shet bijvoeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 12:49

Hoi Allemaal,

Ik heb vanmiddag bezoek gehad van de fokker van mijn shet en die vond dat ze er niet best uitzag (ik heb haar net een maand of 2) hij heeft me 5 kg bix gegeven en zei dat ik na het werken een handje bix moet geven. Ze heeft bij haar oude eigenaar met kerst een veulen gehad en is helemaal niet bijgevoerd ofzo en hij zei dat het daaraan kon liggen. Hij heeft me ook aangeraden helemaal opnieuw met haar te beginnen, dus wandelen, longeren etc etc om haar sterker te krijgen. Hij heeft me ook aangeraden om er het komende jaar รก 1.5 jaar niet te laten berijden en dus alleen buiten lopen en longeren.
Mijn vraag is nu; moet ik haar dan meteen na het rijden voeren of 's avonds?? Hij zei dat ik het het beste meteen na het werken kon doen omdat ik dan zelf kan voeren, anders doen die andere mensen het en die voeren teveel.
Wat vinden jullie hiervan? En hebben jullie nog tips om haar een beetje terker te krijgen (oefeningen voor buiten of aan de longe).
Alvast bedankt...
Pol


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 15:36

Hoe oud is je Shet?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 16:49

ze wordt dit jaar 4

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 17:00

Dan kan je toch wel alvast iets met haar gaan doen als ze aangesterkt is? Ik zou inderdaad een beetje bij gaan voeren, geef haar desnoods een vitaminestoot. Volgens mij kan je ook een handje biks voor het rijden en wat lekkers als appeltjes en worteltjes na het rijden geven. Dan zou ik inderdaad veel gaan wandelen en longeren, maar dan kan je na 2 maanden toch wel voorzichtig beginnen met rijden als ze daar sterk genoeg voor is. Heel veel succes. Heb je een foto van hoe ze er nu uitziet?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 17:19

Honey is 7, en ziet er (vinden zowel ik als mijn VA) geweldig uit. Ze is op een goede manier dik (dus niet vet).
Honey heeft deze winter dag en nacht binnen gestaan, normaal staat ze dag en nacht buiten (nu dus ook weer).
Omdat wij een heel klein weitje met weinig gras hadden kreeg ze in iedergeval 1 plak hooi per dag.
Omdat Honey voor een shet toch best wel gereden wordt kreegt ze nog 1/2 kilo Havens Basisbrok (nu niet meer, alleen nog af en toe een handje voor de lekker).
Waar je alleen heel goed voor uit moet kijken (geld zowel voor gras als brokken) is het eiwit gehalte, shetlander zijn gevoelig voor hoefbevangenheid.
Honey is trouwens 99cm.
Hoop dat je iets aan dit berichtje hebt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 19:20

Hoi,

Ik had wel een paar foto's van haar van toen ze nog drachtig was, we hebben vanmiddag wel weer foto's gemaakt, zodra ik ze heb ontwikkeld zet ik er een op.
Pol

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:28

Ik zou trouwens niet zo snel biks aan een Shetlander gaan geven.
Probeer anders eens MUESLI ZONDER HAVER van Havens. <br>Muesli-zonder-haver is een dieet-muesli voor paarden die sober gevoerd moeten worden en voor nerveuse of temperamentvolle paarden. Het heeft een verlaagd energiegehalte, veel functionele vezels en is tegelijkertijd zeer rijk aan natuurlijk Beta-Caroteen (uit Lucerne).

Het is een 100% natuurlijke SPECIAAL-Muesli met een gematigd energie-gehalte (komt gelijkmatig vrij) en goed- en lichtverteerbaar eiwit (uit lucerne en granen).

Muyesli-zonder-Haver is opgebouwd uit:
* Mais-vlokken
* Gerst-vlokken
* Ontsloten tarwe
* Lucerne (met veel B-Caroteen)
* Vitaminekorrel

* kan als kuur gevoerd worden aan allergie-gevoelige paarden of (in het algemeen) aan paarden of poney's die sober gevoerd moeten worden zoals Schetlanders, Haflingers, Fjordenpaarden, IJslanders, etc.

* kan als volledig voer gegeven worden (bijv. paarden die sober gevoerd moeten worden);

HAVENS Muesli-zonder-Haver is verkrijgbaar bij alle verkopers van HAVENS paardenvoer en is eenvoudig te herkennen aan de 'blauwe zak' (20 kg per zak). Het kost ongeveer 17,- per zak, daar kun je dus een hele tijd mee vooruit.

En: ze vinden het heeeeeeeeel lekker, kijk maar hoe onze Fjord er van staat te smullen! <br> Vork [img]../upload/363/ijsco.jpg[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-05-06 20:30 ]</font>

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 22:28

Moet je dat gewoon droog voeren of ook nat maken??????
Ik zal eens kijken of het in de buurt te verkrijgenis.

Pol

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 23:18

Je voert het gewoon droog zoals het in de zak zit. Ziet er heeeeeeeel smakelijk uit, echt lekker! Ze verkopen het bij jou in de buurt vast ook wel. Vork Oja, je moet er even op letten dat een schep biks meer weegt dan een schep muesli, een schep muesli is ongeveer 0,6 of 0,7 kilo. Zat dus voor een hele dag voor jouw Shet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 10:33

Hoi,

Ik voer mijn shet na het rijden gewoon een handje bix in een emmer, moet ik dat dan ook met die muesli doen of moet ik dan meer voeren??
Het is mijn eerste pony dus ik weet er niet zo heel veel van..... Verward

Pol

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 10:35

Als je zo'n maatschep hebt, kun je een halve schep voor en een halve schep na het rijden geven. Je Shet krijgt dan in totaal 1 schep = 0,6 kilo muesli. Ik denk dat dit ongeveer 4 a 5 handjes zijn in totaal. Vork

littlemouse
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:21

Mijn shetten krijgen beiden 1 kg biks per dag (0,5 kg 's morgens en 0,5 kg 's avonds) en tussendoor hooi. Dit omdat ze alletwee minimaal 1 uur per dag werken en in een paddock staan en dus geen gras kunnen eten overdag. Wle krijgen ze 3 keer per dag hooi. Zoals ze nu gevoerd worden blijven ze netjes op gewicht.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:19

Heeeeel oud topic, ruim 3 jaar geleden geplaatst. Liever niet meer dit soort topics omhoog halen, hier gaat nu een slotje op.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eske_B, fokfanaat, GGFJ, Glossy2009, Suliko, xHaithi en 131 bezoekers