassen paarden samen met een andere enter de hele dag op het land.
Ik zie niet in waarom je niet af en toe even een stukje kan gaan wandelen, of even kan gaan poetsen.
Ik kom haar zelf twee a drie keer per week opzoeken, dan ondergaat ze een poetsbeurtje, staat ze vast, worden haar hoefjes uitgekrabt en ga ik een klein stukje met haar wandelen. Alles niet langer dan 10 a 15 minuutjes, anders kan ze haar aandacht er niet meer bijhouden Knipoog
Ik heb er totaal geen negatieve effecten van ondervonden, ze is echt een schat van een paard en ze luistert prima naar me. Blijkbaar doe ik het goed, wat af en toe krijg ik wel eens te horen dat mijn paard zo netjes meeloopt voor een jonkie, en dat ze zo 'beschaafd' is (ze loopt je niet omver, wacht voor de stal totdat ik zeg dat ze erin mag, dat soort dingetjes). Daar ben ik trots op.
Tuurlijk heb ik in het begin wat moeite en dominantieproblemen met haar gehad, maar ik ben blij dat ik haar op deze manier alvast wat dingen kan leren waar ik later voordeel van heb.