Wel of Niet kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furby
Berichten: 18
Geregistreerd: 20-06-04

Wel of Niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 16:15

De 15-jarige moeder van mijn ruin staat te koop, ik heb haar jaren verzorgd en gereden en was gek op het beestje Lovers . Helaas zijn de eigenaar en ik begin vorig jaar met ruzie over dit paard uit elkaar gegaan. Wij hadden ondertussen een zoon van haar gekocht bij hem omdat, dus we zijn met haar zoon verder gegaan. Hij heeft de merrie later verkocht en nu zag ik haar dus weer op het internet te koop staan bij een handelaar. Ze is van jongs af aan van handelaar naar handelaar gegaan en kwam helemaal tot bloei toen ze een paar jaar dezelfde eigenaar had. Nu staat ze dus weer bij een handelaar en aangezien ze door geen enkele keuring meer heen zal komen ivm een rugprobleem verwacht ik dat ze weer van handelaar tot handelaar zal gaan Huilen .

Dat vind ik echt een verschrikkelijke gedachte, van handelaar naar handelaar tot ze dus waarschijnlijk in de salami eindigt . Nu sta ik dus voor een dilemma, zal ik haar terug kopen of niet. Financieel is het haalbaar, het is krap maar het is te doen (ook ziektekosten ed). Qua tijd is het ook krap. Ze is alleen nog geschikt voor licht recreatief werk en eventueel als fokmerrie (er zitten wel hele goede papieren bij!).

Ik heb eigenlijk drie opties:

-Niet kopen.

-Kopen en dichtbij op een gewone pensionstal zetten en lekker wat recreatief rijden met eventueel een bijrijder.

-Kopen en op een “rusthuis” stallen waar ze eventueel nog wat veulens kan brengen als ze drachtig wil worden. Dan staat ze wel verder van huis, maar dan weet ik dat ze goed staat en dat ze van haar “oude” dag kan genieten.

Wat zouden jullie doen?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:32

Persoonlijk zou ik het paard laten staan, alleen al omdat ik gewoon de financiele ruimte niet heb. Dat is iets wat je imo heel goed moet uittellen. Een pensionstal kost al snel 200 euro de maand, afhankelijk waar je woont. Komt smid, entingen en voer bij... Tuig, halsters, etc. En niet te vergeten dat probleem in de rug, daar kunnen een hoop kosten bij komen kijken. Eerlijk gezegt heb ik al dat geld niet over voor een paard dat in feite niets meer kan, enkel recreatief totdat haar rug het daadwerkelijk begeeft...

Emotioneel is een ander verhaal, kan me nl heel goed voorstellen dat je haar wel wilt kopen. Als jij denkt dat jij de financiele ruimte ervoor hebt om dat paard het aan niets te onthouden, en je ruin ook alle zorg ed te kunnen geven die hij nodig heeft... En je dit ook kan blíjven doen in de toekomst... Dan is het het overwegen waard denk ik.

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:38

zelf zou ik voor optie 2 of 3 gaan. Als je er een bijrijder voor zoekt, die ene deel van de stalling mee betaald, is het mss wel te doen. Bovendien heb je aan een eenvoudige persion stalling genoeg.
als je geen geschikte beirijder kunt vinden zou ik voorde laatse optie gaan, omdat jij ook krap in de tijd zit..
succes OK dan!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:15

IK ZOU HAAR KOPEN VOOR EEN VRIENDELIJK PRIJSJE EN GEWOON LEKKER IN HET LAND ZETTEN EN VETROETELEN.

geen fokmerie van maken is niet bevordelijk met rugproblemen Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:32

Niet kopen, kun je geen fokker zoeken als ze zulk superpapier heeft?

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:33

Ik zou het tweede doen

Furby
Berichten: 18
Geregistreerd: 20-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 18:59

Dribbelkont"]
IK ZOU HAAR KOPEN VOOR EEN VRIENDELIJK PRIJSJE EN GEWOON LEKKER IN HET LAND ZETTEN EN VETROETELEN.

geen fokmerie van maken is niet bevordelijk met rugproblemen Verward
[/quote]

Handelaren doen helaas niet zo vaak aan vriendenprijsjes . Er mag nog wel mee gefokt worden, maar ze is niet meer geschikt voor de (basis)sport.


[quote="Tessebes schreef:
kun je geen fokker zoeken als ze zulk superpapier heeft?

Daar had ik idd nog niet zo over nagedacht , denk dat als ik tot optie 1 besluit, ik een kennis bel om te vragen of hij nog plek heeft voor de merrie.