met bit etc even goede controle als zonder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

met bit etc even goede controle als zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:06

adhv een ander topic waar de meningen sterk verdeeld zijn zou ik graag een discussie starten omtrendt de volgende stelling:
"Een paard zonder iets om of aan kan je als ruiter(dus als je erbovenop zit) in alle omstandigheden evengoed controleren als een paard dat wel iets aanheeft (bit, halster, touw..)"

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:25

In mijn geval: Echt niet!!!
Al is het maar omdat ik zelf doodsbenauwd ben om er zonder iets op te stappen (op hem dan) en dat voelen ze feilloos aan... Daar komen de ongelukken van!
Tuurlijk, als ze echt willen gaan, dan gaan ze, al hang je er een compleet heras hekwerk in, dan is er geen houden aan. Maar ik durf in mijn geval toch wel te stellen dat ik met bit toch wel een stuk meer controle heb dan zonder iets. Ook niet ieder paard (en iedere ruiter) heeft voldoende zelfvertrouwen om zonder hele duidelijke begeleiding op stap te gaan, je kunt het allemaal leren en trainen, maar zomaar ieder willekeurig paard? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Het is natuurlijk ook maar net hoe een paard afgericht is, je kunt ze alles leren. Als jij een paard wilt leren dat hij bestuurd wordt door middel van kneepjes in z'n oren en aan z'n staart trekken, dan kan dat. Dan zal dat ook niet meer of minder betrouwbaar zijn dan een bit als je het vanaf het begin af aan zo doet (maar of het praktisch is... Haha! ).

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:47

Haha, met helemaal niets ben ik gewoon een vlieg op zijn rug hoor!
Maar ik rijd hem altijd op het neusje (gewoon met halster) en dan kan ik hem met mijn pinkjes sturen hoor.