steigeren (met mij er naast)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

steigeren (met mij er naast)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 19:01

Wat te doen als je paard steigert terwijl je zelf op de grond staat?
Hoe kan ik haar dit afleren?
Het gaat hier dus niet om steigeren tijdens het rijden, maar juist wanneer je er naast staat.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)


ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:23

Waarom doet hij 't?
Angst of om weg te komen?
Of iets anders?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:44

koop een lang touw en doe niets, dan is er voor hem geen lol meer aan. Zorg wel dat íe niet boven op je terecht komt en je zal versteld staan van het resultaat...

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:48

Je zou hem kunnen laten schrikken door hem onder zijn buik te tikken. Paarden gaan nl. altijd tegen de druk in. Ik weet niet of het bij jouw paardje werkt maar bij die van mij wel!!(met tikken bedoel ik niet hard slaan of schoppen maar meer hem laten schrikken zodat hij zoiets heeft van he ik wordt van onderen aangevallen als ik dit doe, meestal is dan de reactie snel weer naarbeneden gaan!!!!)

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:50

Waarom en wanneer doet hij dit?

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 22:22

Gisteren bij de start en keuringen van onze endurance wedstrijd => spanning

Maar ook toen we weer thuis kwamen de trailer af.
Of soms als ik longeer en rechtsom wil gaan en voor haar langs wil lopen.
Het is een soort verzet met spanning.
Maar wel gevaarlijk

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 22:22

Hij is trouwens een bijna 4 jarige zij.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:36

Par heeft het tijdens het longeren in het begin ook gedaan, stoppen en recht tegenover me gaan staan en dan de lucht in.

Ik heb toen 1 keer de zweep onderlangs haar buik gehaald, niet hard, maar ze schrok er genoeg van om het niet meer te doen.

Zoals hier boven al gezegt hoop ik dan maar dat ze het associeerde met aangevallen worden van onderen, of dat ze eens aan het uitproberen was wat ze allemaal kon maken.

Anyweg ze doet het niet meer.

Bij het endurance gebeuren kan ik me nog voorstellen dat het spanning was.

Als jij voorlangs loopt en ze doet het vind ik het niet meer logisch, dat is dan toch gericht steigeren en zou dan toch even de zweep er onderlangs langs halen *zoals gezegt dus niet hard, gewoon even aantikken*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:06

Misschien kan je een hengstenbitje proberen. Tivoli deed het ook toen hij nog hengst was. Maar voor dat hengstenbitje had hij respect en deed het toen niet meer.

cocky
Berichten: 97
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:24

steigeren aan de hand is dominantie.gewoon net doen of je het niet merkt wel met een longeerlijn eraan.
geen zwepen of wat dan ook gaat vanzelf over.het is uitproberen.
Als je het gaat bestraffen gaan ze er alleen maar tegen in en met dwang bereik je het tegenovergestelde.
Met een hengstenbit krijgt ze een enorme klap op haar kaken en dan "gehoorzaamt"ze alleen omdat ze het met pijn associeert en dat is nu net niet de bedoeling.
Veel succes en het komt echt goed.
Ze is nog jong en speels. OK dan!

zo gaat het nu altijd!

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:03

Maar als je het laat gaan, dat wil dus zeggen dat ze ergens onderuit kan komen dmv steigeren. Dat vind ik ook niet de oplossing. En het moet opgelost worden, omdat het gewoon heel gevaarlijk is. Haar een beetje haar gang laten gaan vind ik dus eigenlijk geen optie..

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:06

Mijn ruin, inmiddels verkocht, steigerde ook wel eens aan de hand toen ik hem net had, hij voelde zich nogal hengst en was vrij dominant.
Negeren lijkt mij ook niet de juiste oplossing, je kunt er verschillende dingen tegen doen, er zijn er al een paar genoemd.
Wat ik bij die van mij heb gedaan is gewoon ketting over de neus (hengstenketting), en dr een ruk aan geven als die lastig doet/steigert.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, nikkietjuh, Niwla, StonedRomy en 119 bezoekers